Starfield nie trafia w gusta wszystkich graczy, Todd Howard: wynika to z „dramatycznych zmian” na rynku gier

Wyjaśniając, jakie elementy gatunku RPG są dla niego najważniejsze, Todd Howard odpowiedział na pytanie, dlaczego Starfield jest tak bardzo „bethesdową” grą.

Hubert Śledziewski

Starfield nie trafia w gusta wszystkich graczy, Todd Howard: wynika to z „dramatycznych zmian” na rynku gier, źródło grafiki: Bethesda Softworks..
Starfield nie trafia w gusta wszystkich graczy, Todd Howard: wynika to z „dramatycznych zmian” na rynku gier Źródło: Bethesda Softworks..

O gatunku RPG bez dwóch zdań można powiedzieć, że przenika niemal całą branżę. Jeśli jakaś gra do niego nie należy, to i tak bardzo często zawiera elementy RPG pokroju punktów doświadczenia, rozwoju postaci, odgrywania roli etc.

Fakt ten niejako wykorzystał Todd Howard, tłumacząc, dlaczego Starfield jest tak bardzo „bethesdową” grą. W ramach najnowszego odcinka podcastu The AIAS Game Maker's Notebook (poniżej) został on zapytany przez Teda Price’a – założyciela i CEO studia Insomniac Games – o zmieniające się oczekiwania graczy (interesujący nas fragment rozpoczyna się w 24:58).

Uważam, że [zmieniły się – dop. red.] dramatycznie. Sam gatunek wmieszał się we wszystko. Nie mogę patrzeć na produkcję, która nie ma punktów doświadczenia czy poziomów postaci. […] Co „oficjalnie” czyni grę RPG?. Myślę, że oldskulowi fani gatunku mają własne listy cech i definicje. Ja uwielbiam RPG, bo może być wszystkim. […] Możesz zmienić w nie choćby grę wyścigową. To zależy od tego, na co zwrócisz uwagę.

Jeśli chodzi o to, co chcemy [jako Bethesda] zobaczyć w grze, staramy się pozostać wierni temu, kim jesteśmy. Mieszamy różne elementy gatunku. Stworzyliśmy również kosmiczną strzelankę. Czy jest to RPG? Tak i nie. W jaki sposób wprowadzamy do gry elementy, które naszym zdaniem są ważne w RPG? Jak spełniają one swoje role? Jak możemy dostosować je do własnych potrzeb? Jak mogę je rozwijać z biegiem czasu, by stały się jeszcze bardziej „moje”? Takie jest nasze podejście do tej kwestii, dalekie od stwierdzenia, że „RPG oznacza określonego typu interakcje”.

Tłumacząc z „toddowego” na nasze – w Starfieldzie, podobnie jak w poprzednich dziełach, Bethesda postawiła na to, by gracz sam definiował swoją rolę w świecie, niezależnie, czy jest nim Tamriel, czy przestrzeń kosmiczna. Dlatego też RPG Todda Howarda i spółki mają dużą grupę wiernych fanów, „kupujących” pewną określoną konwencję, która nie trafia jednak w gusta wszystkich graczy – co udowodnił zróżnicowany odbiór Starfielda.

6 października minie miesiąc od premiery tej produkcji. Jest ona dostępna na PC i XSX/S, a także w usłudze PC/Xbox Games Pass. Naszą recenzję Starfielda znajdziecie poniżej.

  1. Recenzja Starfield. Ten kosmos pozytywnie przytłacza
  2. Starfield – poradnik do gry
Starfield

Starfield

PC Xbox
po premierze

Data wydania: 6 września 2023

Informacje o Grze
6.5

GRYOnline

5.9

Gracze

5.7

Steam

8.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

8

Hubert Śledziewski

Autor: Hubert Śledziewski

Zawodowo pisze od 2016 roku. Z GRYOnline.pl związał się pięć lat później – choć zna serwis, odkąd ma dostęp do Internetu – by połączyć zamiłowanie do słowa i gier. Zajmuje się głównie newsami i publicystyką. Z wykształcenia socjolog, z pasji gracz. Przygodę z gamingiem rozpoczął w wieku czterech lat – od Pegasusa. Obecnie preferuje PC i wymagające RPG-i, lecz nie stroni ani od konsol, ani od innych gatunków. Kiedy nie gra i nie pisze, najchętniej czyta, ogląda seriale (rzadziej filmy) i mecze Premier League, słucha ciężkiej muzyki, a także spaceruje z psem. Niemal bezkrytycznie kocha twórczość Stephena Kinga. Nie porzuca planów pójścia w jego ślady. Pierwsze „dokonania literackie” trzyma jednak zamknięte głęboko w szufladzie.

Nowe widowisko science fiction reżysera Gwiezdnych wojen mimo niewielkiego budżetu wygląda lepiej niż większość kinowych hitów

Następny
Nowe widowisko science fiction reżysera Gwiezdnych wojen mimo niewielkiego budżetu wygląda lepiej niż większość kinowych hitów

Po 40 latach Ahsoka odkupiła jeden z najsłynniejszych błędów Gwiezdnych wojen

Poprzedni
Po 40 latach Ahsoka odkupiła jeden z najsłynniejszych błędów Gwiezdnych wojen

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl