Kiepska wydajność Starfielda na PC to skutek „poważnych błędów programistycznych”, twierdzi deweloper API Vulkan

Po bliższym przyjrzeniu się kodowi Starfielda można odnaleźć prawdopodobne przyczyny kiepskiej optymalizacji gry na PC.

Michał Ciężadlik

Kiepska wydajność Starfielda na PC to skutek „poważnych błędów programistycznych”, twierdzi deweloper API Vulkan, źródło grafiki: Bethesda Softworks.
Kiepska wydajność Starfielda na PC to skutek „poważnych błędów programistycznych”, twierdzi deweloper API Vulkan Źródło: Bethesda Softworks.

Starfield jest już z nami od blisko tygodnia. Premierowa gorączka zdaje się opadać, a gracze dostrzegają kolejne problemy, które trapią kosmicznego erpega Bethesdy. Jedną z kluczowych niedogodności, o której się mówi, jest optymalizacja gry na PC pozostawiająca sporo do życzenia.

Okazuje się, że problem może leżeć dość głęboko, a w projektowaniu gry popełniono „poważne błędy”.

Starfield z zadyszką

Wbrew niedawnym zapewnieniom Todda Howarda, że Starfield został zoptymalizowany dobrze, a problem leży po stronie pecetów graczy, do sieci trafiły analizy Hansa-Kristiana Arntzena, jednego z deweloperów używających Vkd3d (biblioteki dokonującej translacji z DX12 na API Vulkan).

Arntzen odkrył w kodzie Starfielda kilka niepokojących znalezisk, które mogą znacznie obciążać nasze GPU.

  • Po pierwsze, Starfield w nieprawidłowy sposób alokuje pamięć, nie dopasowując jej do procesora. To ma być główną przyczyną wszelkich „crashy” i „zawieszek”.
  • Drugim problemem ma być fakt, że Starfield korzysta z funkcji DX12 o nazwie ExecuteIndirect do przekazywania „podpowiedzi” w kierunku sterowników graficznych. Niestety, Starfield ma przesyłać wskazówki w niejasny sposób, przez co cały proces musi zostać rozpatrzony jeszcze raz przez GPU.
  • Na dodatek Starfield wywołuje dużo poleceń ExecuteIndirect jedno po drugim, zamiast łączyć je, do dodatkowo potęguje problemy.

Biorąc pod uwagę powyższe punkty, można powiedzieć, że zapewnienia Todda Howarda o dobrej optymalizacji stały się mało wiarygodne. Społeczność już stara się znaleźć obejście tego problemu (poświęcony mu wątek na Reddicie zebrał dotąd prawie 5 tys. reakcji oraz ponad 1,1 tys. komentarzy) i widać, że historia znów zatoczy koło: Bethesda wypuszcza grę, a gracze ją naprawiają.

Starfield

Starfield

PC Xbox
po premierze

Data wydania: 6 września 2023

Informacje o Grze
6.5

GRYOnline

5.9

Gracze

5.7

Steam

8.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

23

Michał Ciężadlik

Autor: Michał Ciężadlik

Do GRYOnline.pl dołączył w grudniu 2020 roku i od tamtej pory jest lojalny Newsroomowi, chociaż współpracował również z Friendly Fire, gdzie zajmował się TikTokiem. Półprofesjonalny muzyk, którego zainteresowanie rozpoczęło się już w dzieciństwie. Studiuje dziennikarstwo i swoje pierwsze kroki stawiał w radiu, lecz nie zagrzał tam długo miejsca. W grach obecnie preferuje multiplayer; w CS:GO spędził łącznie ponad 1100 godzin, w League of Legends prawdopodobnie drugie tyle, chociaż dobrą grą singlową również nie pogardzi.

Twórcy serii Borderlands mogą zostać sprzedani

Następny
Twórcy serii Borderlands mogą zostać sprzedani

The Crew Motorfest zmierzy się z Forzą Horizon - ma na nią kilka dużych haków

Poprzedni
The Crew Motorfest zmierzy się z Forzą Horizon - ma na nią kilka dużych haków

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl