Sprzedaż kluczy poza Steam zaniża prowizję Valve

Myśląc o sprzedaży gier na Steamie, deweloperzy i wydawcy muszą liczyć się z 30-procentową marżą pobieraną przez Valve. Jak się okazuje, w rzeczywistości na konto firmy Gabe’a Newella trafia średnio około 20 procent ceny sprzedanej pozycji.

Krystian Pieniążek

Od momentu, kiedy firma Epic Games weszła do gry ze swoim własnym sklepem, na dobre rozgorzała dyskusja na temat prowizji pobieranych przez właścicieli poszczególnych platform. W branży gier wideo pokutuje stwierdzenie, że firma Valve zarabia na każdej grze sprzedanej na Steamie trzydzieści procent jej ceny (dla przypomnienia – w przypadku Epic Games Store jest to dwanaście procent; inna sprawa, że od grudnia 2018 roku również polityka sklepu Gabe’a Newella uległa zmianie, choć na lepsze warunki mogą liczyć tylko autorzy i wydawcy największych hitów). Z analizy przeprowadzonej przez Nappaela, czyli jednego z użytkowników forum ResetEra, wynika jednak, że sprawy mają się nieco inaczej, a na konto firmy Gabe’a Newella trafia średnio około dwudziestu procent ceny sprzedanej pozycji.

Jak można wyczytać na łamach serwisu Ars Technica, powodem takiego stanu rzeczy jest sprzedaż steamowych kluczy przez inne sklepy, na czym Valve Software nie zarabia ani grosza. O ile jednak firma nie dzieli się dokładnymi danymi na temat tego, jaka część sprzedanych na niej gier pochodzi z zewnętrznej sprzedaży, o tyle takich informacji dostarcza nam system recenzji. Oddziela on bowiem opinie graczy, którzy zakupili dany tytuł bezpośrednio na Steamie od napisanych przez tych, którzy zdobyli klucz gdzie indziej.

Po sprawdzeniu pod tym kątem siedemdziesięciu tytułów cieszących się na Steamie największą popularnością (pomijając gry dystrybuowane w modelu free-to-play), wyżej wspomniany Nappael zauważa, że średnio dwadzieścia osiem procent sprzedanych egzemplarzy pochodzi z zewnętrznych źródeł, a siedemdziesiąt dwa procent – ze sprzedaży bezpośredniej. Oczywiście owe proporcje różnią się w zależności od tytułu, a możecie się o tym przekonać, rzucając okiem na pełną listę przeanalizowanych gier oraz liczby widniejące obok każdej z nich.

Firma Valve nie na każdej grze zarabia trzydzieści procent jej ceny. - Sprzedaż kluczy poza Steam zaniża prowizję Valve - wiadomość - 2019-04-04
Firma Valve nie na każdej grze zarabia trzydzieści procent jej ceny.

Pamiętając, że deweloperzy mogą niemal bez ograniczeń generować klucze do swoich gier, warto zauważyć, iż takie produkcje korzystają z całego zaplecza technologicznego Steama – gracze pobierają je z jego serwerów, zdobywają osiągnięcia czy choćby robią użytek z Warsztatu (Steam Workshop), co także wiąże się z kosztami dla Valve. Na tym tle obecna oferta firmy Epic Games nie wydaje się szczególnie imponująca, choć sklep ma się znacznie rozwinąć w przyszłości, obrastając w nowe funkcje.

  1. Oficjalna strona internetowa platformy Steam
Podobało się?

70

Krystian Pieniążek

Autor: Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
21

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2019-04-05
10:57

Meno1986 Senator

Meno1986

1. Zysk Valve to ok. 20%. - Jaki zysk ma Epic skoro płaci za chwilową wyłączność tytułu producentowi?
2. Czym różni się chwilowa wyłączność tytułu multiplatformowego, od chwilowej wyłączności wewnątrz jednej platformy? Takie zagrania były, są i będą.

Valve ma pretensje, do wydawców/producentów o czynienie tytułów ekskluzywnymi dla danej platformy. Nie ważne, czy jest to Epic, Uplay, Origin, czy co tam jeszcze istnieje.
Natomiast Valve przestało tworzyć płatne gry. Robią te swoje darmowe gierki z mikropłatnościami. Dzięki temu "sprzedają" je tylko u siebie, więc dlaczego dziwi ich, że ktoś robi to samo?
Niech najpierw zrobią jakąś grę, a potem zobaczymy, czy nie postąpią tak samo jak pozostali.
Business is business!

Komentarz: Meno1986
2019-04-05
13:06

Herr Pietrus Legend

Herr Pietrus
😍

Gry pudełkowe taniały szybciej niż cyfrowe. I na stałe, a nie w ramach promocji.
A im mniej Valve dostaję tym lepiej. Za uczynienie branży taką jaka jest należy im się.
Ale czy dokładnie tak samo nie jest w sklepie Epica? Też można przecież kupować klucze w innych sklepach

Co wpis to lepszy.
Pudełka szybko taniały? No, średnio dwa lata, szybko ze hej.

A poza Epic to gdzie te klucze można dostać?
Wyciągnięte z tajskich pudełek na kluczykowniach? I takie brednie pisze ktoś ze znaczkiem "Redakcja Gry-Online"... Jak niewiele dziś znaczy "redaktor"...

Komentarz: Herr Pietrus
2019-04-05
15:48

OMG Pretorianin

Ciekawe, że tylko w Polsce takie wsparcie dla monopolisty, który rżnie deweloperów na 30% (o przepraszam, tylko na 27.2% średnio lol). Po co kasa dla twórców gier, kiedy można dokarmić molocha.
No, ale przecież jest tyle "usług dodatkowych" z których korzysta 1% graczy, a ich koszt to troche przestrzeni dyskowej, dla takiego giganta to ułamek centa na egzemplarz gry.
No, ale analfabetyzm ekonomiczny się szerzy w narodzie, więc ciężko się dziwić.

Komentarz: OMG
2019-04-05
19:26

wcogram Generał

Nigdy nie kupiłem gry bezpośrednio na Steam jak w innych sklepach na premierę mogłem kupić nawet 20$ taniej.
Gra jest dobra będę grał to wspieram dewelopera/wydawcę na premierę.
Teraz nie widzę powodu aby płacić dla zasady 50$/€ w Epic bo maja monopol na tytuł i dyktują cenę plus jak długo będzie się utrzymywać.

Komentarz: wcogram
2019-04-05
23:03

zanonimizowany1173954 Senator

Można to tłumaczyć jako praktykę antymonopolowa.

Komentarz: zanonimizowany1173954

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl