Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 24 maja 2022, 09:02

Spider-Man mógł być exclusive'em Xboksa

Okazuje się, że byliśmy o krok od otrzymania Spider-Mana od Microsoftu. Firma odrzuciła jednak ofertę Marvela, na czym skorzystało Sony.

W SKRÓCIE:
  • Spider-Man od Sony mógł nigdy nie powstać.
  • Marvel chciał współpracować także z Microsoftem.
  • Gigant z Redmond nie był zainteresowany projektem ze względu na czas poświęcany własnemu IP.

Marvel's Spider-Man to aktualnie jeden z najważniejszych tytułów ekskluzywnych Sony. Niewiele brakowało, a gra nie ukazałaby się jednak na konsolach PlayStation.

Początkowo Marvel chciał, by tworzeniem gry o człowieku-pająku zajął się Microsoft. Niestety firma odrzuciła tę ofertę.

Spider-Man potrzebuje domu

Jak możemy przeczytać w drugiej części The Ultimate History of Video Games (książka o kulisach branży growej autorstwa Stevena L. Kenta), w 2014 roku Jay Ong, czyli wiceprezes Marvel Games, zaczął zastanawiać się, dlaczego sukces filmów na podstawie komiksów nie przełożył się na gry.

Z czasem doszedł do wniosku, że Spider-Man potrzebuje nowego domu. Marka powinna trafić w ręce firmy, która nie będzie chciała stworzyć kolejnej licencjonowanej gry „na odwal się”. Marvel Games zerwało więc umowę z Activision.

Następnie rozpoczęto poszukiwania kandydatów do przejęcia praw do postaci. Potencjalnymi partnerami dla Jay Onga były trzy firmy: Nintendo, Microsoft oraz Sony.

Ong szybko doszedł jednak do wniosku, że pierwszy z wymienionych gigantów nie jest zbyt zainteresowany tworzeniem gier, które nie są jego oryginalnymi markami. Przedstawił więc ofertę pozostałym dwóm firmom.

Skontaktowałem się z obiema stronami, zarówno Xboksem jak i PlayStation, i powiedziałem: „Nie jesteśmy aktualnie związani żadnymi dużymi umowami konsolowymi. Co chcielibyście z tym zrobić?”. Strategią Microsoftu było skupienie się na własnym IP. Odpuścili. W sierpniu 2014 roku usiadłem więc z dwoma dyrektorami wykonawczymi z PlayStation, Adamem Boyesem i Johnem Drake’em, w pokoju konferencyjnym w Burbank. Powiedziałem: „Marzymy o tym, by pobić serię Arkham i posiadać jedną lub więcej gier na waszej platformie”.

Sony na szczęście podjęło wyzwanie i zdecydowało się na wyprodukowanie gry o Spider-Manie, za którą odpowiadało studio Insomniac. Jak doskonale wiemy, stała się ona olbrzymim hitem.

Gdyby jednak historia potoczyła się nieco inaczej, w tym momencie moglibyśmy zachwycać się grą o Peterze Parkerze od Microsoftu. Równie dobrze taka produkcja mogłaby jednak nie być sukcesem pokroju Marvel's Spider-Man.

Jedno jest niemal pewne. Po premierze gry w 2018 roku Microsoft prawdopodobnie pluł sobie w brodę, ponieważ odrzucił ofertę o naprawdę wielkim potencjale.

  1. Recenzja gry Marvel's Spider-Man – z wielkimi oczekiwaniami nie przychodzi rozczarowanie
  2. Marvel's Spider-Man – poradnik do gry

Przemysław Dygas

Przemysław Dygas

Na GRYOnline.pl opublikował masę newsów, nieco recenzji oraz trochę felietonów. Obecnie prowadzi serwis Cooldown.pl oraz pełni funkcję młodszego specjalisty SEO. Pierwsze dziennikarskie teksty publikował jeszcze na prywatnym blogu; później zajął się pisaniem na poważnie, gdy jego newsy i recenzje trafiły na nieistniejący już portal filmowy. W wolnym czasie stara się nadążać za premierami nowych strategii i RPG-ów, o ile nie powtarza po raz enty Pillars of Eternity lub Mass Effecta. Lubi też kinematografię i stara się przynajmniej raz w miesiącu odwiedzać pobliskie kino, by być na bieżąco z interesującymi go filmami.

więcej