Roczne oczekiwanie na PoE: Secrets of the Atlas zostanie wynagrodzone z nawiązką. Nowa liga przyniesie masę mechanik, z najemnikami na czele
Po niemal roku Grinding Gear Games ujawniło zawartość nowej ligi do Path of Exile. Secrets of the Atlas wprowadzi wiele różnych mechanik, w tym m.in. najemników.

Studio Grinding Gear Games nareszcie zaprezentowało zawartość mocno wyczekiwanej aktualizacji 3.26 do pierwszego Path of Exile. Przypomnijmy, że poprzednia liga wystartowała w lipcu zeszłego roku, więc gracze zmuszeni byli czekać naprawdę długo.
Secrets of the Atlas zadebiutuje 13 czerwca o godzinie 22:00 czasu polskiego. Poniżej możecie obejrzeć oficjalny zwiastun ligi.
Secrets of the Atlas – najważniejsze nowości
Kontynuacja fabuły
W trakcie gry spotkamy tajemniczego mężczyznę Eagona, który próbuje odkryć swoje pochodzenie. W trakcie śledztwa natrafił jednak na dziwne zniekształcenia rzeczywistości, przez które okazjonalnie dostrzega młodą dziewczynę – Zanę. Jest ona córką wielkiego wynalazcy, który stworzył znany nam z gry Atlas.
Odkryte zniekształcenia okazują się być tak naprawdę „nićmi pamięci” urzeczywistnionymi przez Atlas. Eagon postanawia odkryć przyczynę ich powstawania i uratować Zanę – lub to, co z niej pozostało. Zadaniem gracza jest mu w tym pomóc.
Nowa mechanika ligowa
Fabuła sprawnie łączy się z nową mechaniką ligową. Przemierzając mapy wyższego poziomu, natrafimy na tzw. Threads of Consciousness (po polsku: Nici Świadomości). Eagon potrafi nawiązać z nimi połączenie i otworzyć portale prowadzące do kolejnych map.
Nowe obszary mają być w pełni modyfikowalne przez drzewo Atlasu, Skarabeusze i Fragmenty. Nie będą to jednak zwykłe mapy – znajdą się pod one wpływem wspomnień Zany, co objawi się obecnością potworów nasyconych charakterystycznymi czerwonymi płatkami. Pokonanie ich sprawi, że ich moc zostanie przeniesiona na nas.
Każda mapa otwarta w ramach Nici przyzna nam specjalną zdolność. Moc zdobywana od wrogów zasili ją i umożliwi jej użycie. Im bardziej zagłębimy się w Nić, tym więcej zdolności naraz możemy posiadać. Są one bardzo zróżnicowane i nie sprowadzają się tylko do wzmocnienia siły postaci.
Niektóre z nich pozwalają np. na zwiększenie łupów z przeciwników lub ich odrodzenie się po śmierci. Twórcy przygotowali wiele kombinacji, więc gracze będą mieli sporo okazji do eksperymentowania w poszukiwaniu najpotężniejszych synergii. A będzie to istotne, ponieważ na końcu Nici znajduje się mapa pełna nowych potworów oraz potężny boss.
Trzy nowi Pinnacle Bossowie
Jeżeli uda nam się pokonać bossa na końcu Nici, Eagon wykorzysta jego moc, aby otworzyć przejścia prowadzące do trzech nowych Pinnacle Bossów – czyli najpotężniejszego rodzaju przeciwników w grze.
Pokonanie ich nagrodzi nas nowymi unikatowymi przedmiotami oraz umożliwi zdobycie specjalnych map, znajdujących się pod wpływem wspomnień. Związana z nimi będzie nowa mechanika o nazwie Memory Strand – objawi się ona jako wartość z przedziału 0 do 100 na przedmiocie i wpłynie na siłę jego modyfikatorów. Dodatkowo pinnacle bossowie upuszczą nowe rodzaje walut, które pozwolą manipulować wartością Memory Strand.
Najemnicy
Równie interesująco zapowiada się mechanika najemników, znanych tutaj jako Mercenaries of Trarthus. Napotkamy ich losowo w trakcie rozgrywki, a każdy z nich ma posiadać unikalny zestaw umiejętności i przedmiotów. Po wejściu z nimi w interakcję otrzymamy podgląd ich ekwipunku oraz trzy opcje do wyboru: „zatrudnić”, „zabrać jeden z przedmiotów” lub „wygnać”.
Każda z tych opcji wiąże się jednak z koniecznością stoczenia pojedynku. Jeżeli zdecydujemy się na zatrudnienie najemnika, będziemy mogli w każdej chwili przeglądać jego ekwipunek i wymieniać go na lepszy. Nie awansują oni jednak wraz z graczem, dlatego w miarę postępów w grze będziemy napotykać coraz bardziej doświadczonych i potężniejszych najemników.
Istnieje również szansa na spotkanie jednego z czterech wyjątkowych najemników, noszących nazwiska swoich rodów. Ci będą wyróżniać się lepszym wyposażeniem i mają stanowić źródło przedmiotów z nowymi modyfikatorami.
Kingsmarch zostaje na stałe
Do podstawowej gry zostanie przeniesione miasto Kingsmarch, znane z poprzedniej ligi. Nie będzie jednak potrzeby budowania od podstaw – od samego początku w pełni skorzystamy ze wszystkich jego usług. Również złoto pozostanie z nami na stałe, a liczba jego zastosowań wrośnie.
Dodatkowo wprowadzona zostanie nowa mechanikę drzewa pasywnego o nazwie Runegraft. Działać ma ona podobnie do tatuaży, ale zamiast zastępować zwykłe notki ze statystykami, pozwoli zamienić tzw. „Mastery Node”. Ponadto liga Settlers otrzyma wsparcie w drzewku Atlasu.
Rework mechaniki Betrayal
Mechanika Betrayl doczeka się odświeżenia – boss Mastermind zostanie od niej w pewnym sensie oddzielony. Teraz dostaniemy się do niego za pomocą nowego fragmentu, który może wypaść z przywódców kryjówek, a jego pokonanie nie zresetuje postępu w Syndykacie. Dzięki temu nie stracimy czasu poświęconego na manipulowanie członkami organizacji.
Sama walka z bossem również zostanie ulepszona – będzie miała mniej faz niewrażliwości i przyniesie nowe nagrody. Co więcej, cała mechanika otrzyma drobne usprawnienia, zbalansowane łupy i powiązane z nią węzły w drzewku Atlasu, a ponadto powróci waluta Veiled Chaos Orb.
Quality of Life
Twórcy pochwalili się również szeregiem usprawnień typu Quality of Life. Wśród nowości znalazły się m.in.:
- możliwość pauzowania gry;
- opcja samodzielnego odsłaniania (unveil) przedmiotów w dowolnym momencie;
- dodatkowy, mały ekwipunek w urządzeniu do map;
- opcja szybkiego użycia walut na Strongboxach i Esencjach.
Warto zaznaczyć, że wypisane przeze mnie nowości to nie wszystko, co czeka na graczy w Secrets of the Atlas. Jeżeli jesteście ciekawi bardziej szczegółowego opisu aktualizacji, zachęcam do obejrzenia poniższego materiału. Na stronie gry znajdziecie również pełną listę zmian.
Path of Exile dostępne jest za darmo na PC oraz konsolach PS4 i XOne. Dzięki wstecznej kompatybilności grać mogą również posiadacze PS5 i XSX/S.