Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 lutego 2023, 09:48

Gigantyczna strata Robloxa, liczby robią piorunujące wrażenie

Poznaliśmy najnowsze wyniki Robloxa – platformy przyciągającej miliony graczy na całym świecie. Najnowszy raport firmy to źródło wielu ciekawych i nierzadko zaskakujących informacji.

Źródło fot. Roblox Corporation
i

Roblox, który zasłynął ostatnio w Polsce wirtualnymi mszami, mierzy się z ciekawą – a z perspektywy producentów raczej trudną – sytuacją. Raport finansowy za 2022 rok okazał się bowiem źródłem kilku zaskakujących liczb i wniosków.

Liczby mówią same za siebie

Raport finansowy Roblox Corporation za 2022 rok wskazuje, że przychód wygenerowany w tym czasie wyniósł 2,2 miliarda dolarów (to wynik o 16% lepszy niż w 2021 r.). Nie uchroniło to jednak firmy od strat – w ubiegłym roku zamknęły się one w monstrualnej kwocie 934 milionów dolarów, niemal dwukrotnie wyższej w porównaniu z 2021 rokiem (-504 mln dol.). Warto jednak zwrócić uwagę na 5-procentowy wzrost wartość kontraktów zawartych z twórcami działającymi w ramach Robloxa – w 2022 roku opiewały one na kwotę 2,9 mld dol.

Co stoi za tymi wynikami?

Co ciekawe, wyniki nie idą w parze z popularnością gry, gdyż o tej można mówić tylko dobrze – w czwartym kwartale 2022 r. produkcja przyciągnęła ponad 58 milionów graczy, co stanowi wzrost o 19% względem końcówki 2021 r. Gdzie zatem szukać powodów obecnej sytuacji firmy? Roblox Corporation podaje kilka argumentów – wskazuje choćby większe nakłady na inwestycje i ekspansję działalności.

Warto też pamiętać, że Roblox Corporation zarabia w dużej mierze na kontraktach zawieranych z twórcami treści w grze. Firma udostępnia im narzędzia do tworzenia własnych kreacji w grze i pozwala czerpać korzyści z ich sprzedaży, jednocześnie pobierając z tego tytułu stosowną opłatę. Firma tłumaczy, że wydłużenie w 2022 roku czasu realizacji zapłaty jest jednym z głównych powodów odnotowania tak dużej straty.

Niepewna przyszłość

Roblox Corporation przewiduje, że w związku z opóźnieniami w realizacji kontraktów z twórcami w dalszym ciągu w swoich raportach będzie zgłaszać stratę netto. Zarazem w 2023 roku firma zamierza skupić się mocniej na wewnętrznych reklamach, które mają przynajmniej w pewnym stopniu podreperować budżet.

  1. Roblox – oficjalna strona

Wiktor Szczęsny

Wiktor Szczęsny

Do zespołu GRYOnline.pl dołączył po nabraniu doświadczenia i obronie pracy licencjackiej na dziennikarskim kierunku studiów, zostając jednym z autorów wpisów w serwisie Cooldown.pl. Pierwsze teksty publikował na własnym fanpage'u jeszcze przed maturą. W wolnych chwilach chętnie ogrywa gry wyścigowe i bijatyki; bardzo często zagląda też do platformówek, zwłaszcza do Sonica. Miłośnik starych konsol, wśród których najbardziej ceni sobie Segę Mega Drive, przy której spędza wiele czasu. Nie jest mu obcy polski YouTube czy Twitch. Prócz gamingu, chętnie majsterkuje przy starych sprzętach audio Unitry. Interesuje się również francuską i japońską motoryzacją.

więcej