Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 czerwca 2025, 14:25

autor: Adrian Werner

Po 9 latach, jedna z największych zmian trafi do „wielkiej strategii” Paradoxu. Frakcje w HoI4 wreszcie będą wyjątkowe

Studio Paradox wreszcie zamierza gruntownie odświeżyć system frakcji w strategii Hearts of Iron IV.

Źródło fot. Paradox
i

Dwa tygodnie temu gra Hearts of Iron IV obchodziła dziewiąte urodziny. Mimo tak leciwego, jak na tę branżę, wieku tytuł nadal cieszy się wielką popularnością – wczorajszy rekord aktywności wyniósł 57 274 graczy bawiących się równocześnie na Steamie, co było najwyższym wynikiem wśród produkcji firmy Paradox.

Nic zatem dziwnego, że twórcy ani myślą zaprzestać rozwoju tego tytułu. W najnowszym dzienniku deweloperskim autorzy zdradzili trochę swoich planów na przyszłość.

Frakcje w HoI4 przejdą duże zmiany

W przyszłości możemy spodziewać się dużych zmian w mechanikach dotyczących frakcji. To element gry, który pozostaje niemalże nietknięty od premiery, więc jego odświeżenie jest bardzo potrzebne.

Od momentu debiutu powiększono co prawda liczbę krajów, które mogą tworzyć frakcje, ale są one zbyt podobne. Jak tłumaczy jeden z projektantów rozgrywki:

Obecnie nie odczuwasz żadnej różnicy, grając na przykład jako państwa Osi w porównaniu do Aliantów, Kominternu czy Chińskiego Zjednoczonego Frontu. Naszym celem jest zmiana tego stanu rzeczy. Chcemy sprawić, by frakcje były bardziej unikalne, a jednocześnie wciągające.

  1. Projektant uprzedza, że zmiany tego aspektu rozgrywki są na wczesnym etapie prac, więc sporo jeszcze na nie poczekamy. Twórcy mają jednak już ogólną wizję tego, co chcą osiągnąć. Na początek każda frakcja będzie miała własny manifest, który określi jej główny cel, np. podbój nowych ziem czy powstrzymanie rozprzestrzeniania się faszyzmu. Gra będzie śledziła nasze postępy w realizacji tych ambicji, a osiąganie określonych kamieni milowych zapewni nam korzystne premie.
  2. Ponadto każda frakcja będzie miała krótko- i długoterminowe cele strategiczne, takie jak przejęcie określonych terytoriów, kontrolowanie zasobów lub rekrutowanie większej liczby krajów do sojuszu. Ich realizacja również zostanie odpowiednio nagrodzona.
  3. Frakcje będą również rządzone przez zasady, określające np. które narody mogą dołączyć do frakcji lub którzy członkowie mogą wypowiedzieć wojnę w jej imieniu i kiedy. Władcy będą mogli do pewnego stopnia modyfikować te zasady, wydając tzw. Inicjatywy, zdobywane za ukończenie określonych celów. Autorzy ostrzegają, że będą one rozdawane oszczędnie, tak aby frakcje nie zmieniały co chwila swoich zasad. Inicjatywy można będzie spożytkować również na inne sposoby, np. na rozszerzenie wymiany badań czy budowanie wspólnych ośrodków badawczych.
  4. Do tego wszystkiego dojdą wpływy determinujące, ile władzy posiada każdy członek frakcji. Zdobywać je będziemy poprzez udział w wojnach, potęgę przemysłową czy różnorodne wydarzenia.

To tylko część z planowanych zmian. Kolejne poznamy w jednym z przyszłych dzienników deweloperskich.

  1. Hearts of Iron IV na Steamie
  2. Recenzja gry Hearts of Iron IV – powrót w wielkim stylu

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej