Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Play ponad 108 milionów złotych kary za odbieranie rabatów klientom spóźniającym się z opłatami. Telekom będzie odwoływał się od wyroku.
Mechanizm rabatu za e-fakturę oraz terminową płatność zna prawdopodobnie każdy, kto miał umowę na telefon lub internet. Wcześniej promocyjne warunki zachęcały klientów do rezygnacji z papierowych rachunków, co pozwalało dostawcom usług zaoszczędzić na ich wysyłce. Jednak mechanizm odbierania zniżek za brak wpłaty w terminie zainteresował UOKiK, który teraz nałożył wysoką karę na sieć Play.
W swoim komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę na działania prowadzone przez Play. Chodzi o rabat w wysokości 5 zł za korzystanie z e-faktury oraz opłacanie rachunków w terminie. Jeśli dany klient spóźnił się z opłatą choćby jeden dzień, rabat był automatycznie anulowany, a kolejny rachunek wystawiano na kwotę wyższą o te 5 zł.
Problem narastał, jeśli na koncie widniało więcej usług, ponieważ do każdej z nich doliczane było 5 zł. Mogło to podnieść kwotę faktury nawet o kilkadziesiąt złotych. Zdaniem prezesa UOKiK rabat, zamiast zachęcać do korzystania z elektronicznych rozwiązań, realnie nakłada karę na usługobiorcę:
Promocja nie może mieć podwójnego dna. Zniżka za e-fakturę i terminową płatność ma być zachętą do nowoczesnych rozliczeń, a w praktyce jest dotkliwą sankcją za nawet niewielkie opóźnienie w opłaceniu rachunku. Taki mechanizm narusza prawo i uderza w konsumentów, dlatego nałożyłem na operatora sieci Play karę oraz obowiązek zwrotu nienależnie pobranych opłat.
Wspomniana kara wynosi 108 573 207 zł. Poza tym UOKiK nakazał zakończenie praktyki polegającej na odbieraniu rabatu w przypadku nieterminowej płatności. Ponad 108 milionów złotych grzywny to jednak nie wszystkie koszty, jakie będzie musiał ponieść Play.
UOKiK zobowiązał operatora do zwrotu pieniędzy klientom, którzy zawarli umowę po 30 września 2019 roku i utracili rabat w trakcie jej obowiązywania. Wyrok nie jest jednak prawomocny i Play zapowiedział odwołanie, co wydłuży rozwiązanie sprawy przynajmniej o kilka miesięcy, a w skrajnym przypadku nawet o lata.
Jeśli wyrok się uprawomocni, byli i obecni klienci będą mogli ubiegać się o zwrot należnych im środków. W przypadku osób z trwającą umową pieniądze te zostaną odliczone od kolejnej faktury. Natomiast ci niekorzystający już z usług Play będą mieli wyznaczoną odpowiednią ścieżkę do odzyskania pieniędzy. Jak podaje portal Infor, warto zachować swoje faktury, żeby udowodnić korzystanie z usług operatora w danym okresie.
Działania podobne do tych w Play są obecne u wielu usługodawców, dlatego UOKiK chce przeanalizować ich systemy rabatowania. Część firm zaczęła już reagować. Przykładem jest Vectra, która rozesłała do swoich klientów maila z informacją, że od 16 grudnia 2025 roku rabat będzie naliczany przy fakturze elektronicznej bezwarunkowo:
Ważna informacja dla Abonentów Vectry posiadających usługę Internetu stacjonarnego z rabatem za terminową płatność.
Vectra S.A. zaprzestaje od 16 grudnia 2025 r. stosowania mechanizmu rabatu za terminową płatność wobec Abonentów, którzy mieli ten mechanizm przewidziany w swoich umowach. Co istotne — ta decyzja oznacza, iż Państwa cena będzie obliczana automatycznie tak, jakby rabat był nadal stosowany – bez żadnych warunków.
Zmiana ta nie wymaga żadnych działań z Państwa strony i zostanie wprowadzona automatycznie wobec każdego Abonenta, którego dotyczy.
Mimo takich działań naprawczych, UOKiK i tak będzie mógł nałożyć karę za odbieranie rabatów w poprzednich miesiącach i latach, tak jak zrobiono to w przypadku Play.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
1

Autor: Zbigniew Woźnicki
Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.