Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 8 czerwca 2015, 10:27

autor: Patryk Greniuk

Pierwsze efekty zwrotów gier na Steamie - lament twórców indie

Firma Valve zaktualizowała zasady zwrotów zakupionych gier kilka dni temu. Już teraz widzimy, że posunięcie to znacząco wpłynęło na sprzedaż niektórych produkcji niezależnych. W przypadku studia Qwiboo liczba zwrotów sięga 72%.

Decyzja Valve uderzyła w twórców krótkich, tanich gier. - Pierwsze efekty zwrotów gier na Steam - lament twórców gier indie - wiadomość - 2015-06-08
Decyzja Valve uderzyła w twórców krótkich, tanich gier.

Minęło zaledwie kilka dni od zaktualizowania przez firmę Valve zasad zwrotów zakupionych gier, a już teraz widzimy konsekwencje tego posunięcia. Dramatycznie spadła sprzedaż części gier niezależnych. Studia Qwiboo oraz Puppy Games opublikowały wykresy, które pokazują jak nowa polityka Steam wpłynęła na sprzedaż stworzonych przez nich tytułów.

Sprzedaż gier studia Puppy Games dramatycznie spadła w ciągu kilku ostatnich dni.
Sprzedaż gier studia Puppy Games dramatycznie spadła w ciągu kilku ostatnich dni.

Pieniądze za gry zakupione w sklepie Steam odzyskać możemy spełniając dwa warunki – od momentu transakcji nie minęło 14 dni, a gra nie była używana dłużej niż 2 godziny. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy sprawdzić, czy tytuł będzie działać na naszym sprzęcie oraz czy po prostu nam się podoba. Jeśli odpowiedź przynajmniej na jedno pytanie jest negatywna, powinniśmy dokonać zwrotu poprzez stronę help.steampowered.com. Rozwiązanie jest o tyle dobre dla graczy, że w ostatnich latach większość deweloperów odeszła od polityki wydawania wersji demonstracyjnych swoich produkcji.

Studio Qwiboo nie zaliczy ostatniego tygodnia do udanych.
Studio Qwiboo nie zaliczy ostatniego tygodnia do udanych.

O bolesnych konsekwencjach zwrotów przekonały się studia Qwiboo oraz Puppy Games, twórcy gier niezależnych. W przypadku tego pierwszego, liczba zwrotów wzrosła z 0,25 do 72%. W przypadku Puppy Games sprzedaż jednego z ich tytułów – Revenge of the Titans – spadła o 55%. Firmy te oskarżają Valve o to, że 2-godzinny okres próbny jest niesprawiedliwy w stosunku do niewielkich gier. Sprawdza się on w przypadku produkcji oferujących zabawę na 10-20 godzin, ale nie tych, których przejście może zająć nawet mniej czasu niż wynosi okres testowania.

Jak widać, nie wszystkie studia mają problemy ze zwrotem swoich gier. - Pierwsze efekty zwrotów gier na Steam - lament twórców gier indie - wiadomość - 2015-06-08
Jak widać, nie wszystkie studia mają problemy ze zwrotem swoich gier.

Z drugiej strony, porządne produkcje powinny bronić się same. Jeśli gra jest dobra, nawet gdy oferuje jedynie 2 godziny zabawy, nie czujemy, że wyrzuciliśmy pieniądze w błoto. Do tej pory nikt nie przykładał większej uwagi do czasochłonnej próby odzyskania swoich pieniędzy za grę kosztującą około dwóch dolarów (ok. 7 zł). Teraz sytuacja się zmieniła i kiepskie gry możemy szybko i bezproblemowo oddać. Zamiast patrzeć na zwroty jako skok na kasę ze strony graczy, może warto potraktować je jako wskaźnik dobrej produkcji? Jak widać ze statystyk Steam, nie wszystkie studia zaliczyły podobny spadek sprzedaży. Garry Newman, założyciel Facepunch Studios, nie widzi problemu w zmianie zasad zwrotu gier. Na dowód pokazuje statystyki sprzedaży produkcji studia (RUST, Garry's Mod) , które utrzymują się niezmiennie na takim samym poziomie.

Kompromisowe rozwiązanie zaproponował redaktor serwisu Dark Side of Gaming – John Papadopoulos. Według niego, czas testowania gier niezależnych, kosztujących do 2 dolarów (ok. 7 zł), powinien wynosić około 20 minut. Gier ze średniej półki cenowej – 1 godzinę, natomiast produkcji AAA – 2 godziny.