Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 21 sierpnia 2025, 09:27

Path of Exile 2 jest czymś niewytłumaczalnym. RPG akcji powraca z absurdalną ilością nowości i po raz pierwszy będzie można w nie zagrać za darmo przez ograniczony czas

Nowa aktualizacja do Path of Exile 2 wprowadzi ogromną liczbę nowości i zmian. Twórcy przekazali, że chcieli naprawić wszystkie problemy trapiące grę.

Źródło fot. Grinding Gear Games
i

Grinding Gear Games oficjalnie zaprezentowało zawartość aktualizacji 0.3.0 do Path of Exile 2, zatytułowanej The Third Edict.

Zmian i nowości jest naprawdę bardzo dużo i są one tak istotne, że niektórzy fani stwierdzili, iż deweloperzy jednym patchem naprawili całą grę. W tej wiadomości przedstawiamy najważniejsze elementy, ale od razu uprzedzam – Druida wśród nich nie znajdziecie.

  1. The Third Edict zadebiutuje 29 sierpnia o godzinie 22:00 czasu polskiego na wszystkich platformach.

Darmowy weekend

Zacznijmy jednak od bardzo miłej niespodzianki, którą GGG przygotowało dla osób, które nie posiadają PoE 2. Przypomnijmy, że chociaż tytuł w wersji 1.0 będzie darmowy, to we wczesnym dostępie trzeba za niego zapłacić. Teraz jednak pojawi się okazja, aby wypróbować tytuł przed zakupem.

Wraz ze startem nowej ligi, czyli 29 sierpnia o godzinie 22:00, uruchomiony zostanie darmowy weekend. Do 1 września, do godziny 22:00, każdy chętny będzie mógł ogrywać PoE 2 bez żadnych opłat. Dotyczy to wszystkich platform i nie ma żadnych ograniczeń co do zawartości. Więcej szczegółów znajdziecie na stronie gry.

The Third Edict – najważniejsze informacje

Akt IV

Jedną z najważniejszych nowości w aktualizacji jest Akt IV, w którym poznamy dalszy ciąg historii. Zabierze on nas na archipelag plemion Karui zwany Ngamakanui, gdzie będziemy musieli odnaleźć fragmenty legendarnej broni – jedynej nadziei w walce z Bestią. Odwiedzimy także dobrze znane fanom pierwszej części miasto Kingsmarch.

Sam archipelag składa się z ośmiu wysp, a każda z nich uwzględnia unikalne niebezpieczeństwa. Znajdziemy tu wielu nowych bossów oraz ponad 100 typów potworów. Warto zaznaczyć, że Akt IV jest całkowicie nieliniowy, co oznacza, że kolejność odwiedzania wysp zależy wyłącznie od nas.

Grinding Gear Games

Koniec z powtarzaniem kampanii

Dotychczas gracze PoE 2 musieli dwukrotnie przechodzić kampanię, aby odblokować endgame. Wielu miało już tego serdecznie dość i GGG dobrze o tym wie. Dlatego w The Third Edict ten wymóg został całkowicie usunięty.

Zamiast powtarzać trzy pierwsze akty na poziomie Cruel, otrzymamy Akt IV oraz trzy nowe miniakty. Stanowią one zestaw pobocznych opowieści, obejmujących 19 nowych obszarów i 12 nowych bossów. Po ich ukończeniu nasza postać powinna być na około 65. poziomie, czyli idealnym do rozpoczęcia endgame’u.

Warto zaznaczyć, że miniakty są tymczasowym rozwiązaniem i w przyszłości zostaną zastąpione przez pełnoprawne Akty V i VI. Ich zawartość nie zniknie jednak całkowicie – deweloperzy planują wykorzystać ją w grze w innej formie.

Liga Rise of the Abyss

Aktualizacja 0.3.0 wprowadza także pierwszą pełnoprawną ligę, czyli taką, której zawartość nie jest dostępna w standardowym trybie. Jest ona powiązana z mechaniką Abyss, którą dobrze znają fani pierwszej części serii.

Podczas rozgrywki natrafimy na szczeliny w ziemi, wysysające siły życiowe z pobliskich stworzeń. Po ich wybiciu szczelina otworzy się, wypuszczając na powierzchnię hordy tzw. „Abyssali”. Ich pokonanie pozwoli zamknąć szczelinę. Z czasem mechanika będzie się rozwijać – pojawią się silniejsze potwory, lepsze nagrody, a ostatecznie nawet możliwość zejścia w głąb samego Abyssu.

Zamykanie szczelin pozwoli zdobyć pradawne kości, które wykorzystamy na naszych przedmiotach, co nada im specjalne, ukryte modyfikatory. Aby je ujawnić, trzeba skorzystać z Well of Souls zlokalizowanej w Akcie II – wtedy otrzymamy do wyboru jeden z trzech efektów. Co więcej, system ten działa również na Waystone’y, co pozwoli jeszcze bardziej wzmacniać mapy w endgame.

Grinding Gear Games

Dla najbardziej zapalonych graczy dodajmy, że nowa mechanika powiązana jest także z zupełnie nowymi bossami, w tym jednym z kategorii pinnacle.

Sprint

Choć to drobna zmiana, jest wyjątkowo istotna – The Third Edict wprowadza funkcję sprintu. Gdy przytrzymamy przycisk uniku nasza postać znacząco przyspieszy po jego wykonaniu. Sprintu użyjemy do szybszego poruszania się poza walką lub do ucieczki przed potworami. Nie ma ograniczeń co do klasy postaci ani czasu trwania.

Warto jednak pamiętać, że sprint ma jedną istotną wadę – jeśli podczas biegu zostaniemy trafieni przez przeciwnika, postać przewróci się, co najpewniej zakończy się śmiercią.

Support Gemy i balans postaci

Całkowicie przeprojektowano Support Gemy. Teraz możemy używać dowolnej liczby kopii tej samej zdolności wspierającej. Co więcej, każda z nich ma kilka poziomów, które można ulepszać w miarę postępów w grze. Wyższy poziom nie oznacza jedynie lepszych statystyk – często dodaje też dodatkowy efekt, który znacząco zmienia działanie umiejętności.

Grinding Gear Games

Jeżeli chodzi o balans postaci, każda została znacząco ulepszona. Dodano nowe umiejętności, 150 dodatkowym notek w Drzewku Pasywnym, wzmocniono istniejące już zdolności i wiele więcej. Wszystkie klasy zostały „zbuffowane”, co oznacza, że gra nie powinna być już tak frustrująco trudna, jak podczas premiery wersji 0.2.0.

Prawdopodobnie otwieramy kolejną puszkę Pandory z problemami z balansem. Ale właśnie stąd bierze się różnorodność buildów. I to jest coś, co naprawdę chcę zobaczyć: ogromna różnorodność buildów i powrót ciekawych rzeczy. To mnie ekscytuje i jeśli uda nam się to osiągnąć, będę bardzo zadowolony z tego, w jakim kierunku zmierza wersja 0.3.0.

Crafting

Wprowadzono lepsze wersje wszystkich podstawowych walut rzemieślniczych, oznaczone jako Greater i Perfect. Dodają one modyfikatory z gwarantowanym minimalnym poziomem, zapewniając lepsze rezultaty.

Zmieniono także działanie Esencji – teraz ulepszają magiczne przedmioty do rzadkich, dodając określony modyfikator, a do tego występują w większej liczbie poziomów. Dodatkowo wprowadzono nowe Omeny, a te mniej użyteczne usunięto.

Endgame

Do Atlasu dodano 25 nowych map, obejmujących wszystkie środowiska, potwory i bossów z Aktu IV oraz trzech miniaktów. Ponadto pojawiły się nowe wydarzenia – dzikie burze piaskowe, ogromne wiry czy ukryte krypty. Każde z nich zawiera wzmocnionych aktowych bossów, z których wypadają tzw. „Lineage Support Gemy”.

Grinding Gear Games

Można o nich myśleć po prostu jako o unikatowych Support Gemach. Niektóre są na tyle potężne, że potrafią zdefiniować całe buildy, podczas gdy inne po prostu zwiększają ich obrażenia. W wersji 0.3.0 będzie ich łącznie 40, a część zdobędziemy nawet zabijając zwykłych przeciwników.

Asynchroniczny handel

Dla niektórych może to być najważniejsza zmiana wprowadzona w The Third Edict. Nowy system pozwala kupować przedmioty od innych graczy bez konieczności ich obecności online. Sprzedawca wystawia przedmioty u nowego NPC o imieniu Ange, a następie może na spokojnie wyjść z gry z myślą, że gdy wróci będzie znacznie bogatszy.

Kupujący muszą nadal wyszukiwać przedmioty przez stronę internetową. Gdy wybiorą interesującą ich pozycję zostaną przeteleportowani do skrytki sprzedawcy, gdzie dokonają zakupu.

Warto zaznaczyć, że Ange korzysta z nowych Merchant Stash Tabów, na które będzie można bezpłatnie wymienić posiadane już Premium Stash Taby.

To wszystkie najważniejsze nowości, jakie przynosi The Third Edict (via 3DJuegos). Jest ich naprawdę sporo, a sam reżyser gry, Mark Roberts, przyznał w wywiadzie, że celem wersji 0.3.0 jest naprawienie każdego problemu, jaki tylko udało się znaleźć. Miejmy nadzieję, że twórcy zdołali tego dokonać.

Wersja 0.3.0 to zdecydowanie podejście w stylu: „Naprawmy każdy problem, jaki tylko uda nam się znaleźć”. Aktualizacja 0.2.0 zawierała sporo nerfów. To raczej nie ucieszyło nikogo, prawda? Jednocześnie nie naprawialiśmy wielu rzeczy, które wymagały naprawy. Naprawdę uważam, że tym razem będzie dużo lepiej, bo wszystko, czego chcieliście, staraliśmy się poprawić.

Drugi reżyser, Jonathan Rogers, odniósł się także do tematu daty premiery pełnej wersji PoE 2. Przyznał, że gry prawdopodobnie nie uda się ukończyć w 2025 roku i zamiast tego nowym terminem jest marzec 2026 roku.

Marcin Bukowski

Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

więcej