Na stronie Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej opublikowano szereg zasad, które już za kilka lat będą obowiązywać twórców, aby ich dzieła mogły zostać nominowane do Oscara. Wiąże się to z angażem większej liczby reprezentantów wszelkich mniejszości.
Od 96. gali rozdania Oscarów Akademia będzie rozpatrywała kandydatury filmów w zupełnie innych kategoriach. Już teraz na swojej stronie internetowej opublikowała obszerny komunikat, zawierający masę nowych warunków, które będzie trzeba spełnić, aby móc w ogóle myśleć o nominacji do najbardziej prestiżowej statuetki w świecie kinematografii. Najważniejsze zmiany udało się zamknąć w czterech punktach zwanych standardami. Oto i one.
Należy podkreślić, że wszystkie poniższe reguły dotyczą jedynie kategorii „najlepszy film”. Każda produkcja musi spełnić chociażby dwa z czterech standardów.

Aby standard A mógł zostać uznany za spełniony, film musi zrealizować przynajmniej jedno z poniższych kryteriów.
Co najmniej jeden z aktorów pierwszoplanowych lub znaczących drugoplanowych musi reprezentować wybraną poniższą grupę rasową lub etniczną:
Przynajmniej 30% obsady drugoplanowej oraz epizodycznej to reprezentanci wybranych dwóch grup społecznych z poniższej listy:
Główny wątek fabularny, tematyka bądź narracja filmu skupione (w jakimś stopniu) na poniższych grupach:
Aby standard B mógł zostać uznany za spełniony, film musi zrealizować przynajmniej jedno z poniższych kryteriów.
Co najmniej dwa z podanych działów – casting, zdjęcia, muzyka, kostiumy, reżyseria, montaż, charakteryzacja, produkcja, scenografia, dźwięk, efekty specjalne, scenariusz – muszą być prowadzone przez reprezentanta jednej z poniższych grup:
Przynajmniej jeden z tych reprezentantów musi także przynależeć do wybranej mniejszości etnicznej lub rasowej:
Co najmniej sześciu pozostałych członków ekipy/zespołu musi przynależeć do powyższych grup rasowych lub etnicznych.
Przynajmniej 30% ekipy filmowej musi być reprezentowana przez poniższe grupy:
Aby standard C mógł zostać uznany za spełniony, film musi zrealizować obydwa poniższe kryteria.
Producenci muszą zadbać o spełnienie wszystkich finansowych zobowiązań (związanych z płatnymi praktyki oraz stażem) wobec reprezentantów poniższych grup społecznych:
Producenci filmu muszą zapewnić reprezentantom poniższych grup społecznych warunki do rozwijania swoich umiejętności zawodowych (ćwiczenia/asystentura):
Aby standard D mógł zostać uznany za spełniony, film musi zrealizować poniższe kryterium.
Działy dotyczące marketingu, reklamy oraz dystrybucji muszą mieć liczną grupę reprezentantów środowisk społecznych z poniższej listy:
Powyższe zmiany będą wprowadzane stopniowo od 2022 roku. Dopiero w 2024 roku dojdzie do całkowitej implementacji podanych standardów i jak to sami akademicy nazywają: „nowego rozdziału w historii Akademii”.
25

Autor: Karol Laska
Swoją żurnalistyczną przygodę rozpoczął na osobistym blogu, którego nazwy już nie warto przytaczać. Następnie interpretował irańskie dramaty i Jokera, pisząc dla świętej pamięci Fali Kina. Dziennikarskie kompetencje uzasadnia ukończeniem filmoznawstwa na UJ, ale pracę dyplomową napisał stricte groznawczą. W GOL-u działa od marca 2020 roku, na początku skrobał na potęgę o kinematografii, następnie wbił do newsroomu, a w pewnym momencie stał się człowiekiem od wszystkiego. Aktualnie redaguje i tworzy treści w dziale publicystyki. Od lat męczy najdziwniejsze „indyki” i ogląda arthouse’owe filmy – ubóstwia surrealizm i postmodernizm. Docenia siłę absurdu. Pewnie dlatego zdecydował się przez 2 lata biegać na B-klasowych boiskach jako sędzia piłkarski (z marnym skutkiem). Przesadnie filozofuje, więc uważajcie na jego teksty.