Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 5 września 2025, 11:25

Nowa gra RPG na Steam zaskakuje nawet najstarszych graczy: „Przez 42 lat grania nigdy nie widziałem takiego podejścia” - twórca wyjaśnia, o co w tym chodzi

Kłótnia twórców jRPG Quartet zaowocowała dodaniem wyjątkowo specyficznej opcji ułatwienia dostępu.

Źródło fot. Something Classic Games.
i

Nietypowe ułatwienie dostępu dla osób mających obsesję na punkcie angielskich przecinków? Na taki pomysł wpadli twórcy Quartet, ku rozbawieniu graczy.

Dostępność gier wideo to od lat głośna kwestia. Praktycznie każdy szanujący się twórca dodaje opcje pozwalające dostosować warstwę wizualną i dźwiękową lub nawet rozgrywkę tak, by niemal każdy mógł zagrać w ich produkcje. Zdarza się, na przykład, że deweloperzy usuwają modele pewnych wrogów, by nie zniechęcać do zabawy osób z archanofobią.

Takie „ułatwienia dostępu” uwzględniają też modyfikacje związane z tekstem: rozmiar i kolor czcionki, szybkość przewijania napisów itp. Podobne opcje można znaleźć w wydanym 2 tygodnie temu Quartet, jRPG utrzymanym w stylu retro i określonym przez swoich twórców jako „Final Fantasy VI dla dorosłych”.

Kłótnia o przecinek?

Jednakże, jak zauważył zdziwiony użytkownik serwisu Reddit, zespół Something Classic Games uwzględnił też bardzo specyficzne „ułatwienie dostępu”: Quartet pozwala włączyć… przecinek oksfordzki, czyli taki, który stawiany jest przed ostatnim spójnikiem w języku angielskim. Głównie w literaturze oraz w formalnych pismach, na przykład w dokumentach (na przykład, jak podał jeden użytkowników Reddita, „My Parents, Superman, and Supergirl don't believe in Oxford commas”).

Internauta, który natrafił na tę funkcję (via Mein-MMO), stwierdził, że „przez 42 lata grania nie spotkał tak nietypowej opcji konfiguracji”. Trudno się dziwić, bo nawet jak na standardy najbardziej rozbudowanych opcji ułatwienia dostępu jest to taki drobiazg, że trudno uzasadnić jego obecność. Zwłaszcza że to bynajmniej nie jedna z kilkudziesięciu opcji – screen użytkownika sugeruje, że tych jest zaledwie 10.

Twórcy Quartet mieli ciekawe priorytety.Źródło: Something Classic Games / Reddit.

Internauci żartują, że to musiał być efekt kłótni między deweloperami, którzy nie mogli się dogadać w temacie interpunkcji. I faktycznie, jeden z twórców potwierdził te spekulacje (via Reddit), być może jedynie żartobliwie. Tyle że naprawdę ciężko znaleźć inne wytłumaczenie, dla którego zespół uznał za stosowne opracować takie rozwiązanie. Ciekawe, ile czasu poświęcili na dodanie tej funkcji – i dyskusje, czy powinna być ona domyślnie włączona?

Na marginesie: Quartet ma darmowe demo na Steamie, jeśli chcecie sprawdzić, co gra oferuje poza tą niezmiernie ważną opcją.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej