Nie wszystkim się to spodoba, ale DLSS i FSR to przyszłość branży, według Nvidii
Korzystanie z FSR i DLSS w przyszłości ma być powszechne, a natywna rozdzielczość straci na znaczeniu. Tak przynajmniej sądzi Nvidia.
Przyszłość należy do takich technologii, jak FSR i DLSS – tak przynajmniej uważa Nvidia. Z czasem renderowanie w natywnej rozdzielczości może zacząć przynosić więcej szkody, niż pożytku. Czy skalowanie obrazu wykorzystujące AI może stać się codziennością graczy i trafić nawet do wymagań nowych tytułów?
DLSS i FSR to przyszłość
Działanie FSR od AMD lub DLSS Nvidii z grubsza polega na tym samym. Obraz jest renderowany przez kartę graficzną najpierw w mniejszej niż ekran rozdzielczości, a potem skalowany w górę do natywnej. Proces ten polega na tworzeniu dodatkowych pikseli, wypełniających brakujące miejsca, wykorzystując zaawansowane obliczenia, maszynowe uczenie czy preprocessing AI w przypadku DLSS.
Dzięki temu można uzyskać znacznie więcej klatek na sekundę bez redukowania jakości obrazu. To może być sposób nawet na uruchomienie gier, których wymagań nas sprzęt nie spełnia (lub jest na granicy grywalności). Jak twierdzi Bryan Catanzaro z Nvidii, używanie natywnej rozdzielczości monitora przy renderowaniu, przestaje być efektywne i wydajne. Nvidia wprowadza technologie, jak path tracing, które zapewniają nowe doznania wizualne, ale dodatkowo, mocno obciążają układ graficzny.
Cyberpunk 2077 z włączonym path tracingiem w 4K potrafi być niegrywalny nawet na kartach GeForce RTX 4090 (poniżej 30 fps). Jednak z DLSS zyskujemy znaczną poprawę wydajności, a utrata jakości obrazu (np. artefakty), charakterystyczna dla upscallingu, jest coraz mniej widoczna, wraz z udoskonalaniem technologii.
Komputerowi puryści mogą się oburzyć, ale wszystko wskazuje na to, że korzystanie z FSR i DLSS wejdzie do mainstreamu. Świat gier od dawna polega na oszustwach wizualnych, wystarczy wspomnieć o pregenerowanych mapach cieni, Level to Detail, czy drogach na skróty w obliczaniu lustrzanego obrazu. Skalowanie obrazu to tylko kolejna technologia, która wykorzystuje zdobycze AI do poprawy wydajności i raczej będziemy musieli się pogodzić z jej obecnością.
Karty graficzne Nvidii kupisz na Allegro
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Więcej:PS5 sprzedało więcej sztuk niż PS3 w dekadę; analityk podał zaskakujące informacje
Komentarze czytelników
Mqaansla Generał
Kto by jeszcze pare lat temu pomyslal, ze przyszloscia bedzie granie na niskich rozdzielczosciach (=niskich detalach) z ekranem aktywnie rozmazywanym zeby nie rzucalo sie to zbytnio w oczy.
A wszystko na sprzecie wycenianym jakby byl zrobiony dla NASA, powoli przemieszczajacym sie w zuzyciu pradu z duzego AGD na male pojazdy...
zanonimizowany1388665 Pretorianin
Nie podoba sie to zmiencie hobby. Jak bym mial k... codziennie zrzedzic bo to, bo tamto to bym sie zajal czyms innym. Glosujecie portfelem, ale nadal gracie w gry, macie sprzet, wiec narzekanie czyni z was idiotow, bo nadal wydajecie pieniadze na cos co wam sie nie podoba. Gry nie sa potrzebne do zycia.
kęsik Legend
Dziwne, że jeszcze nikt nie wymyślił technologii, która sprawiałby że gra działa się w 30 klatkach ale wyświetlana jest w 60. To byłaby rewolucja i przyszłość branży.
Ale tak, FSR szczególnie to super sprawa, ale to nie może zastępować optymalizacji gier. To powinno przede wszystkim pomagać starszym/słabszym kartom a nie, ze mamy sytuację gdzie kupujesz nową kartę za 2-3 tysiące i musisz włączyć skalowanie aby mieć 60 klatek.
marcing805 Legend
Problem z optymalizacją jest taki, że gry są wypuszczane za szybko i nie ma dodatkowego czasu na poprawę wydajności. Nierealne terminy narzucane przez wydawców, presja czasu i zdenerwowanie niecierpliwych graczy, szybki grafik ustalony na wydanie gry w danym terminie i trzeba się spieszyć. A kto się spieszy, nie zrobi roboty dobrze. Na PC dochodzi to tego multum różnych konfiguracji sprzętowych i jest kłopot. Być może najlepszych wyjściem dla wydawców byłoby ogłoszenie projektu na etapie już blisko końca, gdzie został czas na dodatkowego usprawnienia i optymalizacje a cała gra jest gotowa i do końca grywalna. Cyberpunkowi zaszkodziło właśnie zbyt szybkie ogłoszenie, że taka gra powstanie oraz niespełnione obietnice, które finalnie nie znalazły się w grze. Nie zwalałbym wszystkiego na lenistwo i olewanie sprawy przez twórców, Choć w jakimś stopniu pewnie też ma to miejsce.
spongebobp Junior
Hey witam wszystkich niemilosnikow próbek renderingu.
Lecz ,skoro współczesne karty nie radzą sobie zbyt dobrze z natywną rozdzielczością..to popatrzymy z tej strony..są za słabe czy gry są tworzone nie optymalnie? Technologia dlss i fsr to z mojego punktu widzenia temat z innej beczki.jak auto na benzynę,diesel czy elektryk..
Każde z nich potrzebuje innego paliwa do prawidłowego działania..zapewne dlss jak i fsr..sa to próbki odwzorowania pokazu możliwości może tak to nazwę..co można osiągnąć za sprawą innych rozwiązań.przykladowo wiązać but można na kilka sposobów też..aby chodziło się jak najwygodniej,ładniej wyglądało i przede wszystkim przyspieszało cały proces działania bez wpływu na wygląd samego buta..jestem za takim rozwiązaniem..potrzeba tylko czasu.na dzień dzisiejszy jest to mieszanka szejka z kapustą.albo to albo tamto.ale za 3lata może okazać się hit..cos zostało wymyślone to trzeba jeszcze zrobić tak żeby to coś działało poprawnie..jezeli ma to sens.
A ma z tego względu że to technologia wirtualna tylko, to nic fizycznego jak nasze sprzęty w domu które do działania potrzebują części mechanicznych.czesto się zdarza że też i zamiennych.heh..nie wygodniej byłoby sobie siąść i nie słuchać brzęczenia z boku jakby się muchy kocily i pluc se w brodę..za każdym razem kiedy chcemy czegoś więcej..ale szajs ledwo ultra ciągnie w 2k.xd..
Zamiast tego nacisnąć przycisk na pulpicie.i wlala
O niebo lepiej i szybciej.bez hałasu.bez potrzebu odkurzacza wl.24h ..cieszyć się rozgrywką w tej samej jakości co na mechanicznym sprzęcie.mi się wydaje że te owe technologię dążą do takich rozwiązań właśnie.