NASA pokazała cichy samolot naddźwiękowy
NASA zaprezentowała opracowany we współpracy z Lockheed Martin samolot naddźwiękowy X-59. Maszyna ta ma cechować się cichą pracą.

NASA znana jest przede wszystkim z misji kosmicznych. Agencja ta prowadzi jednak również badania związane z lotnictwem. Niedawno zaprezentowali oni cichy samolot naddźwiękowy X-59, który może zrewolucjonizować komercyjne lotnictwo.
Warto przypomnieć, że już wcześniej istniała idea pasażerskich lotów naddźwiękowych. Na przełomie lat 60 i 70 powstały bowiem dwie maszyny przeznaczone do tak wysokich prędkości – Concorde i Tu-144. Pierwszy ze wspomnianych modeli był eksploatowany do 2003 roku. Ostatecznie jednak wysokie koszty utrzymania doprowadziły do uziemienia samolotów.
Teraz jednak ponownie pojawiają się próby przywrócenia komercyjnych lotów naddźwiękowych. Owocem tych starań jest wspomniane X-59. Za opracowanie maszyny odpowiada Lockheed Martin. W 2017 roku NASA udzieliła im 248 milionów dolarów na ten cel. W ciągu pięciu lat udało się więc zaprojektować maszynę.
- Na ten moment jest to jedynie prototyp.
- Maszyna rozpędza się do prędkości 1488 kilometrów na godzinę. Co jednak w tym wszystkim najciekawsze, robi on to stosunkowo cicho.
Dlaczego cisza jest tak ważna? Podczas przekraczania bariery dźwięku pojawia się zazwyczaj bardzo głośny huk. Dlatego też nieprzychylnie patrzy się na możliwość wykorzystania samolotów latania z tak dużą prędkością. Przykładowo w USA istnieje prawo, które zabrania tego typu praktyk.
Ciężko więc przewidzieć jaka przyszłość czeka loty naddźwiękowe. To czy cały projekt się uda zależeć będzie w dużej mierze od tego czy poszczególne państwa wyrażą na nie zgodę.