Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 września 2016, 12:40

autor: Maciej Żulpo

Najważniejsze fakty o Mafii III

Prezentujemy zbiór najważniejszych ciekawostek dotyczących zbliżającej się Mafii III, czyli trzeciej części serii gangsterskich gier akcji zapoczątkowanej w 2002 roku premierą kultowej produkcji 2K Czech - Mafia: The City of Lost Heaven.

7 października, czyli dzień, w którym Mafia III doczeka się premiery na pecetach, PlayStation 4 i Xboksie One, nadchodzi wielkimi krokami. Wraz z nim zamieszanie – czym nowa odsłona kultowej gangsterskiej serii „tak naprawdę” będzie, czego można spodziewać się po niej pod kątem tła fabularnego czy mechaniki? Na te pytania udzieliliśmy wyczerpującej odpowiedzi w naszych obszernych przedpremierowych wrażeniach, a wszystkie szczegóły zawarliśmy w kompendium wiedzy. Jeśli jednak tracicie rozeznanie również w tym potoku informacji, postanowiliśmy uporządkować i odświeżyć Wam najważniejsze fakty – znane i mniej znane – na temat oczekiwanej produkcji studia Hangar 13. Przed Wami zbiór ciekawostek dotyczących Mafii III.

Bohater, historia i miejsce akcji

  • Imię: Lincoln. Nazwisko: Clay. Zawód: Weteran wojny w Wietnamie, który powrócił do domu. Cel: Rozprawić się ze wszystkimi, którzy w przeszłości weszli mu w drogę, poprzez założenie własnej mafijnej rodziny. Aby tego dokonać, Clay skorzysta z pomocy chociażby Vito Scaletty, głównego bohatera Mafii II, który z kolei dążyć będzie do rozwikłania zagadki zniknięcia swojego przyjaciela, Joego.
  • Akcja gry osadzona jest w fikcyjnym mieście New Bordeaux wzorowanym na kolebce jednego z najstarszych mafijnych syndykatów – Nowym Orleanie lat 60. Twórcy wiernie odtworzyli wszystkie ważniejsze lokacje metropolii, w tym na przykład Dzielnicę Francuską, a błotniste tereny podmiejskie – tak charakterystyczne dla krajobrazu Luizjany – wypełnili… aligatorami.
  • Świat Mafii III jest otwarty i sprzyja zwiedzaniu – do wielu barów, stacji paliw czy garaży można w grze wejść, choć zestaw atrakcji czekających wewnątrz ogranicza się do kilku prostych interakcji, nadrabiając klimatem.
  • Fabuła opowiadana jest z wielu perspektyw – historia Lincolna to zbitek zeznań prezentowanych przez jego przyjaciół i wrogów, co wprowadza do produkcji atmosferę fabularnej pośredniości (znanej chociażby z pierwszej Mafii, gdzie Tommy Angelo zdradzał kolejne wydarzenia, udzielając wywiadu).
  • Clay, jako Afroamerykanin zamieszkujący Stany w wyjątkowo burzliwym dla czarnoskórych okresie, nie mógł uniknąć rasizmu. Nie uniknie go też gracz – przejawy nienawiści na tle rasowym są w grze wszechobecne i dotyczą zarówno ogólnego klimatu rozgrywki (nie brakuje kąśliwych uwag rzucanych w stronę bohatera przez zwykłych przechodniów), jak i znalezienia się w produkcji Stowarzyszenia Południowców, czyli lubującej się w paleniu „kolorowych” żywcem grupy wzorowanej na Ku Klux Klanie.

Cele gry

  • Podbić New Bordeaux – to założenie, z jakiego podczas zakładania rodziny wychodzi Clay. Miasto podzielone zostało na dzielnice, które gracz musi zdobywać, wykonując na ich obszarze określone zadania (sprowadzające się głównie do dokonywania odpowiedniej ilości zniszczeń).
  • Bossowie poszczególnych dzielnic mogą zostać zabici (zapewniając natychmiastowy zastrzyk gotówki) lub oszczędzeni (co nazwać można „długoterminową inwestycją”). Nim jednak do tego dojdzie, Clay musi wybić hordę ochroniarzy strzegących swojego szefa.
  • Przejęte dzielnice można przekazać członkom rodziny Lincolna (przykładowo Vito lub Cassandrze), którzy zajmą się przekazywaniem Clayowi gotówki i oferowaniem mu specjalnych przysług. Z rozdawnictwem trzeba jednak uważać – jeśli któryś z członków rodziny będzie przez gracza zbyt faworyzowany, pozostali mogą wszcząć bunt.
  • Przysługi załatwiane głównemu bohaterowi obejmują obniżanie poziomu zainteresowania policji, wzywanie posiłków czy przysyłanie kuriera, który zajmuje się deponowaniem przenoszonej przez Lincolna gotówki. Jeśli pieniądze nie wpłyną na konto protagonisty, bezpowrotnie traci je po śmierci.
  • Dzielnice zapewniają dostęp do wielu aktywności – zaangażować można się zarówno w przesłuchiwanie drobnych rzezimieszków i zabijanie ulicznych dilerów, jak również niszczenie łodzi z narkotykami czy przetrząsanie sejfów lokalnych bossów mafijnych.
Kiedy przedmiotem rozmowy jest ołów, Clay wygrywa wszystkie dyskusje. - Najważniejsze fakty o Mafii III - wiadomość - 2016-09-12
Kiedy przedmiotem rozmowy jest ołów, Clay wygrywa wszystkie dyskusje.

Mechanika rozgrywki

  • W grze można obrać podejście skradankowe i nie jest ono w żadnym wypadku wciśniętym na siłę dodatkiem. Granie po cichu umożliwia tryb skradania się, chowanie się za osłonami, bezgłośne egzekucje, gwizdanie, by przywołać przeciwników, czy dodawanie do broni tłumików.
  • Policja nie rozpocznie pościgu, jeśli wszyscy świadkowie przestępstwa popełnianego przez Lincolna zostaną wyeliminowani. W dodatku jeśli w trakcie dokonywania przez Claya morderstwa w pobliżu nie będzie nikogo, gra poinformuje, że nie ściągnie ono na bohatera uwagi policji.
  • Lincoln może mieć przy sobie jeden karabin oburęczny, jeden pistolet, granaty i zastrzyki z adrenaliną. Aby zakupić inne spluwy (i ulepszania do nich), amunicję czy kamizelkę kuloodporną, Clay musi wezwać mafijny odpowiednik Little Jacoba z GTA IV – człowieka, który przewozi w bagażniku swojego vana wszystkie rodzaje oręża. Rzecz jasna – wystawia je również na sprzedaż.
  • Pojawia się mechanika strzelania z samochodu, będąca w dodatku dość zautomatyzowana. Podczas strzelania celownik „blokuje się” na oponach przeciwników, co umożliwia proste i spektakularne wykluczanie ich z pościgu.
  • Ponownie pojawiają się znajdźki, tym razem znacznie bardziej zróżnicowane – od Playboyów i zdjęć z pin-up girls, przez plakaty propagandowe i obrazy religijne, na płytach winylowych i hot-rodach kończąc.
  • Powraca też system GPS, wyznaczający trasę nie tylko na minimapie, ale też poprzez wyświetlanie „znaków 3D” bezpośrednio na drodze.
  • Radio wypełnia ponad 100 licencjonowanych utworów (które często przygrywają też w trakcie misji) i wiele słuchowisk nawiązujących swoją treścią do wydarzeń i kultury Stanów Zjednoczonych lat 60.