„Mogliśmy rozmawiać na równym poziomie.” Relacja CD Projekt RED z Mikiem Pondsmithem była całkowicie inna niż z Andrzejem Sapkowskim

Historia Mike’a Pondsmitha i CD Projekt RED dowodzi, że wspólna wizja i wzajemne zrozumienie mogą wiele zdziałać. Twórca tabletopowego Cyberpunka podzielił się przemyśleniami na temat procesu twórczego.

cooldown.pl

Danuta Repelowicz

„Mogliśmy rozmawiać na równym poziomie.” Relacja CD Projekt RED z Mikiem Pondsmithem była całkowicie inna niż z Andrzejem Sapkowskim, źródło grafiki: CD Projekt RED.
„Mogliśmy rozmawiać na równym poziomie.” Relacja CD Projekt RED z Mikiem Pondsmithem była całkowicie inna niż z Andrzejem Sapkowskim Źródło: CD Projekt RED.

Produkcja gier to z zasady skomplikowany proces, który staje się jeszcze większym wyzwaniem, kiedy pracują ze sobą osoby z sąsiednich, ale niekoniecznie podobnych do siebie branży. Różne podejścia do tych samych idei, inne metody i rozwiązania charakterystyczne dla danego medium, wreszcie odmienne zasady rządzące przemysłami – wszystko to sprawia, że taka współpraca to nierzadko „droga przez mękę”, czego przykładem jest osławiony konflikt między studiem CD Projekt RED i Andrzejem Sapkowskim.

Okazuje się jednak, że owocna i w miarę bezkonfliktowa współpraca między przedstawicielami różnych branż kreatywnych jest możliwa, o czym przekonaliśmy się ostatnio z ust Mike’a Pondsmitha – twórcy tabletopowego Cyberpunka, na którym bazuje świetna produkcja CD Projekt RED.

Nić porozumienia

W obszernym wywiadzie udzielonym ostatnio Michałowi Mańce i opublikowanym na kanale tvgry Pondsmith odsłonił między innymi kulisy powstawania RPG-a. Ważnym wątkiem poruszonym w ramach jego opowieści była kwestia jego podejścia do procesu produkcji gier. Twórca zaczynał bowiem karierę w branży cyfrowej, natomiast dopiero później zajął się tabletopowymi RPG-ami.

Dzięki temu (jak się okazuje, Pondsmith ma na swoim koncie między innymi współpracę z Microsoftem) proces twórczy przebiegał w znacznie mniej napiętej atmosferze, a twórcy po prostu rozumieli się lepiej. Rzucił również światło na to, jak wielu pisarzy niezwiązanych bezpośrednio (lub w ogóle) z branżą gier traktuje proces produkcji, a także omówił wynikające z tego konsekwencje.

Większość pisarzy, których znam, nie dba ani nie wie nic o grach wideo, ponieważ są pisarzami. Ja jednak znałem się na produkcji gier, więc mogliśmy rozmawiać na wyrównanym poziomie. Było to zaletą, ponieważ jako twórca, który zdaje sobie sprawę z ograniczeń, mogłem szybciej dojść do porozumienia [z deweloperami – przyp. red.].

- Mike Pondsmith

Znajomość wewnętrznych zasad rządzących branżą pozwoliła mu chyba także wynegocjować dogodny dla niego układ, w ramach którego zdobył całkowitą kontrolę nad stworzonym przez siebie bohaterem oryginalnym – Morganem Blackhandem, jedną z najciekawszych postaci, które twórzą barwną obsadę uniwersum Cyberpunka 2077.

Wszystko to jednak odbyło się w kulturalnej atmosferze, z poszanowaniem pomysłów i koncepcji twórcy, a co najważniejsze – z korzyścią dla całej gry i jej fabularnego potencjału. Przypadek Pondsmitha pokazuje, że porozumienie da się nawiązać – wystarczą tylko dobre chęci i nieco doświadczenia (albo wystarczająco otwarty umysł).

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 10 grudnia 2020

Informacje o Grze
8.2

GRYOnline

7.6

Gracze

8.6

Steam

7.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Danuta Repelowicz

Autor: Danuta Repelowicz

Hiszpańskie serce i japońska dusza. Absolwentka filmoznawstwa ze szczególną słabością do RPG-ów i bijatyk. Miłośniczka wiedzy tajemnej, nauk o kosmosie, musicali i wulkanów. Dorastała na Onimushy, Tekkenie i Singstarze. Wcześniej związana z serwisem GamesGuru, pisze i tworzy od najmłodszych lat. Prywatnie także wokalistka i wojowniczka Shorinji Kempo stopnia 4 Kyu. Specjalizuje się w narratologii i ewolucji postaci. Świetnie porusza się też po tematyce archetypów i symboli. Jej znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność, a jej ciekawość często prowadzi ją w najdziksze ostępy umysłu i wyobraźni.

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl