Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 czerwca 2021, 17:35

Minecraft z lepszym generowaniem rzek to efekt frustracji gracza

Minecraft ma otrzymać lepsze góry i jaskinie w drugiej części Caves & Cliffs Update. Jednakże pewien internauta postanowił sprawdzić, czy uda mu się zmienić „nieco frustrujący” system generowania rzek na bardziej wiarygodne rozwiązanie.

Pierwsza część wielkiej aktualizacji Minecrafta przyniosła ze sobą sporo nowości, ale gracze wciąż czekają na debiut pozostałych obiecanych zmian z Caves & Cliffs Update. Te uwzględnią modyfikacje generowania świata, dzięki czemu otrzymamy góry i jaskinie z prawdziwego zdarzenia. Jednakże niektórzy mają nadzieję na naprawienie przez studio Mojang innego elementu. Chodzi o bardziej „realistyczne” rzeki, takie jak w projekcie użytkownika Yelbuzz z serwisu Reddit przygotowanym z myślą o wersji 1.12 Minecrafta. Internauta udostępnił swoje dzieło na stronie GitHub.

Yelbuzz przeprogramował generator terenu, by woda spływała w bardziej wiarygodny sposób niż w obecnej wersji Minecrafta. Twórca myślał (i nadal myśli) też nad pewnymi dodatkami, na przykład szybką erozją gór przez rzeki oraz powstawaniem na ich końcu jezior poprzez podnoszenie się poziomu wody. To jednak kolejne i o wiele trudniejsze wyzwania, a przecież sam problem czasami dziwacznych „rzek” (o ile można je tak nazwać) wcale nie jest taki łatwy do rozwiązania.

Sposób Yelbuzza, choć zyskał mu poklask innych internautów (w tym prawie 45 tysięcy polubień), raczej nie poraża szybkością, a mówimy tu o bardzo niewielkim skrawku terenu. Zresztą obecna wersja programu nie poradziła sobie nawet z obszarem większym niż 300x300 bloków bez „zabijania” procesora. Dla porównania: na konsolach 7. generacji za „mały świat” uznawano taki o wymiarach 64x64 kawałki, czyli 1024 bloki szerokości i długości.

Problemem jest generowanie świata po wspomnianych kawałkach (o wymiarach 16x16 bloków), co uniemożliwia natychmiastowe wygenerowanie „trasy” rzeki (nie mówiąc już o tak błahej kwestii jak „czy rzeka może w ogóle być w tym miejscu”). Rozwiązaniem byłaby całkowita zmiana w tym systemie, by zawczasu częściowo generował cały teren i w ten sposób decydował o tym, jak będzie wyglądać rzeka. Niestety, łatwo zgadnąć, jak wpłynęłoby to na działanie gry.

Oczywiście nie można wykluczyć, że studiu Mojang uda się (być może z pomocą internautów pokroju Yelbuzza) znaleźć sposób na ominięcie – jak się zdaje – niemożliwego do rozwiązania problemu. Na razie jednak wciąż musimy się przekonać, jak wypadną inne zmiany w generowaniu świata Minecrafta. Efekty prac twórców poznamy wraz z debiutem drugiej części aktualizacji Caves & Cliffs pod koniec roku.

  1. Oficjalna strona gry Minecraft
  2. Nowy wymiar swobody – recenzja gry Minecraft
  3. Minecraft – poradnik do gry
  4. Najlepsze mody do gry Minecraft – niezłe modyfikacje do Minecrafta

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej