Microsoft pójdzie śladami Sony i mocniej postawi na gry single player
Bardzo mnie to cieszy, bo nic mnie tak nie wciąga jak dobra historia i przyjemny gameplay w grach singlowych. Chociaż jakby dodali możliwość grania w niektóre produkcje w co-op to też bym nie narzekał, bo to fajna opcja żeby się pobawić ze znajomymi.
Obecnie na dzień dzisiejszy to wygląda tak:
343 Industries (studio head: Bonnie Ross | 2007 | ~500 osób)
• Halo Infinite | 2020, dostępne na Xbox One, Project Scarlett oraz Windows 10 | we współpracy ze SkyBox Labs | reżyserowane przez Tima Longo
• Halo: The Master Chief Collection dla PC (Microsoft Store i Steam) oraz odświeżenie Halo: Reach | 2019 | we współpracy ze Splash Damage oraz Ruffian Games
Age of Empires (studio head: Shannon Loftis | 2019)
Wraz z ogłoszeniem przejęcia Double Fine Productions podczas Xbox E3 2019 Briefing, w komunikacie prasowym zapowiedziano także budowę studia, które będzie dedykowane marce wspomnianej marce. W zespole mają się znajdować osoby które pracowały m.in. w Ensemble Studios. Ostateczną nazwę studia mamy poznać po skończeniu całego procesu formalnego z różnymi rejestracjami.
The Coalition (studio head: Rod Ferguson | 2010, pod obecną nazwą: 2015 | 300+ pracowników)
• Gears 5 | złoty status, 10 września 2019 (6 września, dla Ultimate Edition), dostępne na Xbox One, Windows 10 oraz Steam | mapy dla trybu Versus przygotowane we współpracy ze Splash Damage
• Gears POP! | 2 września 2019 | free-to-play | we współpracy z Mediatonic Games (m.in. Fall Guys: Ultimate Knockout, New Yahtzee with Buddies, Fable Fortune)
• Gears Tactics | więcej informacji mamy poznać w tym roku (gamescom lub X019?), dostępne dla Microsoft Store na Windows 10 | gra projektowana głównie z myślą o PC, niewykluczone wydanie na konsolę, wyciek R?Z?R ze stycznia 2019 zasugerował wsparcie dla M+K dla Xbox One dla własnie tej gry | we współpracy ze Splash Damage
• Rod Ferguson na pytanie zadane przez Ryan McCaffrey'a z IGN czy chcieliby stworzyć nowe IP odpowiedział, że: nigdy nie mów nigdy, ale jesteśmy [The Coalition] studiem dedykowanym marce Gears of War, ale to nie znaczy że nie zrobimy innych rzeczy.
Compulsion Games (studio head: Guillaume Provost | 2009 | 46 pracowników)
• We Happy Few | wydane przez Gearbox Publishing | 10 sierpnia 2018 | obecnie trwają prace nad ostatnim rozszerzeniem We All Fall Down
• 29 czerwca 2019 Microsoft złożył wniosek o zarejestrowanie znaku towarowego dla We Happy Few
• niezapowiedziany projekt nastawiony na narrację z perspektywy trzeciej osoby, nad którym najprawdopodobniej pracuje m.in. Mitchell Lagran.
Double Fine Productions (studio head: Tim Schafer | 2000 | 70+ pracowników)
• 19 lipca Microsoft złożył wniosek o zarejestrowanie znaków towarowych dla Psychonauts
• 26 lipca Microsoft złożył wniosek o zarejestrowanie znaków towarowych dla Broken Age oraz Brütal Legend.
• RAD | wydawane przez BANDAI NAMCO Entertainemt | 20 sierpnia 2019 | reżyserowane przez Lee Petty'ego (pracował m.in. przy Stacking, Headlander)
• Psychonauts 2 | wydawane przez Xbox Game Studios po wykupieniu praw wydawniczych od Starbreeze Studios, dostępność na wszystkich dotychczasowo zapowiedzianych platformach | 2020 | reżyserowane przez Tima Schafera (Psychonauts, Brütal Legend, Broken Age, Grim Fandango Remastered, Massive Chalice, Full Throttle Remastered)
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Lee Petty'ego
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Tima Schafera
Xbox Game Studios Publishing (group head: Peter Wyse)
• Age of Empires: Definitive Edition | 20 lutego 2018, dostępne na Microsoft Store dla Windows 10, w przygotowaniu wydanie dla Steam wraz z cross-play'em | przygotowane przez Forgotten Empires i Tantalus
• Age of Empires II: Definitive Edition | jesień 2019, pierwsze zaproszenia do bety miały już zostać wysłane, dostępne na Microsoft Store dla Windows 10 oraz Steam wraz z cross-play'em | w przygotowaniu przez Forgotten Empires i Tantalus oraz Wicked Witch Software
• Age of Empires III: Definitive Edition | dostępne dla Microsoft Store na Windows 10 oraz Steam | w przygotowaniu przez Forgotten Empires
• Age of Empires IV | dostępne dla Microsoft Store na Windows 10 | zapowiedziane w sierpniu 2017, z nowymi informacjami jeszcze w tym roku | w przygotowaniu przez Relic Entertainment
• CrossfrieX | 2020, dostępne na Xbox One, wydawane przez Xbox Game Studios | w przygotowaniu przez Smilegate, za kampanię fabularną odpowiada Remedy Entertainment | w 2017 nawiązano współpracę z koreańskim studiem, które pracuje nad kolejną odsłoną tej marki. W 2018 zapowiedziano, że Remedy Entertainment zajmie się produkcją fabularnej kampanii jednoosobowej
• Microsoft Flight Simulator | 2020, dostępne na Xbox One oraz Windows 10 | AI gry ma być napędzane przez Azure, produkcja ma obejmować zdjęcia satelitarne w czasie rzeczywistym w rozdzielczości 4K przy wykorzystaniu ponad 2 petabajtów danych geograficznych, możliwa rejestracja do programu Insider | w przygotowaniu przez wewnętrzny dedykowany zespół we współpracy z Asobo Studio
• Microsoft Flight Simulator X | październik 2006 / 18 grudnia 2014 (wydanie na Steam) | Dovetail Games w 2014 nawiązało współpracę z Microsoftem w ramach której studio zajmowało się stałym wsparciem oraz rozwojem gry udostępniając nową zawartość. 8 sierpnia 2019 zapowiedziano, że współpraca dobiegła końca, a za wsparcie gry będzie odpowiadał sam Microsoft.
• Ori and the Will of the Wisps | 11 lutego 2020, dostępne na Xbox One, Windows 10 oraz Steam | w przygotowaniu przez Moon Studios
The Initiative (studio head: Darrell Gallagher | 2018 | 30+ pracowników)
• niezapowiedziany wysokobudżetowy projekt (tzw. AAA), który najprawdopodobniej będzie oparty na rozgrywce jednoosobowej i skupiony na narracji, fabule (opierając się na wielu różnych zatrudnieniom w ciągu ostatniego roku)
inXile entertainment (studio head: Brian Fargo | 2002 | 90 pracowników, znaczący wzrost możliwy po dołączeniu do XGS)
• Wasteland: 30th Anniversary Edition | wydawane samodzielnie, dostępne na Xbox One i PC | 2019 | we współpracy z Krome Studios
• Wasteland 3 | wydawane/dystrybuowane przez Deep Silver | 2020
niezapowiedziany projekt nastawiony na rozgrywkę wieloosobową dla gogli VR
niezapowiedziany projekt gry RPG (na podstawie ofert pracy)
Mojang (CEO: Jonas Mĺrtensson, studio head (Minecraft franchise): Helen Chiang | 2009 | 70+ pracowników)
• Minecraft Dungeons | wiosna 2020 | reżyserowane przez Mĺnsa Olsona
• Minecraft Earth | zamknięta beta od 16 lipca 2019
najprawdopodobniej kolejne niezapowiedziane projekty w uniwersum Minecrafta w innych gatunkach
Ninja Theory (2000, pod obecną nazwą: 2004 | 140+ pracowników, wzrost o przynajmniej 30 osób w ciągu roku)
• Bleeding Edge | wydawane przez Xbox Game Studios, dostępne na Xbox One i PC | techniczna alfa od 27 czerwca 2019 | reżyserowane przez Rahni Tucker, w produkcji od 2014 przez niewielki zespół do 30 osób
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Stephena Stanyona od lipca 2015 (pracował m.in. przy Battalion Wars, Heavenly Sword, ENSLAVED™: Odyssey to the West™)
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Tameema Antoniadesa, najprawdopodobniej od 2017 tuż po wydaniu Hellblade: Senua's Sacrifice
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Benoita Macona od stycznia 2018, również jako Combat Director (pracował m.in. małych grach VR, Disney Infinity, DmC: Devil May Cry czy Battalion Wars)
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Joea Nelsona od listopada 2018 (poprzednio pracował przy Hellblade: Senua's Sacrifice czy DmC: Devil May Cry)
Obsidian Entertainment (studio head: Feargus Urquhart | 2003 | ~200 pracowników)
• The Outer Worlds | wydawane przez Private Division (Take-Two Interactive) | 25 października 2019 | reżyserowane przez Tima Caina oraz Leonarda Boyarsky'ego | w produkcji od przynajmniej 2016 przez zespół ok. 80 osób
• Pillars of Eternity II: Deadfire | wydawane przez Versus Evil | przygotowanie wersji na konsole na 2019, więcej informacji na gamescomie | reżyserowane przez Josha Sawyera
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Chrisa Parkera, najprawdopodobniej od 2017
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Matthew Pereza od stycznia 2019 (poprzednio przy Pillars of Eternity II: Deadfire oraz Tyranny)
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Adama Brennecke od września 2018 (pracował m.in. przy Pillars of Eternity II: Deadfire, Pillars of Eternity, Dungeon Siege III, Fallout: New Vegas, Neverwinter Nights 2)
Playground Games (studio head: Gavin Raeburn | 2010 | ~200 pracowników (Horizon team), 60+ pracowników (RPG team)
• Forza Horizon 4 | 2 października 2018 | stale wydawane comiesięczne aktualizacje do gry
• niezapowiedziany wysokobudżetowy projekt (tzw. AAA) w otwartym świecie z gatunku action RPG | wczesna faza produkcji (stan na 2018) | dedykowane drugie studio, które miałoby zatrudniać docelowo 200 osób, obecnie przynajmniej 60 osób | zatrudniono deweloperów, którzy pracowali poprzednio m.in. w BioWare, Rocksteady Games, Ninja Theory, Guerrilla Games, Motive, DICE, Kojima Productions, Rockstar North, Tequila Works, Creative Assembly | więcej można się dowiedzieć w kilku obszernych artykułach i wywiadach dla GamesIndustry.biz
Rare (studio head: Craig Duncan | 1985 | 250+ pracowników)
• Sea of Thieves | 20 marca 2018 | stale wydawane aktualizacje do gry
• Battletoads | dostępne tylko na Xbox One | datę premiery mamy poznać na gamescomie | przygotowywane przez Dlala Studios
niezapowiedziany projekt wspomniany parę razy w ciągu kilku ostatnich miesięcy przez Phila Spencera, nad którym pracuje zupełnie inny zespół względem tego dedykowanego dla Sea of Thieves, najprawdopodobniej kolejne nowe IP
Turn 10 Studios (studio head: Alan Hartman | 2001 | 100+ pracowników)
• Forza Motorsport 7 | 3 października 2017 | w sierpniu 2019 zostanie wydana ostatnia aktualizacja do gry
• następna odsłona z serii Forza Motorsport | wczesna faza projektowania (stan na początek 2019)
Undead Labs (studio head: Jeff Strain | 2009 | ~90 pracowników, wzrost o ok. 30 osób w ciągu roku)
• State of Decay 2 | 22 maja 2018 | stale wydawane aktualizacje do gry z nową zawartością czy poprawkami
niezapowiedziany projekt, którym najprawdopodobniej będzie State of Decay 3
Bardzo mnie to cieszy, bo nic mnie tak nie wciąga jak dobra historia i przyjemny gameplay w grach singlowych. Chociaż jakby dodali możliwość grania w niektóre produkcje w co-op to też bym nie narzekał, bo to fajna opcja żeby się pobawić ze znajomymi.
Brawo!!!
Szkoda tylko że o 5 lat za pózno.
Co z tego? Mamy mnóstwo gier single w zaległości do nadrobienia, że przerwa od Xbox nie narzekam.
Le Loi:
To znaczy, że na tyle długo czekali, iż zdążyli marce zaszkodzić i będzie trzeba długich lat, aby wizerunek odbudować by XBox kojarzył się z dobrymi grami sigle player.
Ale szczerze, to wątpie w te ich zapewniania. Od jakiegoś czasu gadają to samo i dalej nic.
Lepiej późno niż wcale, a że wszystko, co istnieje na xboxa wychodzi na pecety, tym bardziej cieszy ta informacja :)
Oby tak faktycznie było. Nic mnie bardziej nie cieszy niż gra z dobrą fabułą. No i by się przydała jakaś konkurencja dla Sony na rynku konsolowym.
gra z dobrą fabułą
I grywalność.
Się obudzili.
No i bardzo dobrze. Chętnie pograłbym w gry które ze względu na swoją multiplayerową naturę już dawno nie nadają się do niczego. Świetnym przykładem jest Evolve albo pierwsza część Titanfall (druga już naprawiła ten problem).
Dobra wiadomość dla fanów gry single.
Liczę na jakieś świetne RPG od Obsidianu i inXile, jak Microsoft kupuje takie studia, niech sypnie kasą i da im się wykazać.
Jak wyjdą też na PC - no problem. Ale jak zrobią z tego exclusive: BOOOOOO!
A po cholere xbox mając peceta, skoro poza Halo 5, które też wyjdzie na pecety (choć malo kogo interesuje, skoro wychodzi Infinity) na pc wyszlo i wyjdzie 100% gier z xboxa?
No i są też emulatory do Switcha :/
Po co na co tyle tego nie każdy potrzebuje tyle sprzętu. Można wybrać najkorzystniejszą platformę a resztę z czasem ograć. Ja nie gram w Multi na razie więc PlayStation jest dla mnie najkorzystniejsze bo mam wszystkie dobre single multiplatformowe oraz gry od Sony. A używanego xboxa mogę kupić i ograć exy i sprzedać to samo ze switchem chociaż tego nie potrzebne. Reszty nie potrzebuje.
No i są też emulatory do Switcha :/
Jak się jest złodziejem to zawsze jest jakaś opcja.
Mam PS4, Xbox One X i Switcha i mogę zagrać praktycznie we wszystkie warte uwagi gry, a wydałem mniej niż na solidnego peceta. I zanim ktoś powie "hurr ale i tak trzeba musisz mieć do tego komputer" to nie, nie trzeba. Mój 5-letni lapek służy mi już głównie jako odtwarzacz muzyczny i gdyby ktoś mi go zabrał to szczerze? I'm okay with that - podłączył bym coś innego do auxa.
Jak się ma dużo czasu, to pewnie tak. Ja z obecnej generacji mam Pc i Switcha w tej chwili, a i tak nie mam czasu ograć nawet 10% gier, które chciał bym obadać. Przez to oddałem nawet PS4.
Dawko przy rozmowie o PC powinno się nie uwzględniać piractwa gdyż gry się kupuje. A wtedy PC jest najmniej konkurencyjną platformą. Większość głównie w krajach o korzeniach pirackich patrzy pod tym względem na PC I mimo że wiele się zmieniło na plus pod tym względem dalej robią to samo i dalej nie widzą nic więcej poza PC do grania.
@hydro2
Niby wychodzi, ale takie FH3 sypie BSODami jak szalona i do tego aktualizacja windy przy której trzeba się modlić żeby zepsuła jak najmniej.
Zależy, jako masz pc. Przetestuj te same gry na gtx'ie 1080ti w górę ;)
Problemem jest to, że Microsoft dużo mówi, a mało robi, a jak już robi to średnio to wychodzi. Do dziś mam koszmary po Games for Windows Live...
Trzymam kciuki, to że dla ciała w tej generacji nie znaczy że nie mogą pozytywnie zaskoczyć na nadchodzącej.
Zapowiadali to już dość dawno. E3 pokazało, jak to idzie xD
Ale co niby takiego pokazało? Masz świadomość, że oni przejęli te studia w ciągu jednego roku i minie trochę czasu zanim przygotują tytuły od początku do końca już spod parasola Microsoftu.
Jak zobaczę, to uwierzę.
Super. Jestem za.
Obecnie na dzień dzisiejszy to wygląda tak:
343 Industries (studio head: Bonnie Ross | 2007 | ~500 osób)
• Halo Infinite | 2020, dostępne na Xbox One, Project Scarlett oraz Windows 10 | we współpracy ze SkyBox Labs | reżyserowane przez Tima Longo
• Halo: The Master Chief Collection dla PC (Microsoft Store i Steam) oraz odświeżenie Halo: Reach | 2019 | we współpracy ze Splash Damage oraz Ruffian Games
Age of Empires (studio head: Shannon Loftis | 2019)
Wraz z ogłoszeniem przejęcia Double Fine Productions podczas Xbox E3 2019 Briefing, w komunikacie prasowym zapowiedziano także budowę studia, które będzie dedykowane marce wspomnianej marce. W zespole mają się znajdować osoby które pracowały m.in. w Ensemble Studios. Ostateczną nazwę studia mamy poznać po skończeniu całego procesu formalnego z różnymi rejestracjami.
The Coalition (studio head: Rod Ferguson | 2010, pod obecną nazwą: 2015 | 300+ pracowników)
• Gears 5 | złoty status, 10 września 2019 (6 września, dla Ultimate Edition), dostępne na Xbox One, Windows 10 oraz Steam | mapy dla trybu Versus przygotowane we współpracy ze Splash Damage
• Gears POP! | 2 września 2019 | free-to-play | we współpracy z Mediatonic Games (m.in. Fall Guys: Ultimate Knockout, New Yahtzee with Buddies, Fable Fortune)
• Gears Tactics | więcej informacji mamy poznać w tym roku (gamescom lub X019?), dostępne dla Microsoft Store na Windows 10 | gra projektowana głównie z myślą o PC, niewykluczone wydanie na konsolę, wyciek R?Z?R ze stycznia 2019 zasugerował wsparcie dla M+K dla Xbox One dla własnie tej gry | we współpracy ze Splash Damage
• Rod Ferguson na pytanie zadane przez Ryan McCaffrey'a z IGN czy chcieliby stworzyć nowe IP odpowiedział, że: nigdy nie mów nigdy, ale jesteśmy [The Coalition] studiem dedykowanym marce Gears of War, ale to nie znaczy że nie zrobimy innych rzeczy.
Compulsion Games (studio head: Guillaume Provost | 2009 | 46 pracowników)
• We Happy Few | wydane przez Gearbox Publishing | 10 sierpnia 2018 | obecnie trwają prace nad ostatnim rozszerzeniem We All Fall Down
• 29 czerwca 2019 Microsoft złożył wniosek o zarejestrowanie znaku towarowego dla We Happy Few
• niezapowiedziany projekt nastawiony na narrację z perspektywy trzeciej osoby, nad którym najprawdopodobniej pracuje m.in. Mitchell Lagran.
Double Fine Productions (studio head: Tim Schafer | 2000 | 70+ pracowników)
• 19 lipca Microsoft złożył wniosek o zarejestrowanie znaków towarowych dla Psychonauts
• 26 lipca Microsoft złożył wniosek o zarejestrowanie znaków towarowych dla Broken Age oraz Brütal Legend.
• RAD | wydawane przez BANDAI NAMCO Entertainemt | 20 sierpnia 2019 | reżyserowane przez Lee Petty'ego (pracował m.in. przy Stacking, Headlander)
• Psychonauts 2 | wydawane przez Xbox Game Studios po wykupieniu praw wydawniczych od Starbreeze Studios, dostępność na wszystkich dotychczasowo zapowiedzianych platformach | 2020 | reżyserowane przez Tima Schafera (Psychonauts, Brütal Legend, Broken Age, Grim Fandango Remastered, Massive Chalice, Full Throttle Remastered)
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Lee Petty'ego
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Tima Schafera
Xbox Game Studios Publishing (group head: Peter Wyse)
• Age of Empires: Definitive Edition | 20 lutego 2018, dostępne na Microsoft Store dla Windows 10, w przygotowaniu wydanie dla Steam wraz z cross-play'em | przygotowane przez Forgotten Empires i Tantalus
• Age of Empires II: Definitive Edition | jesień 2019, pierwsze zaproszenia do bety miały już zostać wysłane, dostępne na Microsoft Store dla Windows 10 oraz Steam wraz z cross-play'em | w przygotowaniu przez Forgotten Empires i Tantalus oraz Wicked Witch Software
• Age of Empires III: Definitive Edition | dostępne dla Microsoft Store na Windows 10 oraz Steam | w przygotowaniu przez Forgotten Empires
• Age of Empires IV | dostępne dla Microsoft Store na Windows 10 | zapowiedziane w sierpniu 2017, z nowymi informacjami jeszcze w tym roku | w przygotowaniu przez Relic Entertainment
• CrossfrieX | 2020, dostępne na Xbox One, wydawane przez Xbox Game Studios | w przygotowaniu przez Smilegate, za kampanię fabularną odpowiada Remedy Entertainment | w 2017 nawiązano współpracę z koreańskim studiem, które pracuje nad kolejną odsłoną tej marki. W 2018 zapowiedziano, że Remedy Entertainment zajmie się produkcją fabularnej kampanii jednoosobowej
• Microsoft Flight Simulator | 2020, dostępne na Xbox One oraz Windows 10 | AI gry ma być napędzane przez Azure, produkcja ma obejmować zdjęcia satelitarne w czasie rzeczywistym w rozdzielczości 4K przy wykorzystaniu ponad 2 petabajtów danych geograficznych, możliwa rejestracja do programu Insider | w przygotowaniu przez wewnętrzny dedykowany zespół we współpracy z Asobo Studio
• Microsoft Flight Simulator X | październik 2006 / 18 grudnia 2014 (wydanie na Steam) | Dovetail Games w 2014 nawiązało współpracę z Microsoftem w ramach której studio zajmowało się stałym wsparciem oraz rozwojem gry udostępniając nową zawartość. 8 sierpnia 2019 zapowiedziano, że współpraca dobiegła końca, a za wsparcie gry będzie odpowiadał sam Microsoft.
• Ori and the Will of the Wisps | 11 lutego 2020, dostępne na Xbox One, Windows 10 oraz Steam | w przygotowaniu przez Moon Studios
The Initiative (studio head: Darrell Gallagher | 2018 | 30+ pracowników)
• niezapowiedziany wysokobudżetowy projekt (tzw. AAA), który najprawdopodobniej będzie oparty na rozgrywce jednoosobowej i skupiony na narracji, fabule (opierając się na wielu różnych zatrudnieniom w ciągu ostatniego roku)
inXile entertainment (studio head: Brian Fargo | 2002 | 90 pracowników, znaczący wzrost możliwy po dołączeniu do XGS)
• Wasteland: 30th Anniversary Edition | wydawane samodzielnie, dostępne na Xbox One i PC | 2019 | we współpracy z Krome Studios
• Wasteland 3 | wydawane/dystrybuowane przez Deep Silver | 2020
niezapowiedziany projekt nastawiony na rozgrywkę wieloosobową dla gogli VR
niezapowiedziany projekt gry RPG (na podstawie ofert pracy)
Mojang (CEO: Jonas Mĺrtensson, studio head (Minecraft franchise): Helen Chiang | 2009 | 70+ pracowników)
• Minecraft Dungeons | wiosna 2020 | reżyserowane przez Mĺnsa Olsona
• Minecraft Earth | zamknięta beta od 16 lipca 2019
najprawdopodobniej kolejne niezapowiedziane projekty w uniwersum Minecrafta w innych gatunkach
Ninja Theory (2000, pod obecną nazwą: 2004 | 140+ pracowników, wzrost o przynajmniej 30 osób w ciągu roku)
• Bleeding Edge | wydawane przez Xbox Game Studios, dostępne na Xbox One i PC | techniczna alfa od 27 czerwca 2019 | reżyserowane przez Rahni Tucker, w produkcji od 2014 przez niewielki zespół do 30 osób
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Stephena Stanyona od lipca 2015 (pracował m.in. przy Battalion Wars, Heavenly Sword, ENSLAVED™: Odyssey to the West™)
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Tameema Antoniadesa, najprawdopodobniej od 2017 tuż po wydaniu Hellblade: Senua's Sacrifice
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Benoita Macona od stycznia 2018, również jako Combat Director (pracował m.in. małych grach VR, Disney Infinity, DmC: Devil May Cry czy Battalion Wars)
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Joea Nelsona od listopada 2018 (poprzednio pracował przy Hellblade: Senua's Sacrifice czy DmC: Devil May Cry)
Obsidian Entertainment (studio head: Feargus Urquhart | 2003 | ~200 pracowników)
• The Outer Worlds | wydawane przez Private Division (Take-Two Interactive) | 25 października 2019 | reżyserowane przez Tima Caina oraz Leonarda Boyarsky'ego | w produkcji od przynajmniej 2016 przez zespół ok. 80 osób
• Pillars of Eternity II: Deadfire | wydawane przez Versus Evil | przygotowanie wersji na konsole na 2019, więcej informacji na gamescomie | reżyserowane przez Josha Sawyera
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Chrisa Parkera, najprawdopodobniej od 2017
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Matthew Pereza od stycznia 2019 (poprzednio przy Pillars of Eternity II: Deadfire oraz Tyranny)
• niezapowiedziany projekt reżyserowany przez Adama Brennecke od września 2018 (pracował m.in. przy Pillars of Eternity II: Deadfire, Pillars of Eternity, Dungeon Siege III, Fallout: New Vegas, Neverwinter Nights 2)
Playground Games (studio head: Gavin Raeburn | 2010 | ~200 pracowników (Horizon team), 60+ pracowników (RPG team)
• Forza Horizon 4 | 2 października 2018 | stale wydawane comiesięczne aktualizacje do gry
• niezapowiedziany wysokobudżetowy projekt (tzw. AAA) w otwartym świecie z gatunku action RPG | wczesna faza produkcji (stan na 2018) | dedykowane drugie studio, które miałoby zatrudniać docelowo 200 osób, obecnie przynajmniej 60 osób | zatrudniono deweloperów, którzy pracowali poprzednio m.in. w BioWare, Rocksteady Games, Ninja Theory, Guerrilla Games, Motive, DICE, Kojima Productions, Rockstar North, Tequila Works, Creative Assembly | więcej można się dowiedzieć w kilku obszernych artykułach i wywiadach dla GamesIndustry.biz
Rare (studio head: Craig Duncan | 1985 | 250+ pracowników)
• Sea of Thieves | 20 marca 2018 | stale wydawane aktualizacje do gry
• Battletoads | dostępne tylko na Xbox One | datę premiery mamy poznać na gamescomie | przygotowywane przez Dlala Studios
niezapowiedziany projekt wspomniany parę razy w ciągu kilku ostatnich miesięcy przez Phila Spencera, nad którym pracuje zupełnie inny zespół względem tego dedykowanego dla Sea of Thieves, najprawdopodobniej kolejne nowe IP
Turn 10 Studios (studio head: Alan Hartman | 2001 | 100+ pracowników)
• Forza Motorsport 7 | 3 października 2017 | w sierpniu 2019 zostanie wydana ostatnia aktualizacja do gry
• następna odsłona z serii Forza Motorsport | wczesna faza projektowania (stan na początek 2019)
Undead Labs (studio head: Jeff Strain | 2009 | ~90 pracowników, wzrost o ok. 30 osób w ciągu roku)
• State of Decay 2 | 22 maja 2018 | stale wydawane aktualizacje do gry z nową zawartością czy poprawkami
niezapowiedziany projekt, którym najprawdopodobniej będzie State of Decay 3
Dzięki za ten komentarz! Bardzo fajny zbiór tego, co wiemy o studiach Microsoftu i ich projektach. Swoją drogą, pamiętam że były plotki o robieniu nowego Fable przez Playground Games, podałeś tutaj, że mają powołany ok 60-osobowy zespół segmentu RPG. Gdzie znalazłeś o tym informację? Przez oferty pracy, czy to oficjalna informacja?
santiago1818 | Tak, na początku 2018 pojawiły się takie plotki, o których pisał Eurogamer powołując się na swoje źródła. Jednak wciąż nie wiadomo czy to rzeczywiście będzie Fable, czy może nowa marka bazująca na tym uniwersum lub kompletnie coś całkiem innego.
Jako ciekawostkę dodam także, że Playground Games w styczniu zatrudniło Vaigintasa Pakenisa. Młody Litwin, który wcześniej nie miał doświadczenia w jakichś dużych firmach jak ta. Pracuje tam jako Concept Artist. Dlaczego? Na swoim profilu na ArtStation (why_pack) jakiś rok temu udostępnił swoje świetne prace, na których ewidentnie widać inspirację Fable, ale także Forzą Horizon w Japonii.
Co do liczebności pracowników w ich nowym studiu, to tak. Jest to oficjalnie podana liczba w czerwcowej rozmowie z Ralphem Fultonem, creative director, dla GamesIndustry.biz.
Since we announced Playground's second studio, the developer has hired roughly 60 people, with plans to reach 200. Two years to hire less than half your intended headcount might seem slow, but Raeburn said this has been both unavoidable and somewhat deliberate.
"When you're hiring at the highest level -- we're hiring top positions and some of the best people around the world -- they don't land at exactly the point you expect them to," he explained. "You have to pull some people in early, some people take a little bit longer. There are a couple of outstanding areas we need to build up, but I'm just astonished at how great and how far along that team is. The key is getting the right people for the job, and we'll take as long as we need... Now that the senior hires are in place, the rest are coming on board at the pace we expected them to."
Fulton added: "When you open a studio, you don't open the floodgates and bring in 200 people to build a team. Ideally, you want to do it top-down -- you want to hire the leadership and then the leads before you hire the people that will fill their teams, and those are the people that are hardest to find. It's slowest going at the start, but it's worth taking your time to find the right people to fill the positions you've got, because that's what will safeguard the team for the future."
Artykuł odnosi się także do tematu crunchu, który niedawno ponownie był nieco głośniej.
Całość tutaj ?
https://www.gamesindustry.biz/articles/2019-06-07-playground-games-crunch-has-no-place-in-modern-development.
Skoro widać inspiracje zarówno Fable, jak i Forzą Horizon w Japonii, to stawiałbym na podział prac w tych dwóch ekipach na te właśnie projekty. Wszak mógłbym przysiąść, że słyszałem plotki o nowej odsłonie tej wyścigowej serii właśnie w Japonii. O Fable dało się znów słyszeć przed E3, kiedy to rzekomo miało zostać zapowiedziane, jednak do tego nie doszło. Może na Gamescomie dowiemy się co nieco? Nie wiem, czy Microsoft zapowiadał kiedyś gry na niemieckiej imprezie, jednak wielu wydawców tak robi, więc kto wie?
@santiago1818 niektórzy weterani Forzy podejrzewali że 4. część będzie w Japonii ale okazało się że jednak UK. Moim zdaniem Japonia to strasznie oklepany temat. (i tak lepiej niż UK) Jakby zrobili Koreę lub Tajwan to by dopiero było coś. ;D
"Microsoft pójdzie śladami Sony i mocniej postawi na gry single player"
To teraz niech coś podobnego EA ogłosi, a śmiechów nie będzie końca...
Star Wars Battlefront 2, Fallen Order, Unravel 1,2 ;)
A tych pieniążków Microsoftowi nie brakuje i po ostatnich zmianach w całym dziale Xbox, który w 2018 przechodził trochę wewnętrznych zmian, inwestowanie w gaming jest znacząco większe. We wrześniu 2017 obecnego head of Xbox awansowano na takie stanowisko, które raportuje już bezpośrednio do CEO Microsoftu i sam Phil nie musi się przedzierać przez kilka innych osób, jak to było przez wiele ostatnich lat. Jednocześnie Phil Spencer jako członek rady wykonawczej Microsoftu ma także bezpośredni kontakt z Amy Hood, czyli CFO, czyli jednej z najważniejszej osoby w hierarchii takiej korporacji. 2018 rok pokazał pierwsze znaczące inwestycje w rozwój first-party. Pozostaje tylko czekać na pierwsze efekty prac tych studiów.
Mam nadzieję chociaż m$ nie wierzę bo reprezentują hamerykanski szybki agresywny maxymalnie zyskowny sposób na biznes a to kłóci się z wysokiej jakości grami single.
Phil Spencer ostatnio dla Fortune mówił, że dział Xbox nie jest nastawiony na maksymalizację zysków, a ma charakter jako growing business. Wtedy też podejście firmy do samego finansowania jest nieco inne.
Tylko że tutaj miał na myśli walkę z konkurentem Sony z drugiej pozycji i to luzowanie zysków to tylko poprzez promocję i poprzez pakiety z grami (ilość nie jakość). Nie poprzez jakość gier. Mam nadzieję że pójdą w kierunku jakości gier ale zwyczajnie w to wątpię. Jedyne w co może pójść tego typu korporacja to w lepszą sprzedaż a jak się uda to w maxymalizacje zysków co znowu spowoduje gorszą sprzedaż. Sony cały czas dostarcza dobrej jakości gier mimo kosztów I mimo że prowadzą. To jest różnica.
Microsoft nigdy nie działał tak jak inne amerykańskie korporacje. Niby ich oprogramowanie trochę kosztuje, sprzęt który sygnują swoim logo tak samo, ale mimo wszystko i pierwsze i drugie jest po prostu dobre.
Poza tym ta firma naprawdę działa fair jeżeli porównamy ją do takiego EA, Google, Apple czy Facebooka, które bez skrępowania wyciskają z każdego użytkownika ile się da.
Jak wiele osób Microsofru nie lubi, to mimo wszystko ta firma stoi po "jasnej stronie mocy":P
Przy multi ostatnio łatwiej o krótki żywot i smętny koniec niż wielki sukces. Dobry singiel nawet przez kilka lat kapie forsą, a dystrybucja cyfrowa znacznie mniej kosztuje. MS ostatni czas życia Xbox One spędził na testowaniu pewnych rozwiązań i wyciąganiu wniosków. Czas pokaże co z tego wyjdzie.
4 , 5 gier rocznie SP z dobrą fabułą mi starczy , a jak by pojawił się np. Indiana Jones i przygody w stylu Uncharted - jestem w niebo wzięty
Pewnie będzie klasycznie, kolejne Halo, Gears, dwa razy Forza i jakiś zremasterowany tytuł.
@vorimenn
Owszem konkurencja ciągle odświeża stare marki, ale MS jedzie ciągle na tych trzech, a takie Sony poza starymi markami inwestuje też w nowe. W tej generacji dostaliśmy ich trochę: Bloodborne, The Order 1886, Horizon Zero Dawn, Days Gone, bardziej one shotowe The Last Guardian i Detroit, za niedługo Death Stranding, a potem Ghost of Tshushima.
Dokładnie, Sony oprócz tych starych marek wprowadza sporo nowych i nie doi ciągle trzech krów.
A nawet jeśli mówimy o tych starych to Sony podchodzi do nich po prostu lepiej.
Czwarta część Uncharted jest uznawana przez wielu za najlepszą część serii, inni uważają że jest na drugim miejscu po Uncharted 2. Nowy God of War jest uznawany za genialną grę, również jedną z najlepszych w swojej serii. Już nie wspomnę o TLoU Part II które wywołuje większe emocje w graczach niż dotknięcie ręki Bibera w tej blogerce której nicka nigdy nie pamiętam.
W zamian M$ daje kolejne Halo które jest, hmm... całkiem niezłe? I to chyba szczyt entuzjazmu który jestem w stanie z siebie wykrzesać, a ta seria potrafiła rozwalić mi łeb choćby takim Halo Reach.
Że nie wspomnę o Gears of War którego nie potrafię im darować. Po trylogii którą najchętniej oprawiłbym w ramki, powiesił na ścianie i zbudował pod nią mały ołtarzyk uznali za stosowne wydać taki wymiot jak Judgment a potem kolejną część która po raz kolejny była, "taka se" powiedzmy że nie najgorsza.
I właśnie w tym widzę różnicę. M$ ma podejście "zarobiło? to doimy dopuki oddycha" a Sony jednak stara się cały czas żeby te exy były świeże (nawet jeśli są czwartą odsłoną serii).
To dlatego Ninja Theory które stworzyło grę single player Hellblade: Senua's Sacrifice po przejęciu przez Microsoft teraz tworzy Bleeding Edge grę sieciową nastawioną na mikrotransakcje????
Uwierzę jak zobacze, MS juz nie raz obiecywał cuda
Wyjdzie to tylko z korzyścią dla branży, więc jestem jak najbardziej na tak. Muszą tylko zamienić słowa w czyny, bo środki na inwestycje i zasoby ludzkie mają. Mam nadzieje, że się uda.
Prawda jest taka że MS tą generacje przegrał straszliwie. Stąd wydawanie gier na PC, bo niby jak miały na siebie zarobić skoro konsola się nie sprzedaje. Jak Scarlett będzie sukcesem to i eksy zostaną na konsoli, to przecież logiczne. To nie jest kwestia dobrego serduszka Phila tylko hajs się musi zgadzać.
Bądźmy szczerzy nawet im się nie opłacało za bardzo robić dużych gier, skoro nie ma jak na nich zarobić bo konkurencja przejęła rynek. Gearsy i Halo niegdyś molochy, a takie Horizon kompletnie nową marka, sprzedaje się lepiej niż Halo 5 i Gears of War 4 razem wziete. To daje jasny sygnał że nie ma nawet za bardzo komu robić tych nowych dużych gier.
Obiecanki cacanki. Politycy też obiecują różne rzeczy przed kampanią a później wszystko olewają. Puste słowa Micro$$oftu.
Gearsy, Halo, Forza, nowa Zuma od tego, że im się nie chce i siema ;]
Shut up and stop waste my time! ^^
Jestem za
Microsoft ze swoimi narzędziami (Xbox Game Pass dla PC i uruchamianie gier z Xboxa na PC'tach) ma szansę mocno namieszać w branży i zgarnąć spory kawałek tortu dla siebie.
Ma ale to się nie uda z kilku powodów.
Choćby takich jak: słabo popularny sklep Windows na PC czy wysokie piractwo na PC a każdy pirat spoglądając na exa od m$ to stracony klient na konsolę m$.
Lepiej by wyszli jak by poszli w politykę Sony. Lepsza jakość gier i exy tylko na Xboxa.
@futureman16
1. Gry Microsoftu są też na Steamia.
2. Piractwo na PC nie jest aż tak wielkie, gdyby było, to nikt nie wydawałby gier na PC.
Lepiej by wyszli jak by poszli w politykę Sony. Lepsza jakość gier i exy tylko na Xboxa.
Przynajmniej przestali mieć połowę (a raczej większość) swoich klientów gdzieś. Więcej osób ma Windowsa niż Xbox'a.
@futureman16:
Sklep MS owszem jest mało popularny i dość drogi, ale mają też gry na Steam. Druga sprawa - nie musi być super popularny, Ci co chcą, kupią itak (bo jest zintegrowany z Windowsem i łatwy do ogarnięcia), a jak nie wezmą na PC to kupią konsolę.
Piractwo na PC już od dawna nie jest tak duże jak kiedyś, a zyski z roku na rok są coraz większe w 2019 są ponad 2x większe niż w 2012 - i tendencja wzrostowa tylko przyspiesza.
Rynek PC nigdy nie miał się tak dobrze, a jak widać, będzie jeszcze lepiej.
Piractwo na PC już od dawna nie jest tak duże jak kiedyś, a zyski z roku na rok są coraz większe w 2019 są ponad 2x większe niż w 2012
A gry na premierę są prawie 2 razy droższe niż w 2012
Piractwo na PC już od dawna nie jest tak duże jak kiedyś,
Co nie zmienia faktu że jest to nadal ogromny problem i nie ma platformy gamingowej która ma większy problem z piractwem niż PC. Dlatego od lat nie istnieje coś takiego jak wysokobudżetowe PC-towe exy.
a zyski z roku na rok są coraz większe w 2019 są ponad 2x większe niż w 2012 - i tendencja wzrostowa tylko przyspiesza.
Nie wiem skąd wziąłeś te dane ale ponieważ nie chce mi się szukać to uznajmy na potrzeby tej dyskusji że są wiarygodne. Taki wzrost zysków nie jest niczym szokującym bo rynek gamingowy rośnie bardzo szybko jako całość. Podobnie do PC wygląda sytuacja na konsolach a najszybciej w zasadzie rozwija się rynek mobilny. Poza tym pytanie skąd się biorą te zyski na PC, bo ja stawiam raczej na mikrotransakcje a nie na sprzedaż gier.
Rynek PC nigdy nie miał się tak dobrze, a jak widać, będzie jeszcze lepiej.
Czy lepiej to nie wiem, napewno inaczej, wydawcy chcący się utrzymywać z wydawania na PC zmieniają strategię działania. Skoro PC-towcy kradną to nie skupiają się na grach singleplayer bo w multi łatwiej kontrolować legalność gry, a już wogóle najlepiej dać im grę za darmo i niech kartkują hajs za skórki/skrzynki/karty czy co tam sobie ktoś wymyśli. Dobrze jest opłacić jakiegoś modnego akurat w danej chwili youtubera/streamera żeby trochę skrzynek pootwierał i pokazał jaka to przyjemna i wesoła zabawa i kasa robi się sama.
Dlatego gaming na PC nie umiera i to jest jasne, po prostu z roku na rok coraz bardziej przypomina "mobilny" rynek ze względu na model biznesowy który po prostu lepiej się tu sprawdza.
@JohnDoe666
Dlatego od lat nie istnieje coś takiego jak wysokobudżetowe PC-towe exy
Anno? Total Wary? Herosi? Strategie Paradoxu?
Powinieneś też jednak zauważyć, że właściwie nikt nie ma interesu w robieniu exów na PC, wszystko co pojawia się na PC, jeżeli tylko może, pojawia się na konsolach, bo czemu nie? Nawet typowo PCtowe gry, jak Pillars of Eternity, X-com czy Divinity Original Sin po czasie pojawiło się na konsolach, bo czemu nie?
Skoro PC-towcy kradną to nie skupiają się na grach singleplayer bo w multi
Ależ oni kradną! Dlatego coraz więcej marek pojawia się na PC (Yakuza, Dragon Quest, seria Tales of -, - of Mana, Crash, Spyro i masa innych serii gier, które przedtem omijały PC).
Zapraszam do tej strony: https://steamspy.com/
Wyszukaj sobie jakieś popularne gry multiplatformowe i zobacz, na PC też sprzedają się dobrze, dziwne, nie?
Powiem to co już powiedziano: PCtowy rynek nigdy przedtem nie miał się aż tak dobrze.
KAjtji ale ile razy więcej jest PCtów razem z laptopami A jak wypada sprzedaż gier single na PC ? Słabiej od konsol. Co z resztą jak reszta gra? Logika wystarczy. Wiadomo że każdy grosz się liczy więc większość wyda na PC ale jest jak jest. Jest lepiej ale wciąż nie jest dobrze.
Anno? Total Wary? Herosi? Strategie Paradoxu?
Wyraźnie pisałem o grach wysokobudżetowych, w domyśle produkcjach AAA. Oczywiście że strategie to domena PC (choć wydane ostatnio Age of Wonders nawet temu zdaje się przeczyć), ale nie oszukujmy się, nawet najbardziej znane i cenione strategie to dziś co najwyżej AA i daleko im do budżetów "pierwszej ligi".
Powinieneś też jednak zauważyć, że właściwie nikt nie ma interesu w robieniu exów na PC
Dokładnie, też uważam że nie ma realnego powodu żeby robić grę wyłącznie na PC, pomijam jakieś jedno czy dwu osobowe studia które robią swojego pierwszego indyka.
Ależ oni kradną! Dlatego coraz więcej marek pojawia się na PC
To chyba logiczne że nie każdy gracz PC to złodziej, gdyby tak to wyglądało to ten rynek już by nie istniał. Nie mniej na żadnej innej platformie piractwo nie jest tak dużym problemem.
Co do gier to nie napisałeś tutaj nic nowego, gry po prostu czasem zmieniają platformy, czasem dodają nowe, czasem developerzy odrzucają platformę. Jest to w gamingu zupełnie naturalne, istnieje od zawsze i o niczym nie świadczy.
Powiem to co już powiedziano: PCtowy rynek nigdy przedtem nie miał się aż tak dobrze.
Tak jak napisałem powyżej. Nie twierdzę że ma się źle, twierdzę że zmienia się raczej w coś na kształt rynku mobilnego. Multiplatformowe single oczywiście są na nim jeszcze obecne, ale dużych exów już nie ma, za to coraz więcej jest tytułów multi w systemie f2p z mikrotransakcjami. Gry usługi, tanie w zakupie lub darmowe za to dojące po kilka groszy przez długi czas, to jest kierunek w którym PC zmierza.
@futureman16
A jak wypada sprzedaż gier single na PC ? Słabiej od konsol.
No tak, gorzej od wszystkich konsol razem, ale jeżeli liczyć każdą platformę pojedynczo? Taki Wiedźmin 3 w pierwszym roku najlepiej sprzedał się na PS4, potem PC, a na końcu Xone, ale w następnych latach góruje PC.
Takie Metro 2033 i Last Light sprzedawało się sporo lepiej na PC niż na konsolach.
To wszystko zależy od gry.
No i pytanie, istnieje jakiś sposób sprawdzenia (poza oficjalnym komunikatem wydawcy, bo te są dosyć rzadkie) ile gier sprzedało się na PS4, Xone i Switchu? Na PC przynajmniej jest SteamSpy (choć teraz niezbyt dokładny), gdzie można mniej więcej zobaczyć ile gier sprzedano. Nie można stwierdzić "Na konsolach gry sprzedają się lepiej" jeżeli w przypadku większości z nich, nie ma żadnych danych (albo aktualnych, często takie "sprzedano x kopii" pojawia się raz i po roku już nie ma znaczenia).
Jestem pewien, że wiele gier sprzedaje się lepiej na konsolach w pierwszym roku, ale potem już niekoniecznie, niestety na PC nie można sprzedać kopii, więc wiele osób zamiast kupić używkę, musi kupić grę oryginalną.
No tak, gorzej od wszystkich konsol razem, ale jeżeli liczyć każdą platformę pojedynczo?
A czemu mamy liczyć każdą platformę pojedyńczo? Porównujemy rynek PC z rynkiem konsolowym.
Taki Wiedźmin 3 w pierwszym roku najlepiej sprzedał się na PS4, potem PC, a na końcu Xone, ale w następnych latach góruje PC.
Dla wydawcy tak naprawdę liczy się tylko pierwszy rok, potem to jest tylko dobijanie dla samej statystyki. Gra która na premierę kosztowała 200 zł jest sprzedawana za 9,99 albo dorzucana gratis do czteropaka żubra. Na konsolach jest rynek wtórny więc nie ma się co dziwić że te tanie sztuki kupuje mniej ludzi, a mimo to większość gier na PC nigdy nie dociąga do wyniku konsol.
Takie Metro 2033 i Last Light sprzedawało się sporo lepiej na PC niż na konsolach.
Co do Last Light to nie znalazłem żadnych danych mówiących że tak było więc prosiłbym o źródło jeśli można. Co do Metro 2033 to nigdy nie ukazało się na Playstation.
No i pytanie, istnieje jakiś sposób sprawdzenia (poza oficjalnym komunikatem wydawcy, bo te są dosyć rzadkie) ile gier sprzedało się na PS4, Xone i Switchu?
Oficjalne komunikaty wydawcy to w zasadzie jedyna wiarygodne źródło, inne mogą być co najwyżej szacunkowe i z wiarygodnością też różnie. Mówię także o grach na PC.
Nie można stwierdzić "Na konsolach gry sprzedają się lepiej" jeżeli w przypadku większości z nich, nie ma żadnych danych (albo aktualnych, często takie "sprzedano x kopii" pojawia się raz i po roku już nie ma znaczenia).
Nikt takich rzeczy nie stwierdza dopóki wydawca nie poda oficjalnych danych.
Jestem pewien, że wiele gier sprzedaje się lepiej na konsolach w pierwszym roku, ale potem już niekoniecznie,
Tak, jest pewien odsetek gier które tak mają, wyżej wytłumaczyłem dlaczego, ale nawet te wyprzedaże za 5 zł wielu tytułom nie są w stanie zapewnić wyprzedzenia konsol w wynikach sprzedaży.
niestety na PC nie można sprzedać kopii, więc wiele osób zamiast kupić używkę, musi kupić grę oryginalną.
Używki to są gry oryginalne.
Super że Single Player, ale niech to nie będą SP kupy od Ubisoftu- single z mechanikami i mikrotranzakcjami z mmo
Chcą poważne powalczyć to nie będą to tasiemce z ukrytymi płatnościami i usługami sieciowymi. To pozostac musi na PC tym bardziej że podobno tam się ten sposób na granie sprawdza.
Idą za pojawiającym się trendem . Na szczęście gry SP będą przeżywać swoiste odrodzenie i oni to widzą. Taka duzo ilość wykupionych studio, na pewno pozwoli i wydawac więcej i częściej gier SP