Mapom w CS2 brakuje balansu? Na niektórych z nich jedna strona ma wyraźną przewagę i widać to w liczbach

Przypadek czy umyślne działanie? Gracze zastanawiają się nad motywacjami Valve w tworzeniu map do CS2.

cooldown.pl

Aleksandra Sokół

Mapom w CS2 brakuje balansu? Na niektórych z nich jedna strona ma wyraźną przewagę i widać to w liczbach, źródło grafiki: Valve.
Mapom w CS2 brakuje balansu? Na niektórych z nich jedna strona ma wyraźną przewagę i widać to w liczbach Źródło: Valve.

Główne zasady Counter-Strike’a są stare jak świat. Na początku meczu gracze zostają podzieleni na dwie przeciwstawne sobie frakcje: terrorystów (T) oraz antyterrorystów (CT). Celem gry jest pokonanie drugiej drużyny, przy czym każdy zespół posiada inne cele do zrealizowania – zasada ta została powielona w innych shooterach, takich jak Valorant czy właśnie kolejne odsłony CS-a.

Przy powszechnej różnorodności map nie trudno zauważyć, że wykonywanie konkretnych zadań jest ciut łatwiejsze (lub trudniejsze) w niektórych lokacjach. To zjawisko ma swoje odzwierciedlenie także w liczbach.

Jak przedstawiają się wyniki procentowe?

Kilka godzin temu jeden z użytkowników redditowego forum zwrócił uwagę na procentowy przelicznik wygranych w poszczególnych lokacjach z CS2. Okazuje się, że w większości przypadków jedna ze stron konfliktu wygrywa częściej niż druga – różnica wynosi średnio dziesięć punktów procentowych.

Dla przykładu, mapa Anubis wydaje się zdecydowanie faworyzować drużynę terrorystów, wygrywającą o 13,4 punktów procentowych częściej niż przeciwna frakcja. Overpass z kolei wydaje się być idealną przestrzenią dla antyterrorystów, którzy w podobnej proporcji odnoszą zwycięstwa nad wrogiem.

Czy CS-a da się naprawić?

Komentujący pod przytoczonym wpisem zwracają uwagę na widoczne problemy z balansem. Według przeliczeń, większość map została stworzona z myślą o zespołach CT – i chociaż pozornie różnica nie wydaje się aż taka duża, dziesięć procent różnicy nie jest dobrym wynikiem.

Przykładowo, weźmy pod uwagę World of Tanks. Deweloperzy mają tam więcej map do zbalansowania (41 zamiast 7), a mimo to przeciętna różnica win rate’ów wynosi 3,1%. W CS-ie jest to 7,7% (...). Nasze mapy są o wiele bardziej niezbalansowane niż mogłoby się wydawać.

- Plennhar

Problemy z balansem mogłyby zostać naprawione dzięki wprowadzeniu zmian na poszczególnych mapach. W przypadku Anubisa chociażby wystarczyłoby dodać kolejne przejście na stronę A (ułatwiające jej przejęcie) tudzież zwiększyć poszczególne tereny tak, by każdy zespół miał równe szanse.

W całym tym chaosie doceniono Ancient, czyli najbardziej zbalansowaną lokację w CS2. Niektórzy gracze do tej pory pamiętają czasy dominacji drużyn CT – dlatego może dla pozostałych lokacji jest jeszcze jakaś nadzieja?

Podobało się?

0

Aleksandra Sokół

Autor: Aleksandra Sokół

Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl