Deweloper Marathona przeprasza za „pożyczenie” prac artystki i obiecuje poprawę. Sony nie czeka i podobno ucina fundusze na marketing

Nowa gra studia Bungie znalazła się pod ostrzałem w związku z oskarżeniami o plagiat. Nie brakuje zarzutów o toksyczne środowisko pracy, a Sony miało wycofać pieniądze na marketing.

Jakub Błażewicz

16
Deweloper Marathona przeprasza za „pożyczenie” prac artystki i obiecuje poprawę. Sony nie czeka i podobno ucina fundusze na marketing, źródło grafiki: Bungie / Microsoft..
Deweloper Marathona przeprasza za „pożyczenie” prac artystki i obiecuje poprawę. Sony nie czeka i podobno ucina fundusze na marketing Źródło: Bungie / Microsoft..

Aktualizacja #3 (25 maja, godz. 11:20)

Jak donosi redakcja serwisu thegamepost.com – powołując się na ostatnie, ukryte za paywallem wydanie podcastu Sacred Symbolspo mieszanych reakcjach na zamkniętą wersję alfa i ogólnym zamieszaniu wokół gry, Sony miało wycofać swoje plany marketingowe związane z Marathonem. Dotyczy to również preorderów, których start planowano na czerwiec.

Jak twierdzi Colin Moriarty z Sacred Symbols, doniesienia pochodzą od osoby zaznajomionej z działaniami marketingowymi na rynku zagranicznym i są „uważane za dość nietypowe posunięcie w przypadku gry o tak wysokim profilu”. Niewykluczone, że następstwem tej decyzji będzie opóźnienie premiery gry.

Aktualizacja #2 (20 maja, godz. 7:54)

Były deweloper Bungie podzielił się komentarzem na temat swoich doświadczeń pracy w firmie. W niedzielę Spirited napisał w serwisie Bluesky (post został usunięty): „Jako były pracownik Bungie, który pracował nad Marathonem, współczuję tym, którzy pozostali w studiu. Praca z inżynierami / kierownictwem Marathonu była niezwykle toksyczna i upokarzająca. Nie będę mówił o reszcie, ale kierownictwo Bungie musi zostać całkowicie wypatroszone”. Spirited pracował w Bungie jako starszy inżynier od czerwca 2022 r. do maja 2024 r. (via TheGamePost).

Warto dodać, że nie są to pierwsze tego typu doniesienia na temat Bungie. Że w studiu dzieje lub działo się źle, słyszeliśmy także kilkukrotnie w zeszłym roku (np. w odniesieniu do problemów prawnych byłych deweloperów czy Sony zmuszającego ich do „wyciągania głów z tyłków”), a kulminacją tego wszystkiego były masowe zwolnienia.

Swoje trzy grosze dorzucił również dziennikarz serwisu Forbes, Paul Tassi. Z pozyskanych przez niego nieoficjalnych informacji wynika, że „Marathon musi znaleźć się w pierwszej piątce sprzedaży NPD roku, aby zostać uznanym za sukces”.

Aktualizacja #1 (19 maja, godz. 7:57)

W piątek Bungie przeprowadziło nietypową, cotygodniową transmisję z Marathonu, na której po raz pierwszy zabrakło nowych fragmentów z rozgrywki.

Ma to oczywiście związek z trwającym dochodzeniem (więcej w oryginalnej wiadomości). Joseph Cross, dyrektor artystyczny, oznajmił, że studio dokonuje przeglądu zawartości i zamierza usunąć z gry wszystkie nawiązania do dzieł poszkodowanej artystki. Skontaktowano się też z Fern „Antireal” Hook, aby ją przeprosić i upewnić się, że sprawa zostanie „odpowiednio dobrze” zakończona (via VGC).

Jednocześnie morale pracowników Bungie ma być na najniższym poziomie w historii, a niektórzy pracownicy nie są przekonani, czy reboot Marathonu będzie w stanie dotrzymać wrześniowej daty premiery (via Forbes).

Oryginalna wiadomość (16 maja, godz. 10:47)

Bungie znów ma problem w związku z plagiatem grafik, tym razem w swojej nowej grze, która ma być „oblepiona” plakatami zirytowanej artystki.

Fern „Antireal” Hook (@4nt1r34l w mediach społecznościowych) opublikowała serię wpisów, w których oskarżyła twórców Marathona o wykorzystanie jej projektów plakatów z 2017 roku, bez pytania o zgodę. Na dowód porównała to, co widać w grze, z grafikami ze swoich wpisów sprzed około 8 lat.

Niewątpliwy plagiat ?

Część przykładów podanych przez artystkę można by uznać za luźne nawiązania, ale są też takie, które nie pozostawiają wiele wątpliwości co do „pożyczki” studia Bungie. Szczególnie obciążające są dwa z nich. Na pierwszym (jak wskazał internauta) da się zauważyć nieudolną próbę wymazania napisu widocznego na grafice Antireal. Drugi wymaga nieco kontekstu.

4 czerwca 2024 roku Antireal napisała o ukryciu w swoich projektach sprzed 6 lat tzw. „loss”. Chodzi o kontrowersyjny komiks Tima Buckleya z 2008 r., który z czasem zaczęto przedstawiać w mocno uproszczonej formie: z pomocą 7 linii (symbolizujących postacie w kolejnych kadrach). Właśnie taki rysunek miał schować artysta w swoich projektach – i na taki też symbol natrafili gracze w alfa-testach Marathonu.

Jakby tego było mało, internauci zauważyli, że wśród osób śledzących Antireal znalazł się Joseph Cross, dyrektor artystyczny w Bungie (plus podobno paru innych projektantów pracujących w studiu).

Bungie potwierdza i zapowiada zmiany

Hook bynajmniej nie jest zachwycona całą sytuacją (via Washington Post), ale z miejsca podkreśliła, że nie ma ani czasu, ani siły, ani środków na walkę sądową. Zresztą, jak stwierdziła z rezygnacją, to nie pierwszy raz, kiedy duża firma uznała, że łatwiej jest zapłacić projektantowi za imitację lub „kradzież” jej dorobku, niż napisać do niej e-maila. Ona sama ma też dość bycia postrzeganą jako „ktoś, kto narzeka”.

Jednakże nie zniechęciło to graczy, z których część wsparła nawet artystkę przelewami. Niemniej większość wysiłków internautów skupiła się na nagłośnieniu sprawy lub wynajdywaniu kolejnych dowodów na „pożyczenie” przez Bungie projektów Antireal. Artystka podziękowała wszystkim za wsparcie – najwyraźniej cieszy ją, że choć raz odzew na jej „narzekanie” był pozytywny.

Deweloper szybko dołączył do dyskusji. Studio miało natychmiast rozpocząć dochodzenie w sprawie „nieautoryzowanego wykorzystania prac artystyki w Marathonie” i potwierdziło, że faktycznie umieszczono te projekty w teksturach gry. Zespół skontaktował się już z Antireal, ale też podjął działania mające zapobiec podobnym procederom w przyszłości, głównie pod kątem „byłych artystów” Bungie oraz bardziej rygorystycznej kontroli wkładu obecnych projektantów.

Do wielu razy sztuka?

Gracze wyraźnie nie wierzą w te zapewnienia dewelopera, a to z prostego powodu. To bowiem nie pierwsze oskarżenia o plagiat pod adresem Bungie. Studio nadal ma na głowie sprawę starych dodatków do Destiny 2, a i wcześniej zespołowi zarzucano artystyczną kradzież, ostatnio we wrześniu 2024 r.

Fani zwracają też uwagę na wspomniane „śledzenie” Antireal przez pracowników Bungie, z dyrektorem artystycznym na czele. Nie wiedzą bowiem, jakim cudem Cross mógłby nie zauważyć podobieństw, a co dopiero bezpośrednio skopiowanych projektów i stylu artystki, którą sam obserwuje w serwisie X.

Nie dziwi więc, ża nastroje wśród fanów Bungie są niewesołe, wręcz przygnębiające. Oprawa wizualna Marathona była elementem, który zaintrygował graczy, a tymczasem okazuje się, że najwyraźniej spora jej część została „pożyczona” od Antireal bez pytania jej o zgodę.

Marathon

Marathon

PC PlayStation Xbox
Data wydania: Data Nieznana
Marathon - Encyklopedia Gier
Chcę zagrać

3

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Wielcy wydawcy obawiają się, że generatywna AI zaszkodzi ich reputacji. Gracze za nią nie przepadają

Następny
Wielcy wydawcy obawiają się, że generatywna AI zaszkodzi ich reputacji. Gracze za nią nie przepadają

Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 od zawsze planowali DLC, ale zaskakujący sukces RPG-a skłonił ich do przemyśleń

Poprzedni
Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 od zawsze planowali DLC, ale zaskakujący sukces RPG-a skłonił ich do przemyśleń

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl