Karty graficzne Xe od firmy Intel będą posiadały sprzętową obsługę technologii ray tracingu. Koncern poinformował też, że pierwsze układy tego typu będą przeznaczone dla stacji roboczych.

W SKRÓCIE:
Jak donosi portal Tom’s Hardware, firma Intel potwierdziła, że jej układy graficzne – znane póki co pod nazwą Xe – będą posiadały sprzętową obsługę głośnej technologii ray tracingu, czyli śledzenia promieni w czasie rzeczywistym. Informacja została przekazana w czasie tegorocznej edycji konferencji FMX w niemieckim Stuttgarcie (to impreza poświęcona nowinkom w grafice komputerowej).
Studia nadal starają się osiągnąć maksymalny poziom realizmu, z kompleksowym przetwarzaniem fizyki dla tkanin, płynów, włosów i innych rzeczy, a także modelowaniem fizyki światła z zastosowaniem metody ray tracingu. Algorytmy te korzystają z mieszanych obliczeń równoległych i skalarnych, a jednocześnie wymagają coraz większej ilości pamięci. Najlepsze rozwiązania zakładają holistyczny projekt platformy, w której zadania obliczeniowe są rozdzielane do najbardziej odpowiednich zasobów obliczeniowych - stwierdził Jim Jeffers, starszy inżynier i dyrektor zespołu Intela odpowiedzialnego za zaawansowane technologie renderingu i wizualizacji.
Warto odnotować, że pierwsze układy Xe będą dedykowane zastosowaniom profesjonalnym – mają trafić do centrów danych oraz stacji roboczych i przydadzą się m.in. wytwórniom filmowym, które często korzystają z grafiki komputerowej. Firma planuje jednak także stworzenie produktów, które będą interesujące dla graczy.

Przypominamy, że pionierem ray tracingu w grach wideo jest obecnie koncern Nvidia, który wprowadził na rynek karty graficzne z serii GeForce RTX (2060, 2070, 2080 i 2080 Ti). Niedawno „zieloni” opracowali sterowniki, które umożliwiają korzystanie z tej technologii także na starszych układach z rodziny Pascal (oraz niektórych okrojonych Turingach, takich jak GeForce GTX 1660 Ti) – pod warunkiem, że pogodzimy się ze sporym spadkiem wydajności, z uwagi na brak sprzętowego wsparcia w postaci rdzeni RT.
GPU Intel Xe mają być produkowane w litografii 10nm. Pierwsze urządzenia tego typu najprawdopodobniej pojawią się na rynku w przyszłym roku.
27