Larian Studios w interesujący sposób przełamuje czwartą ścianę. Kto pierwszy natrafi na nieodkryty wcześniej dialog z Karlach?
Dobre serce oraz nietuzinkowy projekt sprawiły, że Karlach jest niezaprzeczalną ulubienicą graczy Baldur’s Gate 3. Ta uśmiechnięta diablica zdołała skraść serca nie tylko społeczności, ale także pozostałych towarzyszy – nawet niezbyt przepadającego za nią na początku Wylla. I wygląda na to, że dokonała jeszcze jednej powszechnie lubianej wśród fanów rzeczy. Mianowicie, przełamała czwartą ścianę.
Na trop wpadł użytkownik Twittera znany jako Chubblot, który dokopał się do nieznanego nikomu wcześniej dialogu z Karlach. Przedstawiona poniżej rozmowa ma miejsce pod koniec głównej fabuły, kiedy to towarzyszka chce wypróbować na protagoniście nowo poznaną technikę wykrywania kłamstw.
Jeżeli zgodzimy się na bycie królikiem doświadczalnym, Karlach zwróci się w stronę kamery gracza i rozpocznie niepokojąco brzmiący ciąg słów, z którego może wynikać jedno: diablica jest świadoma bycia w grze komputerowej.
Powiedz mi, czy wiesz jak to wszystko się kończy? Ty, ja, ta przygoda?
Podczas dialogu Karlach zadaje graczowi pytania nawiązujące do jego wcześniejszych doświadczeń ze światem BG3, na które możemy odpowiedzieć różnorako – niezależnie od odpowiedzi, towarzyszka skwituje pod koniec, że zazdrości nam wolności, ponieważ ona pozostanie uwięziona na wieki „w mniej-więcej setkach godzin”.
To wszystko jest oczywiście nawiązaniem do długości samej gry, której przejście – przy stworzeniu więcej niż jednego bohatera – może właśnie tyle zająć. Kiedy monolog dobiega końca, Karlach wraca do swojego radosnego „ja” i wydaje się nie pamiętać całego zajścia.
Komentarze pod tweetem oraz filmem na YouTube pokazują, że gracze nie byli świadomi istnienia takiej sceny – to z kolei doprowadziło do teorii, jakoby przełamanie czwartej ściany było możliwe jedynie przy kolejnym podejściu do BG3. Jeszcze niektórzy sądzą, że Larian Studios zdecydowało się na usunięcie dialogu, który wciąż da się wygrzebać z plików.
Wątpliwości rozwiewa Samantha Beart, czyli aktorka podkładająca głos Karlach. W odpowiedzi na tweeta Chubblota potwierdza, że scena jest możliwa do odblokowania w grze – po prostu nie została jeszcze odkryta w normalny sposób.
Gratuluję znaleziska. Możliwe, że powiem coś więcej na ten temat, kiedy ktoś naturalnie odblokuje tę scenę (czyli nie przekopie plików bez kontekstu)…
- Samantha Beart
Jeżeli wierzyć słowom aktorki, faktyczne natrafienie na powyższą rozmowę pozostaje jedynie kwestią czasu. Wówczas dowiemy się, czy Karlach rzeczywiście kieruje swoje słowa prosto do osoby po drugiej stronie ekranu. Fani tymczasem mają nowy powód do rozmyślań oraz żartów.
Kiedy rzucisz naturalną 20-tkę Percepcji i przypadkowo spojrzysz ponad warstwy swojej rzeczywistości.
- TheDarkDuchess
Wyobraźcie sobie, że zaczynacie nową grę po tej rozmowie z Karlach, a ona wita was słowami: „Och, tym razem jesteś pół-orkiem?”.
- Evulchair
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
11

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.