Gry wideo znowu wywołały histerię mediów. Zabójca CEO UnitedHealthcare miał odgrywać mordercę w Among Us

Niedawne morderstwo dyrektora jednej z największych firm z branży amerykańskiej opieki zdrowotnej wstrząsnęło internetem. Media zaczęły doszukiwać się związku sprawy z grami wideo, prawdziwa motywacja zdaje się jednak być bardziej złożona.

cooldown.pl

Danuta Repelowicz

Komentarze
Gry wideo znowu wywołały histerię mediów. Zabójca CEO UnitedHealthcare miał odgrywać mordercę w Among Us, źródło grafiki: Innersloth.
Gry wideo znowu wywołały histerię mediów. Zabójca CEO UnitedHealthcare miał odgrywać mordercę w Among Us Źródło: Innersloth.

Internet rozgorzał za sprawą Luigiego Mangione, któremu zarzuca się zabójstwo dyrektora generalnego UnitedHealthcare. Do zbrodni doszło 4 grudnia, podejrzanego ujęto jednak pięć dni później i od tego momentu zaczęły się spekulacje nad jego motywem. Jednym z tropów są oczywiście gry wideo.

„To bardzo ironiczne”

Media zaczęły się rozpisywać o rzekomych tendencjach Mangione również za sprawą jego gamingowych zainteresowań – zdaniem NBC należał on do „grupy graczy bawiących się w zabójców”. O co właściwie chodzi? Otóż Mangione miał być zapalonym graczem Among Us.

Na ten „trop” media wpadły za sprawą jednego z bliskich znajomych podejrzanego. Osoba ta określiła ten związek przyczynowo-skutkowy w wywiadzie z NBC News „bardzo ironicznym” i tym sposobem zainspirowała falę artykułów internetowych o związkach gier wideo z tendencjami do przemocy.

Temat powraca w mediach co jakiś czas, a jednym z najgłośniejszych współczesnych głosów w tej sprawie był Donald Trump, który w 2019 roku obarczył gry wideo winą za masowe strzelaniny (cytat za Rolling Stone). W ogniu krytyki znalazł się wtedy Doom, którego fanami mieli być sprawcy.

Jaki jest prawdziwy motyw?

Tym, co popchnęło 26-latka do zabójstwa nie było chyba jednak Among Us. Mangione miał bowiem zostawić manifest, w którym próbował uzasadnić swoje wybory. W internecie trudno jednak znaleźć wiarygodną kopię tego dokumentu, a jedyna, która wydaje się być sensowna, wskazuje przede wszystkim na bunt przeciwko niesprawiedliwym i wykluczającym praktykom obecnym w amerykańskim systemie opieki zdrowotnej.

W przytoczonym manifeście Mangione opisuje swoją frustrację rosnącymi kosztami i korporacyjną chciwością, podkreśla też nierówności w dostępie do opieki zdrowotnej. Krytykuje także wpływ wielkich firm (jak UnitedHealthcare) na życie obywateli. Problemy, o których pisał, były przedmiotem intensywnej debaty i krytyki społecznej w USA już od lat, ale jeszcze nie zostały rozwiązane w sposób satysfakcjonujący dla amerykańskiego społeczeństwa.

Unabomber XXI-go wieku?

W artykułach poświęconych sprawie często powraca także wątek zainteresowania Mangione działalnością Teda Kaczynskiego, szerzej znanego światu jako Unabomber. Był on autorem manifestu antytechnologicznego, w którym krytykował nowoczesne społeczeństwo i wpływ technologii na świat.

Człowiek ten był jednak przede wszystkim zamachowcem - w drugiej połowie dwudziestego wieku przeprowadził kilkanaście ataków terrorystycznych, które miały być radykalną formą sprzeciwo przeciwko postępowi technologicznemu i jego wpływowi na los świata.

Trudno jednak dokładnie ustalić, co popchnęło Mangione do tak drastycznych działań. W grę wchodzi tu mieszanka jego przekonań, frustracji i inspiracji, ale jedno jest pewne - gry wideo nie mają tu nic do rzeczy (a już na pewno nie Among Us). Obwinianie ich w takich sytuacjach to szkodliwe uproszczenie, a próby łączenia jednego z drugim nie pomagają ani w zrozumieniu prawdziwych przyczyn takich tragedii, ani w zapobieganiu im w przyszłości.

Danuta Repelowicz

Autor: Danuta Repelowicz

Hiszpańskie serce i japońska dusza. Absolwentka filmoznawstwa ze szczególną słabością do RPG-ów i bijatyk. Miłośniczka wiedzy tajemnej, nauk o kosmosie, musicali i wulkanów. Dorastała na Onimushy, Tekkenie i Singstarze. Wcześniej związana z serwisem GamesGuru, pisze i tworzy od najmłodszych lat. Prywatnie także wokalistka i wojowniczka Shorinji Kempo stopnia 4 Kyu. Specjalizuje się w narratologii i ewolucji postaci. Świetnie porusza się też po tematyce archetypów i symboli. Jej znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność, a jej ciekawość często prowadzi ją w najdziksze ostępy umysłu i wyobraźni.

Unreal i Unreal Tournament za darmo, tym razem legalnie. Epic Games pobłogosławiło inicjatywę OldUnreal i podziękowało społeczności

Następny
Unreal i Unreal Tournament za darmo, tym razem legalnie. Epic Games pobłogosławiło inicjatywę OldUnreal i podziękowało społeczności

Po nakręceniu tej sceny w Diunie 2 Denis Villeneuve „wiedział, że ma film”. Nie było jej w powieści sci-fi Franka Herberta

Poprzedni
Po nakręceniu tej sceny w Diunie 2 Denis Villeneuve „wiedział, że ma film”. Nie było jej w powieści sci-fi Franka Herberta

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl