Gracze Diablo 4 stają w obronie deweloperów. Hejterzy najnowszej produkcji Blizzarda posunęli się o krok za daleko.
Jako stosunkowo świeża gra na rynku, Diablo 4 nie jest wolne od wszelkiego rodzaju bugów, przeciążeń serwerów, a także innych niedoskonałości, które negatywnie wpływają na odbiór produktu. Szczególnie źle przyjął się najnowszy patch, będący wprowadzeniem do pierwszego sezonu rankingowego.
Aktualizacja 1.1, o której pisaliśmy już wcześniej spotkała się z gromem negatywnych opinii dotyczących przede wszystkim spowolnionego rozwoju postaci oraz utrudnionej rozgrywki. Blizzard nie uniknął krytyki ze strony graczy – takową jednak należy wyrazić obiektywnie i z szacunkiem. Niektórzy mogą tego nie wiedzieć.
Pierwszy sezon Diablo 4, ochrzczony jako Sezon Plugawców, rozpoczął się 20 lipca. Twórcy podeszli do promocji bardzo entuzjastycznie, czego przykładem jest poniższy tweet.
Miałam szansę pracować nad Tunelami Plugawców w pierwszym sezonie! Bawcie się dobrze, przyjaciele. I błagam was, NIE JEDZCIE PLUGAWYCH GLUTÓW!
- @mitchiepina
Autorką wpisu jest Michelle Pina: projektantka gier uczestnicząca w tworzeniu aktualizacji. Do glutowej antyreklamy dołączyła się producentka Diablo 4, Ash S. Vickey – i to właśnie jej odpowiedź sprowadziła przykład plugastwa niekoniecznie powiązanego z konceptem sezonu.
Michelle i Ash padły ofiarami wyjątkowo nieprzyjemnego hejtera, który obwinił deweloperki o stworzenie „nieudanej gry”. Co więcej, treść komentarza zawierała niepotrzebne wyzwiska zahaczające o transfobię.
Sprawa została przedyskutowana na forum przez graczy, którzy w jednej kwestii pozostali zgodni: taka sytuacja nie powinna mieć miejsca.
Nawet jeśli nie podoba wam się patch, to nie daje wam prawa do nękania i obrażania devów.
- TheGoodDoctor17
Hejt, z jakim spotkali się twórcy Diablo 4 po ostatniej aktualizacji skłonił użytkowników Reddita do przemyśleń na temat zachowania w sieci – a konkretniej do bezwstydnego obrażania innych ludzi, wzmaganego przez anonimowość. Jak sugeruje Paddy_O_Fridays, komentarz internetowego nieznajomego może zaboleć bardziej od krzywdzących słów osoby znanej z nazwiska – w końcu od celebrytów o wątpliwej reputacji nie oczekuje się słów pokrzepienia.
Jako jeden z ojców po czterdziestce naiwnie myślałem, że możliwość porozumiewania się w czasie rzeczywistym ze wszystkimi na świecie uczyni życie lepszym lub nawet bardziej harmonijnym. Okazuje się jednak, że wręczenie każdemu megafonu do ręki to kiepski pomysł.
- Searchlights
Użytkownicy krytykowali także porywczość graczy, którym największą satysfakcję sprawia narzekanie dla samego sensu narzekania. Ciągłe wyzwiska mogą być przykre w skutkach – zwłaszcza kiedy są skierowane do ludzi z krwi i kości. Po stronie deweloperek stanęli nawet krytycy zmian w grze.
Też uważam, że patch jest wywalenia, ale deweloperzy to ludzie. Można szanować drugiego człowieka i jednocześnie krytykować jego pracę.
- Cognitive_Spoon
Jasne, ten patch jest do kitu, ale wydaje mi się, że deweloperzy już to zauważyli i na pewno jeszcze odbiją się od dna. Najbardziej ucierpiało ego ludzi, którzy hejtują Blizzard za samo istnienie na porządku dziennym. Też nie lubiłem wszystkiego, co popularne, kiedy miałem czternaście lat.
- EnceladusKnight

Część komentujących zwróciła uwagę na fakt, że deweloperzy nie są odpowiedzialni za wszystkie decyzje związane z grą. Niektórzy przytoczyli sytuacje z własnych doświadczeń na podobnych stanowiskach.
Deweloperzy nie decydują nawet, co jest dodawane do gry. To jak krzyczenie na stolarza, bo architekt zaprojektował dom bez łazienek. Niektórzy ludzie mają mózgi zgniłe aż do pnia.
- Tinyturtle13
Deweloperzy z pewnością popełniają błędy. Sam pracuję jako inżynier jakości i codziennie wyłapuję ich od groma. Pamiętajmy jednak, że losowy deweloper nie jest odpowiedzialny za decyzje podjęte wyżej, a do takich zalicza się utrudniony progres.
- monsternaranja
Jako programista całkowicie się zgadzam. Rzadko kiedy mamy coś do powiedzenia na temat dodawanych funkcji. O nich decyduje górny szczebel, my odpowiadamy jedynie za dodanie ich do gry.
- ABucin
Na temat przykrego komentarza wypowiedziały się same deweloperki, które – jak podkreśliła Ash na Twitterze – nie są nim szczególnie poruszone. Tajemniczy hejter został przysłowiowo zgaszony zarówno przez twórczynie Diablo 4, jak i pozostałych komentujących.
Zakładam, że to wina moich farbowanych włosów, prawda? Osoby z takimi kolorami tworzą najgorsze gry.
- @ashsvickey
To przykład gracza, który zasługuje na bana. I oczywiście napisał ten komentarz z fejkowego konta, grając po 12+ godzin dziennie.
- @PaulsGamingLive
Ash wyraziła wdzięczność za wsparcie fanów, jednocześnie proponując, by każdy podziękował chociaż jednemu deweloperowi – w końcu gry nie powstają „za dotknięciem magicznej różdżki”.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
2

Autor: Aleksandra Sokół
Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.