Granie na pełnym ekranie, w oknie czy w trybie borderless? Eksperci przeanalizowali, czy te opcje w ogóle robią jakąkolwiek różnicę

Eksperci odpowiedzieli, jak najlepiej grać: na pełnym ekranie, a może w oknie bez ramek? Odpowiedź pokazuje, że gaming zmienił się w ciągu ostatnich lat.

futurebeat.pl

Zbigniew Woźnicki

Granie na pełnym ekranie, w oknie czy w trybie borderless? Eksperci przeanalizowali, czy te opcje w ogóle robią jakąkolwiek różnicę, źródło grafiki: Sunil kumar; Unsplash.com; 2021.
Granie na pełnym ekranie, w oknie czy w trybie borderless? Eksperci przeanalizowali, czy te opcje w ogóle robią jakąkolwiek różnicę Źródło: Sunil kumar; Unsplash.com; 2021.

Uruchamiając dany tytuł, gracze mają do wyboru kilka sposobów wyświetlania obrazu: w oknie, w oknie bez ramek lub na pełnym ekranie. Przez lata ta ostatnia opcja była uważana za najlepszą dla wydajności gier. Eksperci z Digital Foundry zwrócili uwagę, że to się zmienia, a niektóre gry oferują więcej, jeśli będziemy grali w oknie.

Pełny ekran „jest anachronizmem”

Podczas 224. odcinka podcastu Direct Weekly ekipa z Digital Foundry odpowiedziała na pytanie dotyczące trybu wyświetlania w grach. Zainteresowany gracz chciał wiedzieć, jakie są zalety lub wady grania w oknie, w oknie bez ramek czy na pełnym ekranie w odniesieniu do takich technologii, jak DLSS lub generowanie klatek. Odpowiedź może zdziwić osoby, które do teraz wybierały domyślnie trzecią z wymienionych opcji.

Alex Battaglia powiedział, że w obecnych czasach nie ma różnicy. Pod względem wydajności, grając w oknie nic nie tracimy w stosunku do trybu pełnoekranowego. Coraz więcej aplikacji korzysta z trybu okna bez ramek, co pozwala szybko przełączać się pomiędzy kolejnymi włączonymi programami. Widać to także w grach i niektórzy producenci pozbywają się trybu pełnoekranowego (na przykład w World of Wacraft).

Na ciekawą rzecz w Cyberpunku 2077 zwrócił uwagę Richard Leadbetter. Z jego relacji wynika, że granie na pełnym ekranie nawet zabiera nam pewne opcje. Otóż włączenie generowania klatek FSR 3 od AMD jest możliwe wyłącznie w oknie. Gdy uruchomimy funkcję, zniknie opcja wyboru trybu pełnoekranowego. Natomiast Alex Battaglia dodał, że gry Ubisoftu na silniku Snowdrop mają ciekawą opcję, gdy gramy w oknie bez ramek: jeśli rozdzielczość monitora wynosi 4K, a w grze wybierzemy Full HD, to będziemy grali w rozdzielczości 1080p, ale z interfejsem przeskalowanym do 4K.

Richard Leadbetter nazwał tryb pełnoekranowy anachronizmem, ale w ostateczności każdy powinien grać w taki sposób, jaki uznaje za najwygodniejszy. Okno bez ramki wydaje się nowym domyślnym wyświetlaniem obrazu w grach i spycha pełny ekran z pozycji lidera.

Podobało się?

0

Zbigniew Woźnicki

Autor: Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2025-08-08
18:39

dzl Legend

dzl

Dobrze, że w ogóle się dowiedziałeś. Zdarza się. :)

Komentarz: dzl
2025-08-08
12:27

Sandro_de_Vega Centurion

Nie wiem czy ci dziękować za tą informację czy wkbrwić się na to, że uzyskałem ją kompletnym przypadkiem. Z jakiegoś powodu na moim 2 letnim laptopie gamingowym niektóre gry crashują się jeśli nie są w fullscreenie. Ostatnio walczyłem z wieśkiem 3. I mimo pełnego ekranu wciąż się crashował po kilku minutach. Dopiero jak zmieniłem DX na 11 to zaczął działać poprawnie.

Komentarz: Sandro_de_Vega
2025-08-06
22:17

dzl Legend

dzl

Ekskluzywny pełny ekran w DX12 nie występuje. Nie ma go i tyle. Nawet jeśli w opcjach macie EF(exclusive fullscreen) to i tak gra działa w oknie bez ramek. I tak, generatory klatek WYMAGAJĄ grania w oknie lub oknie bez ramek.

Kiedyś się tego używało, żeby ograniczyć opóźnienie wynikające z narzutu menadżera okien w Windowsie, ale przez to jak działa DX12 jest to w sumie niepotrzebne, bo omija menadżer okien w ogóle.

Komentarz: dzl
2025-08-06
21:55

Link Senator

Link
👎

Alex Battaglia powiedział, że w obecnych czasach nie ma różnicy. Pod względem wydajności, grając w oknie nic nie tracimy w stosunku do trybu pełnoekranowego.
Richard Leadbetter nazwał tryb pełnoekranowy anachronizmem
Sorry, ale ten "ekspert" nie ma racji. Miałem wielu gry, gdzie dialogi i pewne grafiki w trybie oknie są nieostre i delikatnie rozmazane. Dopiero w trybie pełny ekranu wszystko jest wyraźne i ostre. Niektóre gry po prostu lepiej działają w trybie pełny ekranu.

To zależy od tytułu gry i silniku, oraz ... system operacyjny. Wszystko ma swoje plusy i minusy. Inaczej po co twórcy gier dali takie opcji do wyboru, jak nie tryb "okno" jako jedyny, wymuszony standard?

Komentarz: Link
2025-08-05
23:07

mjmo Pretorianin

gram na ekranie ultrawide i większość gier działa mi znacznie lepiej w oknie bez ramek niż na fullscreen, ale nigdy się nie interesowałem, dlaczego tak się dzieje

Komentarz: mjmo

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl