Gracze Assassin's Creed Valhalla mocno zirytowani tym, jak brzmi gra
Gracze Assassin’s Creed Valhalla skarżą się w Internecie na jakość warstwy dźwiękowej gry. Użytkownicy wskazują, że pliki zostały nadmiernie skompresowane, a niektóre dźwięki niepotrzebnie są nadmiernie głośne.
Bartosz Świątek

W SKRÓCIE:
- gracze mocno narzekają na dźwięk w Assassin’s Creed: Valhalla;
- problemem jest nadmierna kompresja oraz dziwne zachowanie ścieżki dźwiękowej, wynikające ze źle zbalansowanej głośności.
Kilka dni temu na rynku zadebiutowała gra Assassin’s Creed: Valhalla. Gracze, którzy nabyli tę produkcję ogólnie oceniają ją dobrze, choć narzekają na szereg błędów i problemów technicznych. Jednym z wątków pojawiających się najczęściej jest kwestia jakości dźwięku. Jak wskazuje wielu użytkowników, problem występował też w kilku ostatnich odsłonach omawianego cyklu.
Skompresowany dźwięk w AC Valhalla
Pierwszy z zarzutów dotyczy nadmiernej kompresji dźwięku. Kwestię najlepiej podsumowuje mem przedstawiający „sesje nagraniowe w Ubisofcie”.

Gracz o ksywie captainstarpaw przeprowadził kompleksową analizę, z której wynika, że pliki dźwiękowe Assassin’s Creed: Valhalla zostały zapisane w 24 000 Hz, z tzw. bitrate na maksymalnym poziomie około 70 kbps. Dla porównania, standardowa płyta CD jest nagrywana w 44 100 Hz, zaś DVD w 48 000 Hz, przy znacznie wyższym bitrate. Użytkownik sugeruje, że tak duże ograniczenie jakości dźwięku pozwoliło na zmniejszenie rozmiaru gry o zaledwie 7,5-8 GB (w obecnej wersji gry pliki tego typu zajmują 4,5 GB, zaś przy zastosowaniu 48 000 Hz i 128-160 kbps wymagałyby około 12 GB).
Ogólna jakość dźwięku strasznie cierpi z powodu silnej, stratnej kompresji (niski bitrate, optymalizacja pod kątem rozmiaru plików). Sytuację pogarsza również fakt, że jakość kompresji nie jest spójna w przypadku dialogów, muzyki i SFX. Najłatwiej to usłyszeć korzystając ze słuchawek studyjnych/monitorów. Sam używam Beyerdynamic DT-770 PRO. Wysokie częstotliwości są cieniutkie i tracą detale, podobnie jak w przykadu pliku MP3 z bitrate na poziomie 64-96 kbps – zwraca uwagę captainstarpaw.
Jak wielu z Was zapewne wie, skompresowany dźwięk jest poważnym problemem w przypadku trzech ostatnich gier Assassin's Creed. To absurd, że jeden z podstawowych aspektów franczyzy AAA jest tak dziadowski – skarży się Ruthless527.
Dźwiękowe anomalie psują immersję
Drugim często opisywanym problemem jest dziwne zachowanie warstwy audio gry – np. nadmierna głośność jednych dźwięków lub nagłe ucinanie się innych.
Podczas dialogów dźwięk nagle przerywa się w połowie zdania, a następnie włącza się ponownie i nakłada na następną linię dialogową. Nie jestem pewien, jak łatwo lub trudno jest naprawić ten problem, ale modlę się do bogów, żeby naprawiali go w następnym patchu – zwraca uwagę BleakWulf.
Czy to tylko mój problem, czy warstwa audio w tej grze jest dziwna? Cały miks dźwiękowy brzmi niewłaściwie. SFX (zwłaszcza dźwięki walki) i głosy są bardzo ciche. Wszystko zdaje się być przyciszone, a ogólna jakość jest niska. Brzmi to tak, jakby Equalizer wycinał basy i wysokie częstotliwości. Zmieniłem opcję zakresu dynamiki w ustawieniach, aby spróbować to naprawić i pobawić się poziomami dźwięku, ale to nie pomogło – skarży się Huxton.
O opinię zapytaliśmy też Michała Mańkę z redakcji TVGry oraz TvFilmy. Potwierdził on niską jakość dźwięku, a także opisal problemy, na jakie natrafił.
O ile nie spotkały mnie poważne problemy z brakiem dźwięku, które tłumnie zgłaszają fani w internecie, o tyle mam zarzut co do samej jakości miksu audio. Przykładowo - odgłos rogu jest tak nienaturalnie głośny w stosunku do wszystkich innych poziomów audio, że za każdym razem ściszam grę zanim odpalę najazd lub przywołam swój statek, bo cenię sobie swój słuch. Zdecydowanie jest też problem z jakością samych plików dźwiękowych - wielokrotnie słyszymy charakterystyczny dźwięk ukrytego ostrza na sekundę przed zabójstwem, który brzmi jak wyjęty wprost z pierwszego Assassin's Creeda. O ile ścieżka dźwiękowa to jest majstersztyk, tak osoby odpowiedzialne za techniczną stronę audio powinny dostać po łapach – Michał Mańka, redaktor prowadzący TvFilmy.
Warto odnotować, że niektórym użytkownikom dźwięk w Assassin’s Creed: Valhalla psuje zabawę do tego stopnia, że zdecydowali się na refundację gry. Deweloperzy podobno są świadomi problemu i być może podejmą w tej kwestii jakieś działania, choć na razie nie znalazła się ona na liście znanych błędów.
- Recenzja Assassin's Creed Valhalla - to jest Asasyn, którego szukacie
- Assassin’s Creed: Valhalla – poradnik
- Assassin’s Creed: Valhalla – strona oficjalna

GRYOnline
Gracze
Steam
Komentarze czytelników
Atrycz Chorąży
Jak usłyszałem odgłos chodzenia po śniegu to myślałem że sluchawki mi się zepsuły, naprawdę jest bardzo słaby.
NickIsLoading Chorąży
Gdzie jest ta muzyka zachwalana przez każdego? Soundtrack słyszałem może z 3 razy podczas 15h grania
K4cz0r93 Generał

Śmieje się w duchu niesamowicie czytając te kolejne newsy o bugach w Valhalli i tym bardziej komentarze osób, które w to nawet nie grały. :D Tymczasem ja mam już 10h w grze i nie spotkałem ŻADNEGO znaczącego buga, glicza, problemu.
Jeżeli chodzi o dźwięk, gram na słuchawkach AKG K612 PRO, które też uchodzą za studyjne monitory - nie zwróciłem uwagi, żeby jakość dźwięku była słaba.
Krothul Generał

Jestem nieczuły na jakość dźwięku ale tutaj mocno po bandzie pojechali bo nawet ja byłem wstanie rozpoznać tragiczną jakość audio :)
Ogólnie gra ma dużo problemów, odkładam granie w ACV aż pojawi się jakaś porządna aktualizacja.
Bezi2598 Legend
Zacząłem grać i nie zwróciłem jakoś na to uwagi. Bardziej denerwuje mnie bierność przeciwników w walce i ogólnie AI postaci niezależnych.