Gracze Assassin's Creed Valhalla mocno zirytowani tym, jak brzmi gra

Gracze Assassin’s Creed Valhalla skarżą się w Internecie na jakość warstwy dźwiękowej gry. Użytkownicy wskazują, że pliki zostały nadmiernie skompresowane, a niektóre dźwięki niepotrzebnie są nadmiernie głośne.

Bartosz Świątek

Gracze Assassin's Creed Valhalla mocno zirytowani tym, jak brzmi gra.
Gracze Assassin's Creed Valhalla mocno zirytowani tym, jak brzmi gra.

W SKRÓCIE:

  1. gracze mocno narzekają na dźwięk w Assassin’s Creed: Valhalla;
  2. problemem jest nadmierna kompresja oraz dziwne zachowanie ścieżki dźwiękowej, wynikające ze źle zbalansowanej głośności.

Kilka dni temu na rynku zadebiutowała gra Assassin’s Creed: Valhalla. Gracze, którzy nabyli tę produkcję ogólnie oceniają ją dobrze, choć narzekają na szereg błędów i problemów technicznych. Jednym z wątków pojawiających się najczęściej jest kwestia jakości dźwięku. Jak wskazuje wielu użytkowników, problem występował też w kilku ostatnich odsłonach omawianego cyklu.

Skompresowany dźwięk w AC Valhalla

Pierwszy z zarzutów dotyczy nadmiernej kompresji dźwięku. Kwestię najlepiej podsumowuje mem przedstawiający „sesje nagraniowe w Ubisofcie”.

Gracze Assassins Creed Valhalla mocno zirytowani tym, jak brzmi gra - ilustracja #1
Czy tak nagrywa się dźwięk w Ubisofcie? Wątpliwe, ale chyba coś jest na rzeczy.

Gracz o ksywie captainstarpaw przeprowadził kompleksową analizę, z której wynika, że pliki dźwiękowe Assassin’s Creed: Valhalla zostały zapisane w 24 000 Hz, z tzw. bitrate na maksymalnym poziomie około 70 kbps. Dla porównania, standardowa płyta CD jest nagrywana w 44 100 Hz, zaś DVD w 48 000 Hz, przy znacznie wyższym bitrate. Użytkownik sugeruje, że tak duże ograniczenie jakości dźwięku pozwoliło na zmniejszenie rozmiaru gry o zaledwie 7,5-8 GB (w obecnej wersji gry pliki tego typu zajmują 4,5 GB, zaś przy zastosowaniu 48 000 Hz i 128-160 kbps wymagałyby około 12 GB).

Ogólna jakość dźwięku strasznie cierpi z powodu silnej, stratnej kompresji (niski bitrate, optymalizacja pod kątem rozmiaru plików). Sytuację pogarsza również fakt, że jakość kompresji nie jest spójna w przypadku dialogów, muzyki i SFX. Najłatwiej to usłyszeć korzystając ze słuchawek studyjnych/monitorów. Sam używam Beyerdynamic DT-770 PRO. Wysokie częstotliwości są cieniutkie i tracą detale, podobnie jak w przykadu pliku MP3 z bitrate na poziomie 64-96 kbps – zwraca uwagę captainstarpaw.

Jak wielu z Was zapewne wie, skompresowany dźwięk jest poważnym problemem w przypadku trzech ostatnich gier Assassin's Creed. To absurd, że jeden z podstawowych aspektów franczyzy AAA jest tak dziadowski – skarży się Ruthless527.

Dźwiękowe anomalie psują immersję

Drugim często opisywanym problemem jest dziwne zachowanie warstwy audio gry – np. nadmierna głośność jednych dźwięków lub nagłe ucinanie się innych.

Podczas dialogów dźwięk nagle przerywa się w połowie zdania, a następnie włącza się ponownie i nakłada na następną linię dialogową. Nie jestem pewien, jak łatwo lub trudno jest naprawić ten problem, ale modlę się do bogów, żeby naprawiali go w następnym patchu – zwraca uwagę BleakWulf.

Czy to tylko mój problem, czy warstwa audio w tej grze jest dziwna? Cały miks dźwiękowy brzmi niewłaściwie. SFX (zwłaszcza dźwięki walki) i głosy są bardzo ciche. Wszystko zdaje się być przyciszone, a ogólna jakość jest niska. Brzmi to tak, jakby Equalizer wycinał basy i wysokie częstotliwości. Zmieniłem opcję zakresu dynamiki w ustawieniach, aby spróbować to naprawić i pobawić się poziomami dźwięku, ale to nie pomogło – skarży się Huxton.

O opinię zapytaliśmy też Michała Mańkę z redakcji TVGry oraz TvFilmy. Potwierdził on niską jakość dźwięku, a także opisal problemy, na jakie natrafił.

O ile nie spotkały mnie poważne problemy z brakiem dźwięku, które tłumnie zgłaszają fani w internecie, o tyle mam zarzut co do samej jakości miksu audio. Przykładowo - odgłos rogu jest tak nienaturalnie głośny w stosunku do wszystkich innych poziomów audio, że za każdym razem ściszam grę zanim odpalę najazd lub przywołam swój statek, bo cenię sobie swój słuch. Zdecydowanie jest też problem z jakością samych plików dźwiękowych - wielokrotnie słyszymy charakterystyczny dźwięk ukrytego ostrza na sekundę przed zabójstwem, który brzmi jak wyjęty wprost z pierwszego Assassin's Creeda. O ile ścieżka dźwiękowa to jest majstersztyk, tak osoby odpowiedzialne za techniczną stronę audio powinny dostać po łapach – Michał Mańka, redaktor prowadzący TvFilmy.

Warto odnotować, że niektórym użytkownikom dźwięk w Assassin’s Creed: Valhalla psuje zabawę do tego stopnia, że zdecydowali się na refundację gry. Deweloperzy podobno są świadomi problemu i być może podejmą w tej kwestii jakieś działania, choć na razie nie znalazła się ona na liście znanych błędów.

  1. Recenzja Assassin's Creed Valhalla - to jest Asasyn, którego szukacie
  2. Assassin’s Creed: Valhalla – poradnik
  3. Assassin’s Creed: Valhalla – strona oficjalna
Assassin's Creed: Valhalla

Assassin's Creed: Valhalla

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 10 listopada 2020

Informacje o Grze
7.2

GRYOnline

6.8

Gracze

7.0

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

56

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-11-13
17:47

Atrycz Chorąży

Jak usłyszałem odgłos chodzenia po śniegu to myślałem że sluchawki mi się zepsuły, naprawdę jest bardzo słaby.

Komentarz: Atrycz
2020-11-13
17:52

NickIsLoading Chorąży

Gdzie jest ta muzyka zachwalana przez każdego? Soundtrack słyszałem może z 3 razy podczas 15h grania

Komentarz: NickIsLoading
2020-11-13
18:06

K4cz0r93 Generał

K4cz0r93

Śmieje się w duchu niesamowicie czytając te kolejne newsy o bugach w Valhalli i tym bardziej komentarze osób, które w to nawet nie grały. :D Tymczasem ja mam już 10h w grze i nie spotkałem ŻADNEGO znaczącego buga, glicza, problemu.
Jeżeli chodzi o dźwięk, gram na słuchawkach AKG K612 PRO, które też uchodzą za studyjne monitory - nie zwróciłem uwagi, żeby jakość dźwięku była słaba.

Komentarz: K4cz0r93
2020-11-13
21:55

Krothul Generał

Krothul

Jestem nieczuły na jakość dźwięku ale tutaj mocno po bandzie pojechali bo nawet ja byłem wstanie rozpoznać tragiczną jakość audio :)
Ogólnie gra ma dużo problemów, odkładam granie w ACV aż pojawi się jakaś porządna aktualizacja.

Komentarz: Krothul
2020-11-14
16:15

Bezi2598 Legend

Zacząłem grać i nie zwróciłem jakoś na to uwagi. Bardziej denerwuje mnie bierność przeciwników w walce i ogólnie AI postaci niezależnych.

Komentarz: Bezi2598

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl