Jeden z użytkowników serwisu Reddit przygotował interesujące „drzewo genealogiczne” gatunku RTS. Znalazły się na nim najważniejsi przedstawiciele tego gatunku, choć zabrakło też paru istotnych tytułów.
Strategie czasu rzeczywistego, zwane też w skrócie RTS-ami (od Real-Time Strategy), należą do jednych z najbardziej uznanych i lubianych gatunków gier dostępnych na rynku. Za protoplastę tego nurtu uważa się Dune 2, wydaną w 1992 roku produkcję opracowaną przez studio Westwood i opartą na serii powieści autorstwa Franka Herberta.
Przez kolejne 32 lata mechaniki zaproponowane przez nieistniejącą już niestety ekipę z Las Vegas mocno ewoluowały. Powstawały nowe podgatunki, wariacje i serie – niektóre zakorzeniły się na dłużej, inne zniknęły w mroku historii. Jeśli chcielibyście się dowiedzieć nieco więcej na ten temat, to zapraszamy Was do zapoznania się z poniższym „drzewem genealogicznym” RTS-ów, przygotowanym przez użytkownika Reddita o pseudonimie Geno-MD.
Na powyższej ikonografice doskonale widać, które produkcje były inspiracją dla powstania kolejnych. Na przykład kultowa seria Command and Conquer, która często jest określana jako duchowy następca Dune 2, jest bezpośrednio połączona strzałką z tytułem z 1992 roku. Z kolei głośny Warcraft doprowadził do narodziny zarówno cyklu Starcraft, jak i wydanych nie tak dawno temu Stormgate oraz ZeroSpace.
Choć stworzona przez Geno-MD grafika jest całkiem szczegółowa i zawiera całą masę istotnych dla gatunku RTS pozycji, nie oznacza, że nie posiada pewnych mankamentów. Komentujący na Reddicie zwracają uwagę chociażby na brak Empire Earth 3 i Homeworld 3 (bo skoro są „jedynki” i „dwójki”, dlaczego miało by nie być „trójek”, nawet jeśli odstają jakością i poziomem uwielbienia), Black & White czy serii Kozacy. Niektórzy nie mogą też zrozumieć, dlaczego na przykład pierwszy Warcraft, który często był określany jako „Dune 2 w klimatach fantasy”, nie jest podpięty pod dzieło Westwood Studios.
Nie zmienia to jednak faktu, że zaprezentowana w niniejszym tekście ikonografika stanowi niezwykle cenną lekcję dla osób, które chcą zapoznawać się z historią branży gier. A naprawdę warto się jej przyjrzeć, gdyż obfituje w całe mnóstwo niezwykłych opowieści.

Autor: Miłosz Szubert
Filmoznawca z wykształcenia. W GRYOnline.pl pracuje od stycznia 2017 roku. Fan tenisa, koszykówki, komiksów, dobrych książek, historii oraz gier strategicznych Paradoxu. Od niedawna domorosły Mistrz Gry (podobno wychodzi mu to całkiem nieźle). Przez parę lat montował filmy na kanale Notatnik Kinomana na YouTube.