Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 4 listopada 2022, 16:11

Forza Horizon 5 wciska nam gwiazdy YouTube’a zamiast fajnych nowych aut

Wieszczyłem, że Forza Horizon 5 dostanie dwie mocne aktualizacje jedna po drugiej, ale się przeliczyłem. O ile rozszerzony ray tracing i nowa opowieść z udziałem Donut Media są obiecujące, samochody dodawane w listopadzie to kompletne nieporozumienie.

Źródło fot. Playground Games
i

Dopiero co Forza Horizon 5 zafundowała nam miesiąc pełen nostalgicznych wrażeń (w ramach obchodów 10-lecia serii) i wiele wskazywało, że przez kolejne cztery tygodnie również nie będziemy narzekać na nudę. To mogła być jednak zbyt optymistyczna prognoza. Najnowsza edycja cyklicznej transmisji Forza Monthly przyniosła nam szczegóły na temat Serii 14., która rozpocznie się 10 listopada. Dwa dni wcześniej otrzymamy zaś aktualizację zawierającą część z poniższych atrakcji.

Donut Media nawiedza festiwal

Studio Playground Games nawiązało współpracę z Donut Media – motoryzacyjnymi sławami rodem z YouTube’a (przeszło 7 milionów subskrypcji), które poczynają sobie coraz śmielej w świecie gier wideo. Gospodarzy kanału mogliśmy już usłyszeć w trybie kariery w DIRT 5.

W FH5 zaś wystąpią w nowej, 5-odcinkowej opowieści (Horizon Story). James Pumphrey i Nolan Sykes wprowadzą nas w świat tuningu samochodów w ramach aktywności, których jeszcze nie widzieliśmy w serii Forza Horizon. Na początku historii wybierzemy jeden z trzech samochodów (Ford SVT Cobra R ’93, Nissan 240 SX ’93, Pontiac Firebird ’77), a następnie przystąpimy do modyfikowania go – z poziomu „ulicy” – by stopniowo uczynić z niego rasową rajdówkę.

Dla każdego auta nagrano odmienne dialogi, więc można powiedzieć, że ta opowieść zaoferuje pewien współczynnik regrywalności. Dodatkową atrakcją ma być specjalny tor testowy, który zbudowano na potrzeby tych wyzwań.

Ekspansja ray tracingu, DLSS, FSR

Drugim pozytywnym aspektem nadchodzącej aktualizacji są nowe opcje graficzne w wersji PC. Ray tracing zostanie rozszerzony – pojawi się możliwość włączenia go również w trakcie jazdy (w tym podczas wyścigów), a w trybie fotograficznym zobaczymy, jak samochody odbijają się wzajemnie w swoich karoseriach.

Przed utratą zbyt wielu klatek na sekundę w związku z tymi „bajerami” uchronić nas mają zaś opcje skalowania rozdzielczości – DLSS 2.4 i AMD FidelityFX Super Resolution 2.2. Nie zabraknie też DLAA, czyli wspomagania wygładzania krawędzi. Zajrzyjcie tutaj, jeśli chcecie poznać więcej szczegółów na temat nowych funkcji, w tym zalecane do nich wymagania sprzętowe. Do tego dochodzą inne techniczne zmiany.

  1. Po roku od premiery twórcom udało się wreszcie zidentyfikować błąd, przez który ustawienia kierownicy po każdym restarcie gry przestawiały się na domyślne. Hurra!
  2. Wprowadzono poprawki w zakresie bezpieczeństwa, by zapewnić graczom „zdrowe i bezpieczne doświadczenie”. Brzmi groźnie.

Wszystkie nowinki wymienione w tej sekcji będą dostępne od 8 listopada.

Forza Horizon 5 wciska nam gwiazdy YouTube’a zamiast fajnych nowych aut - ilustracja #1
Oto „gwiazdy” nowej aktualizacji. Na tym tle ostatnie samochody dodane do Gran Turismo 7 wypadają naprawdę wyśmienicie…

Nowe auta – tak źle jeszcze nie było

I tutaj niestety następuje raptowny koniec ekscytacji aktualizacją. Przechodzimy bowiem do nowych samochodów – a na tym tle Seria 14. wypada nieprawdopodobnie wręcz rozczarowująco. Oto cztery auta, które będziemy odblokowywać w kolejnych tygodniach, począwszy od 10 listopada (każdorazowo za zdobycie 20 punktów z aktywności na Playliście Festiwalowej):

  1. 2020 Lynk & Co 03 #62 Cyan Racing – 10-17 listopada,
  2. 1965 Morris Mini-Traveller – 17-24 listopada,
  3. 1946 Ford Super Deluxe Station Wagon – 24 listopada - 1 grudnia,
  4. 1953 Morris Minor Series II Traveller – 1-8 grudnia.

Fakt faktem, że pierwszy z wymienionych modeli to nowość w serii Forza – tyle tylko, że stanowi w zasadzie jedynie zmodyfikowany wariant samochodu, który dostaliśmy parę aktualizacji wcześniej (i jest przy tym rasową wyścigówką, pasującą do serii Horizon jak siodło do świni). A pozostałe trzy? Stare „trupy” przerzucone prosto z FH4, znajdujące się – zaręczam – niezwykle nisko na liście ulubionych aut fanów „czwórki”, które koniecznie trzeba przywrócić w „piątce”. I mówię to ja, orędownik samochodów wolnych, brzydkich i ogólnie niepopularnych.

Nie wyrzekłbym złego słowa, gdyby wszystkie te cztery pojazdy zostały rozdzielone i udostępniane pojedynczo, w osobnych aktualizacjach. Razem stanowią jednak okropny zestaw, który wręcz demotywuje i zniechęca do grania.

Forza Horizon 5 wciska nam gwiazdy YouTube’a zamiast fajnych nowych aut - ilustracja #2
Wyścigowy Lynk & Co 03 świetnie odnalazłby się w nowej odsłonie serii Forza Motorsport. Ale w FH5? Nie widzę tu dla niego zastosowania.

Do tego dochodzi 21 starych-nowych poszerzonych karoserii (ang. bodykit) marki Rocket Bunny. Liczba robiłaby wrażenie, gdyby nie fakt, że wszystkie te części też pochodzą z FH4. Pełną listę samochodów, którym będzie można je założyć, znajdziecie tutaj. Oto co jeszcze dostaniemy w Serii 14.:

  1. osiem elementów garderoby i dwie kwestie Forza Link inspirowane Donut Media;
  2. aktywności na Playliście Festiwalowej również inspirowane Donut Media;
  3. osiem nowych wyróżnień (Accolades).

Przyszłość w mieszanych barwach

Niestety, również „zajawka” Serii 15. nie dodaje otuchy. Czeka nas bowiem powtórka z bożonarodzeniowych atrakcji sprzed roku, ze świątecznymi dekoracjami rozsianymi po Meksyku i lodowiskiem w miejscu stadionu na czele. Oby chociaż samochody szykowane na następny miesiąc były naprawdę dobre…

Większą nadzieję wzbudza dalsza przyszłość. Na sam koniec transmisji studio Playground Games wyjawiło, że na początku 2023 roku ukaże się drugie duże rozszerzenie do FH5. Co w nim zobaczymy? Na takie informacje niestety jeszcze trochę poczekamy. Ponadto współpraca Donut Media z Playground Games ma wydać więcej owoców w przyszłym roku.

  1. Forza Horizon 5 – poradnik do gry
  2. Forza Horizon 5 – recenzja

Forza Horizon 5 jest dostępna w Game Passie, który kupisz tutaj

ZASTRZEŻENIE

Firma GRY-OnLine S.A. otrzymuje prowizję od wybranych sklepów, których oferty prezentowane są powyżej. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, żeby wybrać tylko ciekawe promocje – przede wszystkim chcemy publikować najlepsze oferty na sprzęt, gadżety i gry.

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Wpadł w sidła elektronicznej rozrywki przez starszego brata – kolekcjonera gier i gracza. Przez lata młodości nie miał własnego sprzętu nadającego się do grania, więc inwestował czas w wertowanie GOL-owskiej Wielkiej Encyklopedii Gier (i CD-Action). Swoje przeznaczenie dopełnił krótko po maturze, w 2013 roku, wysyłając CV do krakowskiej redakcji. Zdobył wykształcenie dwuklasowca – bibliotekarza/infobrokera – ale zamiast pójść w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni, wolał kontynuować karierę autora wiadomości ze świata (i nie tylko). Po paru latach wiercenia dziury w brzuchu połowie redakcji wyszarpał miejsce w gronie pracowników GRYOnline.pl i w 2017 r. przeniósł się do Krakowa. Zanim wyfrunął stamtąd do Poznania (w 2020 r.), zdążył zostać zapamiętany jako ten koleś, który bywa na tolkienowskich konwentach, jeździ paskudnym Subaru Imprezą i wywija mieczem na firmowym parkingu. Dziś z dystansu dogląda Encyklopedię Gier i Serwis Informacyjny.

więcej