Europa Universalis 5 skorzystała na problemach Imperator: Rome. Twórcy wskazali dwa główne obszary do poprawy

Europa Universalis 5 mogła zostać zapowiedziana już dawno, ale nie pozwolili na to marketingowcy. Twórcy od samego początku palili się, by współpracować nad grą razem z fanami.

Jakub Błażewicz

Europa Universalis 5 skorzystała na problemach Imperator: Rome. Twórcy wskazali dwa główne obszary do poprawy, źródło grafiki: Paradox Interactive..
Europa Universalis 5 skorzystała na problemach Imperator: Rome. Twórcy wskazali dwa główne obszary do poprawy Źródło: Paradox Interactive..

Imperator: Rome pozwoli twórcom Europa Universalis 5 uniknąć popełnienia tych samych fatalnych błędów, twierdzi studio Paradox Tinto.

Mało kto miał wątpliwości, że Project Caesar to w istocie kolejna odsłona „europejskiej” strategii Paradoxu. Liczne wpisy publikowane przez twórców kultowej „czwórki” nie nawiązywały bezpośrednio do Europa Universalis, ale zawarte w nich informacje jasno wskazywały, że najpewniej jest to z dawna wyglądana „piątka”. Nie mówiąc o tym, że była to jedyna seria Paradox Interactive, która od ponad dekady nie otrzymała nowej odsłony.

Johan Andersson (prezes Paradox Tinto) w rozmowie z serwisem PC Gamer przyznał, że od dawna chciał stworzyć nowe Europa Universalis, by zastosować w praktyce lekcje wyciągnięte z historii prac nad Imperatorem. Pierwsza z nich dotyczyła „planszówkowej” abstrakcji (a konkretniej rzecz ujmując: mniejszej ilości „planszówkowych rzeczy”), a druga, ważniejsza nauczka była prosta: należy od początku angażować społeczność w proces powstawania gry. To temu zawdzięczamy zarówno artykuły, jak i ankiety przeprowadzane przez Paradox przed oficjalnym ujawnieniem EU5.

Czemu więc służyło to droczenie się z fanami przez ponad rok? Jak się okazuje, Andersson chciał zapowiedzieć grę już dawno, ale „marketingowcy” najwyraźniej mają tendencję do „panikowania” w takich sprawach. Tymczasem twórca nie chciał zwlekać ze zbieraniem opinii graczy. Dlatego publikowano artykuły i ankiety, mimo że deweloper oficjalnie nie mógł powiedzieć, że dotyczą one EU 5 – nawet gdy było to niemal oczywiste dla fanów.

Andersson i reszta zespołu Paradox Tinto aktywnie odpowiadali na uwagi, pochwały i krytykę poszczególnych mechanik i pomysłów dewelopera, który też nie wahał się przed wprowadzeniem stosownych zmian. To tylko utwierdziło twórców w przekonaniu, że takie „przedwczesne” publikowanie informacji jest dobrym pomysłem (obok, jak można dodać z cynizmem, problemów innych tytułów Paradoxu, którym najwyraźniej zabrakło takiego rozeznania).

Oficjalna zapowiedź nic tu nie zmieniła: fani nadal dzielą się swoimi uwagami, a twórcy aktywnie odpowiadają na wpisy graczy. Czy faktycznie przełoży się to na idealną grę dla fanów Paradoxu? Niewykluczone – sam Imperator: Rome zyskał w oczach graczy, choć nie na tyle, by uniknąć „mieszanych” recenzji na Steamie (aczkolwiek te z ostatnich 30 dni są już „bardzo pozytywne”), a ogólne reakcje graczy na informacje o EU 5 napawają optymizmem.

Europa Universalis 5 nie ma jeszcze wyznaczonej daty premiery.

  1. Europa Universalis 5 to najtrudniejsza gra, której chcę się nauczyć – jeśli wystarczy mi na to czasu
Europa Universalis V

Europa Universalis V

PC
przed premierą

Data wydania: 4 listopada 2025

Informacje o Grze
Przed premierą
61
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

1

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2025-05-12
14:35

Nirgar Pretorianin

Nirgar

Wersja 2.0.3 była wyśmienita, mocno pozmieniana od momentu premiery. Niektórzy starzy wyjadacze EUIV mówią, że zaimplementowane mechaniki, balans itd sprawiają, że Imperator JEST najlepszy ze wszystkich gier PDX. Niestety, po pierwotnym słaby odbiorze, ludzie nie dali jej już szans. Szybko spadła poniżej 1k średniej dziennej ilości graczy, co przełożyło się na zatrzymanie przez PDX rozwoju gry.

Na moje to ich do tej pory największy błąd. Rozumiem, że pewnie marketingowo było ciężko ją podnieść, ale pamiętam, że pierwszy raz zacząłem się zastanawiać, czy jest sens kupować od nich gry na premierę lub krótko po premierze, bo zacząłem wątpić, czy będzie dla tej gry wsparcie. To samo z DLC itd. Ale nawet z wersją 1.0 czy do momentu 2.0 nie była taką złą. Była pusta, ale która gra PDX nie jest pusta na początku?

Serio, cholernie szkoda mi Imperatora, bo jeden z moich ulubionych okresów, a wrzucenie ją w epokę hellenistyczną było cudnym zagraniem. Szkoda. Mam tylko nadzieję, że Johan powróci do niej po EU5, więc pewnie możemy spodziewać się drugiej części za 8-10 lat. Chyba, że zespół odpowiedzialny za patch 2.0, czyli ekipa Petera Nicholsona po cichu zabrała się za dwójkę... no to byłaby bajka. Moje marzenie.

Komentarz: Nirgar
2025-05-12
13:47

elathir Legend

elathir

Ogólnie wersja obecna z tym jedynym DLC mechanicznym jest ok. Dużo lepsza niż gra na premierę, ale nie wybitna. Największym problemem jest miałki endgame oraz fakt, że ciekawie gra się raptem garstką nacji (gra barbarzyńcami jest strasznie nudna).

Tak wiec jak uda się wyrwać za grosze (zdarzały się promocja na grę + DLC poniżej 50zł) tp spoko bo gra ię przyjemnie, ale na duże replaybility jak w ich bardziej udanych tytułach nie ma co liczyć.

Komentarz: elathir
2025-05-12
13:43

elathir Legend

elathir

O czasach współczesnych nigdy nie zrobią, bo problemem jest to, że jeżeli chcieliby pozostać wierni realiom, a przecież to ich gry próbują robić, to wkurzą masę potencjalnych klientów.

Komentarz: elathir
2025-05-12
13:34

papież Flo IV Senator

papież Flo IV

Zimna wojna jak zimna wojna, dziwi mnie, że o czasach współczesnych jeszcze żadnej strategii nie zrobili. Wielu próbowało, ale im rzeczywiście mogłoby się to udać.

Komentarz: papież Flo IV
2025-05-12
13:24

katai-iwa Legend

Daliby radę coś wymyślić. Atom, szpiegowanie, propaganda, sojusze wojskowe, podbój kosmosu, itp.

Komentarz: katai-iwa

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl