Dział gier Microsoftu miał stanąć przed niemożliwym zadaniem. Ogromna podwyżka ceny Game Passa i masowe zwolnienia to tylko jego konsekwencje

Microsoft miał ustalić niemożliwie wysoki cel zysku dla działu Xboxa. Decyzja dyrektor finansowej to najpewniej powód chaosu panującego obecnie w firmie.

Zuzanna Domeradzka

Dział gier Microsoftu miał stanąć przed niemożliwym zadaniem. Ogromna podwyżka ceny Game Passa i masowe zwolnienia to tylko jego konsekwencje, źródło grafiki: Xbox Wire.
Dział gier Microsoftu miał stanąć przed niemożliwym zadaniem. Ogromna podwyżka ceny Game Passa i masowe zwolnienia to tylko jego konsekwencje Źródło: Xbox Wire.

Microsoft Gaming od dłuższego czasu podejmuje wiele kontrowersyjnych decyzji i wydaje się, że największe zamieszanie panuje w firmie po ogromnym przejęciu Activision Blizzard. W ciągu 2 lat od momentu jego finalizacji często słyszeliśmy o masowych zwolnieniach w studiach podległych gigantowi, ich zamykaniu czy anulowaniu obiecujących projektów. Ostatnio doszła do tego spora podwyżka cen abonamentów Game Pass, która mocno oburzyła graczy.

Okazuje się, że powodem całego tego chaosu i agresywnej restrukturyzacji mogła być decyzja podjęta przez jedną osobę. I nie chodzi tu o Phila Spencera.

Wysoki cel dla działu Xbox

Według branżowych informatorów jesienią 2023 roku wyznaczono cel działowi Xboxa, który był bardzo trudny do realizacji dla średnio prosperującej firmy. Amy Hood, czyli dyrektor finansowa Microsoftu, ustaliła, że dział gier powinien osiągać 30% marży zysku (gigant ma oficjalnie posługiwać się ustaloną nazwą „marża rozliczalności”).

  1. To wynik znacznie powyżej średniej branżowej. Według szacunków S&P Global Market Intelligence średnia marża zysku z gier wideo w ostatnich latach wahała się między 17% a 22%. Cel wyznaczony przez Hood byłby więc możliwy do osiągnięcia tylko dla najlepiej radzących sobie firm.
  2. Z oficjalnych dokumentów sądowych wiemy, że w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2022 roku finansowego Microsoft osiągał tylko 12% marży zysku. Dyrektor finansowa firmy zamierzała więc zwiększyć wskaźnik rentowności ponad dwukrotnie.
  3. Nieoficjalne źródła donoszą, że przed 2023 rokiem współpracujący z gigantem z Redmond deweloperzy nie musieli osiągać konkretnych zysków, a mieli skupiać się na dostarczaniu jak najlepszych gier, nie martwiąc się o finanse. Aktualnie co prawda nie oczekuje się, że każdy projekt osiągnie te 30% marży zysku, ale zespoły powiązane z Xboxem mają dążyć do owego wyznaczonego celu.

Branżowi informatorzy sądzą, że w przyszłości w pierwszej kolejności te mniejsze gry oraz tytuły mające większe szanse na szybkie wygenerowanie znacznych przychodów będą otrzymywały zielone światło. Przy tym dział odpowiedzialny za produkowanie sprzętu Xboxa może zostać „gruntownie przebudowany”.

„Główny antagonista” Microsoftu

Wielu graczom to przede wszystkim Phil Spencer, CEO Microsoft Gaming, kojarzy się ze wszystkim co kontrowersyjne w działaniach firmy w ostatnich latach. W końcu jest on „twarzą” działu gier tej ogromnej firmy i często udziela się publicznie. Według niektórych branżowych dziennikarzy Spencer jest tak naprawdę jedynym powodem, dla którego Xbox zachowuje jeszcze „cień dawnej świetności”.

Wszyscy są winni Philowi przeprosiny. Facet jest prawdopodobnie jedynym powodem, dla którego wciąż mamy Xboxa, nawet w jego opłakanym stanie – twierdzi Adam Hales z Windows Central.

Po najświeższych doniesieniach rzeczywiście można odnieść wrażenie, że to Amy Hood „pociąga za sznurki” i podejmuje nietrafne decyzje. Niektórzy gracze sądzą, że kobieta oraz Satya Nadella (dyrektor generalny Microsoftu) niszczą Xboxa, obierając złe modele biznesowe i podążając za rozwojem AI.

Z drugiej strony, część społeczności wciąż nie jest zadowolona z działań Phila Spencera, nazywając go „yes-manem” (kimś, kto zgadza się na wszystkie propozycje „góry” – w tym przypadku Amy Hood). Gracze zastanawiają się więc teraz, kto faktycznie jest „głównym antagonistą” Microsoftu, działającym najbardziej na szkodę marki Xbox.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Podobało się?

1

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-10-23
19:16

Maverick0069 Legend

Maverick0069

Wszystko gra.

Komentarz: Maverick0069

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl