Duże zmiany w cieniu globalnego wymazania postępów. Nie do końca na takie przebudzenie Assetto Corsy Evo gracze czekali prawie 3 miesiące
Assetto Corsa Evo wreszcie otrzymała nową, dużą aktualizację 0.2 – pierwszą aż od lutego. Twórcy dodali m.in. siedem samochodów, dwa tory i upragnioną karierę w trybie offline (choć niekompletną)… a także zresetowali postępy wszystkich graczy bez uprzedzenia.

Jedną z cech gier we wczesnym dostępie jest to, że z aktualizacji na aktualizację pliki zapisów mogą stracić kompatybilność, wymuszając rozpoczęcie zabawy od początku. Dotyczy to również samochodówek – i właśnie przekonali się o tym posiadacze gry Assetto Corsa Evo, która niedawno otrzymała dużą aktualizację 0.2 (pierwszą od czasu udostępnienia wersji 0.1.6 w połowie lutego).
W notce opublikowanej na Discordzie studio Kunos Simulazioni wyjaśniło, że postępy graczy (zarobione pieniądze, zdobyte licencje etc.) musiały zostać wymazane, aby „zapewnić uczciwe zbalansowanie gry z perspektywy ekonomii”. Wzmianki tej zabrakło jednak w opisie aktualizacji na Steamie, co wywołało niemałą konsternację – i rozdrażnienie – wśród graczy.
Open Mode i Career Mode
Na pocieszenie otrzymaliśmy tryb swobodny (Open Mode), w którym możemy cieszyć się całą zawartością gry bez zwracania uwagi na licencje i gotówkę – i bez połączenia z Internetem. Funkcjonalność ta de facto była już obecna w grze, lecz wcześniej jej użycie wymagało przełączenia trybu online na offline w głębi menu ustawień gry. Teraz została przeniesiona na „front” i wyróżniona.
Bez dostępu do sieci możemy też korzystać teraz ze wspomnianych systemów progresji w trybie kariery (wybieranym osobno od Open Mode). Jedyny element, który nadal wymaga połączenia z serwerami gry, to specjalne wydarzenia (Special Events) – czyli rzecz najbliższa tradycyjnie pojmowanym wyścigom do przechodzenia w singleplayerowych grach wyścigowych.
Nowe samochody i trasy
Aktualizacja 0.2 wzbogaciła zawartość gry o siedem samochodów:
- Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
- Alfa Romeo Giulia Sprint GTA
- Honda NSX-R (92R)
- Lotus Exige V6 Cup
- Maserati GT2
- Mazda Miata (MX-5) NA
- Porsche 911 Turbo 3.6 (964)
Pojawiły się też dwa nowe tory: Circuit of the Americas i Donington Park – każdy mający po dwa warianty. Daje nam to łącznie 29 samochodów oraz 8 tras w całej grze na obecny moment.
Lista zmian w aktualizacji 0.2
Poza tym update 0.2 przyniósł wiele innych zmian.
- Wprowadzono istotne ulepszenia wydajności, zwłaszcza z zestawami VR i potrójnymi ekranami.
- Dodano możliwość rozgrywania pełnych wyścigowych weekendów, z treningami, kwalifikacjami i rozgrzewką. Można też precyzyjniej konfigurować przeciwników (np. wybierać samochody i ustalać poziom umiejętności każdemu z osobna).
- Zaimplementowano rozmaite poprawki sztucznej inteligencji, grafiki, udźwiękowienia i interfejsu.
- Włączono zużycie paliwa (lub energii elektrycznej), uszkodzenia skrzyni biegów i brudzenie się karoserii samochodów.
- Dodano galerię powtórek w menu.
Nowa „mapa drogowa”
Wypuściwszy wersję 0.2, twórcy zmodyfikowali plan na następne aktualizacje.
- Kolejny duży update – prawdopodobnie noszący numer 0.3 – wprowadzi dziewięć samochodów, dwa tory (Red Bull Ring i Spa-Francorchamps), tryb wieloosobowy, a także dalsze ulepszenia sztucznej inteligencji, modelu opon i trybu VR.
- Wersja 0.4 poza dodaniem kolejnej porcji zawartości (tak jak wszystkie duże aktualizacje) ulepszy tryb multiplayer i wprowadzi integrację z platformą SimGrid.
- Wersja 0.5 dostarczy singleplayerowe mistrzostwa.
- Wersja 0.6 przyniesie narzędzia moderskie.
- Wersja 0.7 wprowadzi niesprecyzowane zmiany w trybie kariery.
- Dopiero w wersji 0.8 zobaczymy otwarty świat (a raczej jego zalążek). W związku z tym nie liczyłbym, że twórcy dotrzymają pierwotnego terminu jego wypuszczenia (lato 2025 r.).
- Co ciekawe, z „mapy drogowej” zniknął termin premiery wersji 1.0, wstępnie planowanej na jesień – należy zatem spodziewać, że i ona zaliczy obsuwę. Usunięto też zrzut zawartości, który miał poprzedzić aktualizację 0.3.