Agresywne drivatary psują krew graczom w Forza Horizon 5

Gracze mają problem ze sztuczną inteligencją w Forzie Horizon 5. Okazuje się, że na wyższych poziomach trudności drivatary sterowane przez AI często są nie do pokonania.

Michał Ciężadlik

Agresywne drivatary psują krew graczom w Forza Horizon 5.
Agresywne drivatary psują krew graczom w Forza Horizon 5.
W SKRÓCIE:
  1. Gracze Forzy Horizon 5 skarżą się na zbyt wysoki poziom trudności drivatarów.
  2. Na poziomach Niezwyciężony, Pro oraz Ekspert kierowcy sterowani przez sztuczną inteligencję często nie dają graczom szans.

Chociaż zazwyczaj narzekamy na głupotę sztucznej inteligencji w grach, to w przypadku Forzy Horizon 5 mamy do czynienia ze zjawiskiem zgoła odwrotnym. Na najwyższych poziomach trudności okazuje się, że komputerowe tzw. drivatary stanowią przeciwników nie do pokonania. I chociaż wiadomo, iż wysoki poziom trudności nie jest po to, aby było nam łatwo, to jak przekonują gracze, drivatary na poziomie „Niezwyciężony” faktycznie są niezwyciężone.

Zarówno na Reddicie, jak i na oficjalnym forum Forzy daje się słyszeć głosy graczy niemiło zaskoczonych faktem, że rywale sterowani przez sztuczną inteligencję są aż tak dobrzy.

Przypomnijmy, że drivatary z serii Forza w teorii są czymś więcej niż przeciwnikami sterowanymi przez komputer. Ich zadaniem jest symulowanie jazdy prawdziwych graczy i uczenie się ich zachowań – przynajmniej tak utrzymują deweloperzy.

Gracz HardB4SSJunkiE tak opisuje swoje dotychczasowe zmagania:

Czy to tylko ja, czy też drivatary są w tej chwili zbyt niezbalansowane? Tak, wszyscy chcieliśmy większego wyzwania niż w FH4, ale Jezus Maria, te drivatary w FH5 suną jak po szynach! [Poziom – dop. red.] Niezwyciężony jest właściwie nie do pokonania... a ja wcale nie jestem złym kierowcą. Drivatary na poziomie Pro są również „OP” [ang. overpowered – dosł. zbyt mocne]; mam problem, aby nadążyć za drivatarami na poziomie Ekspert! To strasznie frustrujące.

Wygląda na to, że na najwyższych poziomach (od końca są to: Niezwyciężony, Pro i Ekspert) pokonanie niektórych drivatarów graniczy z cudem. Jak referuje gracz o pseudonimie RocktamusPrim3:

Jedyny sposób, w jaki udaje mi się nadążyć za nimi, to wyprzedzenie wszystkich na starcie, a jeśli nie jestem na pierwszym miejscu w połowie wyścigu lub na ostatnim okrążeniu, są duże szanse, że nie zdołam zdobyć nawet drugiego miejsca, więc zaczynam wyścig od nowa.

Oczywiście nie jest tak, że AI drivatarów to wszechmocna siła, której nie da się pokonać w żaden sposób, ale fakt, że posty o zbyt wysokim poziomie trudności zyskały na forach spory rozgłos, pokazuje, iż coś jest na rzeczy. Problem z balansem „skilla” drivatarów póki co pozostaje nierozwiązany.

Forza Horizon 5

Forza Horizon 5

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 9 listopada 2021

Informacje o Grze
9.0

GRYOnline

8.4

Gracze

8.9

Steam

9.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

44

Michał Ciężadlik

Autor: Michał Ciężadlik

Do GRYOnline.pl dołączył w grudniu 2020 roku i od tamtej pory jest lojalny Newsroomowi, chociaż współpracował również z Friendly Fire, gdzie zajmował się TikTokiem. Półprofesjonalny muzyk, którego zainteresowanie rozpoczęło się już w dzieciństwie. Studiuje dziennikarstwo i swoje pierwsze kroki stawiał w radiu, lecz nie zagrzał tam długo miejsca. W grach obecnie preferuje multiplayer; w CS:GO spędził łącznie ponad 1100 godzin, w League of Legends prawdopodobnie drugie tyle, chociaż dobrą grą singlową również nie pogardzi.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Sportowe
2021-11-26
11:07

Kriszo Generał

W większości gier sztuczna inteligencja jest uproszczona i jedzie na takim czy innym oszukiwaniu, aby gracz mógł mieć wyzwanie. Gdyby tępego komputerowego przeciwnika obowiązywały te same zasady, to nie stanowiłby żadnego wyzwania dla człowieka. Nie dotyczy to tylko wyścigów, ale wszystkich gier. Trudni bossowie w grach typu souls opierają się na tym, że mają w opór punktów życia i takie pieprznięcie, że jednym machnięciem miecza pozbawiają gracza prawie całego paska zdrowia. Ot i cała tajemnica, a nie stojącą za nimi sztuczna inteligencja. Tak, tak, mają w zanadrzu kilka ataków, których trzeba się nauczyć, ale sedno problemu leży w ich statystykach. Oczywiście te wszystkie oszustwa można zaimplementować lepiej lub gorzej i być może w nowej Forzie coś jednak poszło nie tak. Może wyjdą stosowne poprawki, ale nie ma co oczekiwać zasadniczych zmian.

W poprzedniej części inteligencja raczej nie stała na wyższym poziomie, tylko przeciwnicy mniej kantowali. W piątce problem stanowi chyba głównie to, że trzeba zjechać z poziomem trudności i u niektórych ego z tego powodu cierpi. ;-P Na tym to polega, przeciwnik bardziej oszukuje, żeby gracz miał wyzwanie, czasami wręcz absurdalne. W grach typu souls wszyscy zachwycają się tym, że z jednym bossem trzeba męczyć się pół dnia, a tutaj nagle wielkim problemem są wyścigi, z którymi trzeba męczyć się podobnie. Poziom trudności dwa czy trzy oczka w dół i tyle.

Komentarz: Kriszo
2021-11-26
11:24

PCMREpic Konsul

Kolejny raz recenzje przed premierowe kompletnie minęły się z rzeczywistością. Gra okazała sie pod wieloma względami klapom, ale w żadnej recenzji przed premierowej nie wspomniano o rożnych bolączkach.
Kłopot z poziomem trudności jest taki, że jest przesadzony na maksa. Wystarczy sobie spojrzeć na czasy jakie osiagają najlepsi graczę w F5 na danym torze, a jakie driveavatary na najwyższym poziomie. Jest to kilkanaście a często kilkadziesiąc sekund lepszy czas dla driveavatarów. Na krótkich odcinkach asfaltowych tak bardzo nie odjeżdżają, ale jak tylko tor jest szutrowy, to już różnice są takie, że najlepsi gracze nie są w stanie nawet się zbliżyć do pierwszych miejsc.

Komentarz: PCMREpic
2021-11-26
13:22

adrianus89 Chorąży

😁

No cóż za piękny trolling twórców. Skoro poziom jest "niezwyciężony" to nie można z nim wygrać i tyle. Gdzie jest zapisane, że poziomy trudności w grze muszą być "osiągalne" dla istoty ludzkiej?

Komentarz: adrianus89
2021-11-26
13:49

szadam697 Junior

😐

Widzę, że niektórzy piszą "to jaki problem zmienić poziom trudności" - no tak, jest to rozwiązanie przy zwykłej grze, ale problem pojawia się przy próbie przejechania TRIALa na playliście festiwalowej, gdzie wymuszony jest poziom NIEZWYCIĘŻONY. Grałem w FH4 od początku i nigdy nie miałem problemu z TRIALem, ale w FH5 to jakieś przegięcie. W tym tygodniu TRIAL okazał się szczególnie irytujący, bo można wybrać samochód z różnych klas osiągów. Okazuje się nagle, że DRIVATAR z samochodem klasy A może się równać z graczem z samochodem klasy S2. Jeżeli nie wyprzedzi się na starcie DRIVATARów z samochodami wyższych klas to nie ma szans na wygranie wyścigu. No chyba coś tu jest nie tak...

Komentarz: szadam697
2021-11-26
14:35

rysikund Chorąży

Juz samo to, ze jest "trudny" to nie jest niczym zlym. Problemem jest to, ze czlowiek widzi, ze te boty robia co chca. Widzialem jak wyglada ten unbeatable na poziomie X i chcialem sobie sprawdzic jak to bedzie wygladac na Goliacie. To co oni robili bylo zwyczajnie niedorzeczne. Wchodzili w zawrotki przy ok 400km/h gdzie ja musialem wyhamowac do 200, bo inaczej samochod tracil przyczepnosc. Ten problem glownie sie tyczy wysokich poziomow aut. Przy A widac, ze jest o wiele latwiej, bo nie maja tak wielkiego pola do popisu jesli chodzi o osiagi aut.

Komentarz: rysikund

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl