Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 grudnia 2020, 21:20

Cyberpunk 2077 - rządowe pieniądze na „żywe” miasto nie pomogły

W 2016 roku CD Projekt RED otrzymał dofinansowanie na 28 milionów złotych w ramach Programu Inteligentny Rozwój 2014-2020. Firma zgłosiła wówczas 4 projekty. Celem jednego z nich było opracowanie technologii żyjącego miasta. Jak widzimy dziś, po premierze Cyberpunka 2077, nie do końca się to udało.

Premiera Cyberpunka 2077 wzbudziła mieszane uczucia. Z jednej strony chwalona jest fabuła, z drugiej warstwa techniczna tytułu pozostawia wiele do życzenia (szczególnie w wersjach na konsole poprzedniej generacji). Jeśli zagłębimy się w przeszłość i rządowe projekty, to okazuje się, że na końcowy efekt wpływ mieliśmy również my. W 2016 roku CD Projekt RED w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 otrzymał 28 milionów złotych dofinansowania z publicznych funduszy.

Czym jest Program Inteligentny Rozwój 2014-2020?

Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014–2020 to polskie wdrożenie polityki spójności Unii Europejskiej. Jej zadaniem jest zacieśnienie stosunków między biznesem a nauką – głównie przez poprawę jakości badań oraz innowacyjności usług. Ma ona także zwiększyć konkurencyjność poprzez wspieranie mniejszych przedsiębiorców. Całość finansowana jest z dwóch źródeł – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i środków krajowych.

Na co dofinansowanie dostał CD Projekt RED?

W 2016 roku w ramach opisanego powyżej projektu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansowało 38 projektów polskich twórców gier. Łącznie przeznaczono na ten cel 116 milionów złotych. Najwięcej pieniędzy – bo 28 milionów złotych – otrzymał wówczas właśnie CD Projekt RED, który miał za nie zrealizować 4 projekty:

  1. City Creation – technologia ta miała umożliwiać kreowanie „żywych” i grywalnych światów w oparciu o technologię sztucznej inteligencji. W zakresie tego projektu firma miała także opracować „innowacyjne procesy i narzędzia wspierające tworzenie najwyższej jakości gier z otwartym światem”. Na ten cel CD Projekt RED otrzymał prawie 10 milionów złotych. Był to najdroższy projekt, który dostał wówczas dofinansowanie;
  2. Seamless Multiplayer – w ramach tego projektu miała powstać technologia do tworzenia rozgrywek multiplayer. Na ten cel przyznano ponad 6,5 miliona złotych;
  3. Cinematic Feel – dzięki opracowaniu tej technologii gracze mieli doświadczyć „filmowej jakości w grach RPG”. Na jej rozwój przyznano dotację w wysokości prawie 5 milionów złotych;
  4. Animation Excellence – technologia ta miała poprawić jakość animacji ciała i twarzy w grach. Na ten cel przyznano prawie 6,5 miliona złotych.

Źródło: https://www.ncbr.gov.pl/fileadmin/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_europejskie/inteligentny_rozwoj/gameinn/lista_rankingowa_3_1.2_2016_poir__gameinn.pdf

Co wyszło z dofinansowania?

O ile zastosowania dla Seamless Multiplayer jeszcze nie mamy jak ocenić, to nadal możemy przyjrzeć się pozostałym trzem projektom. Efekty technologii Cinematic Feel i Animation Excellence można zobaczyć w Cyberpunku 2077. Przykładowo, wystarczy przyjrzeć się postaci w lustrze i kazać robić jej różne miny. W ten sposób można przetestować mimikę postaci.

Problematyczna jest natomiast technologia City Creation. Wielu graczy zgadza się, że postulaty z projektu nie zostały zrealizowane w Cyberpunku 2077. Jednym z największych problemów trawiących Night City jest właśnie sztuczna inteligencja mieszkańców. Nic więc dziwnego, że po premierze gry do Internetu trafiły filmy, które pokazują kłopoty związane z tym aspektem rozgrywki. Materiały tego typu prezentują się następująco.

I tu rodzi się pytanie: czy dofinansowanie Cyberpunka 2077 się opłaciło? Odpowiedź nie jest do końca jasna. Największy z projektów, na które CD Projekt RED dostał pieniądze – City Creation – nie działa poprawnie. Możliwe, że opracowanie tej technologii okazało się droższe i bardziej czasochłonne niż pierwotnie zakładano. Nie usprawiedliwia to jednak faktu, że na ten moment jest to nieudany eksperyment, który częściowo został sfinansowany z publicznych pieniędzy. Z drugiej strony mamy dwa projekty, które nie okazały się do końca klęską.

  1. Recenzja gry Cyberpunk 2077 - samuraju, masz świetne RPG do ogrania
  2. Cyberpunk 2077 - poradnik do gry
  3. Słyszałem Cyberpunka 2077 po polsku… i chyba będę grał w angielską wersję
  4. Wszystko o Cyberpunk 2077
  5. Cyberpunk 2077 - strona oficjalna

Agnieszka Adamus

Agnieszka Adamus

Z GRYOnline.pl związana od 2017 roku. Zaczynała od poradników, a teraz tworzy głównie dla newsroomu, encyklopedii i promocji. Samozwańcza specjalistka od darmówek. Uwielbia strategie, symulatory, RPG-i i horrory. Ma też słabość do tytułów sieciowych. Spędziła nieprzyzwoicie dużo godzin w Dead by Daylight i Rainbow Six: Siege. Oprócz tego lubi oglądać filmy grozy (im gorsze, tym lepiej) i słuchać muzyki. Największą pasją darzy jednak pociągi. Na papierze fizyk medyczny. W rzeczywistości jednak humanista, który od dzieciństwa uwielbia gry.

więcej