Counter-Strike skończył 25 lat. Ćwierć wieku temu ruszyła pierwsza beta kultowego CS-a
Ćwierć wieku z CS-em minęło jak jeden dzień. Gra obchodziła wczoraj 25. urodziny, a gracze wspominają jej początki. Czy z tej okazji Valve również coś przygotuje?
19 czerwca 1999 roku dwóch początkujących wówczas twórców gier Minch „Gooseman” Le i Jesse „Cliffe” Cliffe wypuścili pierwszą wersję beta Counter-Strike’a. Rozbudowany mod do Half-Life szybko zwrócił uwagę graczy, jak i samego Valve.
Rok później studio postanowiło wykupić prawa do rozwijającej się strzelanki i zatrudnić jej twórców. Wtedy nikt nie spodziewał się, że ćwierć wieku później CS będzie jedną z najpopularniejszych gier wideo na świecie i jednym z czołowych tytułów e-sportowych.
Trzy miesiące prac i łom zamiast glocka
Zanim jednak pierwsza beta ujrzała światło dzienne, dwójka twórców musiała poświęcić trochę czasu na odpowiednie przygotowanie moda do Half-Life’a. Prace nad grą rozpoczęły się w marcu 1999 roku, a jedną z podstawowych kwestii okazał się wybór odpowiedniej nazwy.
Na zarchiwizowanym portalu poświęconym aktualnościom dotyczącym CS-a możemy przeczytać wpis Cliffe’a, który wspomina dyskusję oraz propozycję tytułu gry. Mało kto wie, że oprócz Counter-Strike, rozważano takie nazwy jak Counterterrorism, Strike Force, a nawet fRAG HEADS.
Jeden z użytkowników Reddita postanowił zaprezentować społeczności graczy fragment czatu między Goosemanem a Cliffe’em i moment, w którym twórcy zadecydowali, że ostatecznym tytułem nie będzie proponowane przez Goseemana Counter Terrorist Forces, tylko Counter-Strike. Właśnie w ten sposób narodziła się legenda.
Nazwa to jednak nie wszystko, zanim gra doszła do odpowiedniego poziomu musiała przejść długą drogę, a twórcy stanęli przed wieloma ważnymi decyzjami. Jedną z pierwszych bolączek produkcji były modele postaci, które były do siebie na tyle zbliżone, że ciężko było rozróżnić kto jest terrorystą, a kto antyterrorystą.

Zanim twórcy dopracowali wszystkie szczegóły, modele postaci i zaimplementowali odpowiednie karabiny, to pierwsze wersje gry zawierały charakterystyczny dla Half-Life’a łom, którego próżno szukać w późniejszych odsłonach CS-a. Może przedmiot ten powróci jako legendarny nóż w nadchodzącej operacji?

25 lat CS-a
25 lat później gra wygląda zupełnie inaczej. Choć CS2 wciąż budzi kontrowersje, to trzeba przyznać, że produkcja przeszła długą drogę i wywarła ogromny wpływ nie tyle na samą branżę gier, ale również na branżę esportową.
Fani gry świętują już od wczoraj, a media społecznościowe zasypywane są życzeniami i wspominkami nie tyle z uwielbianego przez graczy CS:GO, co legendarnego już dzisiaj CS-a 1.6.
To były czasy, stary. Nie zapomniałem tych intensywnych meczów na de_dust2. Patrząc z perspektywy czasu, to klasyki zawsze przyciągają uwagę
Nie wszyscy jednak z utęsknieniem i nostalgią patrzą w stronę starych wersji CS-a. Dużo graczy zauważa, że ćwierć wieku gry na rynku to liczne zmiany, poprawy i ewolucja, która zachowała to czym produkcja przyciągała w 1999 roku.
Do dziś niewiele jest gier, które poprawiły się w stosunku do tego, co robiły najlepiej i nadal robią.
ma odpowiednią ilość umiejętności
odpowiednią ilość taktyki gry zespołowej
odpowiednią ilość zarządzania zasobami
odpowiednią ilość stawek (rundy, mecze)
odpowiednią ilość rywalizacji.
Ten rodzaj gier wideo ma potencjał, by być tym, czym szachy są dla gier planszowych. Możesz przekręcać co chcesz, i nakładać warstwy farby, aby uczynić ją bardziej nowoczesną, ale podstawa będzie taka sama i będzie dobra.
To tetris FPS-ów.
Czy Valve dołączy do świętowania?
Oprócz życzeń i wspomnień, gracze zastanawiają się co z okazji 25-lecia gry zaplanowali deweloperzy. Wiele osób liczy na specjalne eventy, nową operację, a także odnowione wersje znanych i lubianych map, takich jak chociażby fy_pool_day, która w czasach CS-a 1.6 cieszyła się ogromną popularnością.
Valve póki co milczy w tej sprawie i choć od oficjalnych urodzin minęła już doba, to póki co nic specjalnego jeszcze się nie wydarzyło. No chyba, że wystarczy nam krótki urodzinowy post na oficjalnym twitterowym koncie gry.
Być może twórcy planują ogromną aktualizację i opoźnienie spowodowane jest chęcią dostarczenia graczom urodzinowego świętowania w najwyższej i bezproblemowej jakości?
A wy? Jak wspominacie tak wiele lat CS-a na rynku?
Więcej:Gracze CS2 są zirytowani, że konkurencyjna produkcja zgapiła mapę z ich gry