Counter-Strike skończył 25 lat. Ćwierć wieku temu ruszyła pierwsza beta kultowego CS-a

Ćwierć wieku z CS-em minęło jak jeden dzień. Gra obchodziła wczoraj 25. urodziny, a gracze wspominają jej początki. Czy z tej okazji Valve również coś przygotuje?

cooldown.pl

Michał Serwicki

Counter-Strike skończył 25 lat. Ćwierć wieku temu ruszyła pierwsza beta kultowego CS-a, źródło grafiki: Valve Corporation.
Counter-Strike skończył 25 lat. Ćwierć wieku temu ruszyła pierwsza beta kultowego CS-a Źródło: Valve Corporation.

19 czerwca 1999 roku dwóch początkujących wówczas twórców gier Minch „Gooseman” Le i Jesse „Cliffe” Cliffe wypuścili pierwszą wersję beta Counter-Strike’a. Rozbudowany mod do Half-Life szybko zwrócił uwagę graczy, jak i samego Valve.

Rok później studio postanowiło wykupić prawa do rozwijającej się strzelanki i zatrudnić jej twórców. Wtedy nikt nie spodziewał się, że ćwierć wieku później CS będzie jedną z najpopularniejszych gier wideo na świecie i jednym z czołowych tytułów e-sportowych.

Trzy miesiące prac i łom zamiast glocka

Zanim jednak pierwsza beta ujrzała światło dzienne, dwójka twórców musiała poświęcić trochę czasu na odpowiednie przygotowanie moda do Half-Life’a. Prace nad grą rozpoczęły się w marcu 1999 roku, a jedną z podstawowych kwestii okazał się wybór odpowiedniej nazwy.

Na zarchiwizowanym portalu poświęconym aktualnościom dotyczącym CS-a możemy przeczytać wpis Cliffe’a, który wspomina dyskusję oraz propozycję tytułu gry. Mało kto wie, że oprócz Counter-Strike, rozważano takie nazwy jak Counterterrorism, Strike Force, a nawet fRAG HEADS.

Jeden z użytkowników Reddita postanowił zaprezentować społeczności graczy fragment czatu między Goosemanem a Cliffe’em i moment, w którym twórcy zadecydowali, że ostatecznym tytułem nie będzie proponowane przez Goseemana Counter Terrorist Forces, tylko Counter-Strike. Właśnie w ten sposób narodziła się legenda.

Nazwa to jednak nie wszystko, zanim gra doszła do odpowiedniego poziomu musiała przejść długą drogę, a twórcy stanęli przed wieloma ważnymi decyzjami. Jedną z pierwszych bolączek produkcji były modele postaci, które były do siebie na tyle zbliżone, że ciężko było rozróżnić kto jest terrorystą, a kto antyterrorystą.

Źródło: Counter-Strike.net
Źródło: Counter-Strike.net

Zanim twórcy dopracowali wszystkie szczegóły, modele postaci i zaimplementowali odpowiednie karabiny, to pierwsze wersje gry zawierały charakterystyczny dla Half-Life’a łom, którego próżno szukać w późniejszych odsłonach CS-a. Może przedmiot ten powróci jako legendarny nóż w nadchodzącej operacji?

Źródło: Counter-Strike.net
Źródło: Counter-Strike.net

25 lat CS-a

25 lat później gra wygląda zupełnie inaczej. Choć CS2 wciąż budzi kontrowersje, to trzeba przyznać, że produkcja przeszła długą drogę i wywarła ogromny wpływ nie tyle na samą branżę gier, ale również na branżę esportową.

Fani gry świętują już od wczoraj, a media społecznościowe zasypywane są życzeniami i wspominkami nie tyle z uwielbianego przez graczy CS:GO, co legendarnego już dzisiaj CS-a 1.6.

To były czasy, stary. Nie zapomniałem tych intensywnych meczów na de_dust2. Patrząc z perspektywy czasu, to klasyki zawsze przyciągają uwagę

bellasmithh6

Nie wszyscy jednak z utęsknieniem i nostalgią patrzą w stronę starych wersji CS-a. Dużo graczy zauważa, że ćwierć wieku gry na rynku to liczne zmiany, poprawy i ewolucja, która zachowała to czym produkcja przyciągała w 1999 roku.

Do dziś niewiele jest gier, które poprawiły się w stosunku do tego, co robiły najlepiej i nadal robią.

ma odpowiednią ilość umiejętności

odpowiednią ilość taktyki gry zespołowej

odpowiednią ilość zarządzania zasobami

odpowiednią ilość stawek (rundy, mecze)

odpowiednią ilość rywalizacji.

Ten rodzaj gier wideo ma potencjał, by być tym, czym szachy są dla gier planszowych. Możesz przekręcać co chcesz, i nakładać warstwy farby, aby uczynić ją bardziej nowoczesną, ale podstawa będzie taka sama i będzie dobra.

To tetris FPS-ów.

Limpy_lip

Czy Valve dołączy do świętowania?

Oprócz życzeń i wspomnień, gracze zastanawiają się co z okazji 25-lecia gry zaplanowali deweloperzy. Wiele osób liczy na specjalne eventy, nową operację, a także odnowione wersje znanych i lubianych map, takich jak chociażby fy_pool_day, która w czasach CS-a 1.6 cieszyła się ogromną popularnością.

Valve póki co milczy w tej sprawie i choć od oficjalnych urodzin minęła już doba, to póki co nic specjalnego jeszcze się nie wydarzyło. No chyba, że wystarczy nam krótki urodzinowy post na oficjalnym twitterowym koncie gry.

Być może twórcy planują ogromną aktualizację i opoźnienie spowodowane jest chęcią dostarczenia graczom urodzinowego świętowania w najwyższej i bezproblemowej jakości?

A wy? Jak wspominacie tak wiele lat CS-a na rynku?

Podobało się?

0

Michał Serwicki

Autor: Michał Serwicki

Niedoszły fizyk, który został dziennikarzem. Współpracę z GRYOnline.pl nawiązał jesienią 2021 roku. W pracy dziennikarskiej lubi rolę człowieka orkiestry i sam podejmuje się różnych tematów i zagadnień. Gry towarzyszą mu od dzieciństwa. Wychował się na Heroes III, a w przerwach od budowania kapitolu przechodził kolejne generacje Pokémonów, zarywając noce z handheldami. W grach ceni przede wszystkim dobrą historię oraz emocje. Obok wirtualnej rozrywki, grywa w fabularne gry RPG, gdzie jako mistrz gry prowadzi przygody w licznych systemach, na czele z Dungeons & Dragons. Czas wolny od gier spędza przy komiksach Marvela i DC Comics. Jest wielkim fanem twórczości Stephena Kinga i sam próbuje swoich sił w pisaniu.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl