Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 wyjaśnili zamieszanie z DLC i rzucili nieco światła na produkcję. „Włożyliśmy w tę grę wszystko, co mieliśmy w sobie”
Studio Sandfall ogłosiło, że przynajmniej na razie Clair Obscur: Expedition 33 nie otrzyma żadnego DLC. Opowiedzieli także o tym, jak przebiegały prace nad tym projektem.

Premiera francuskiego RPG-a Clair Obscur: Expedition 33 okazała się jednym z najważniejszych wydarzeń w branży gier minionego miesiąca. W wywiadzie z Washington Post autorzy opowiedzieli o procesie powstawania gry, jak również wyjaśnili kilka nieporozumień, które narosły wokół tego projektu.
- Przede wszystkim obecnie nie ma jeszcze w planach żadnych DLC. Krótko po premierze zapytani o to przez fana twórcy odpowiedzieli, że są na to spore szanse. Niektórzy uznali, że to potwierdzenie, że dodatek powstanie, ale okazało się to nadinterpretacją.
- Na tę chwilę twórcy nie podjęli jeszcze żadnych decyzji w tej sprawie.
Niedoświadczony zespół z interesującą przeszłością
Odpowiedzialne za projekt studio Sandfall bywa opisywane jako „byli pracownicy Ubisoftu”, ale to nie jest do końca prawda. Jak tłumaczą autorzy, tylko trzy z 33 zatrudnionych osób pracowało wcześniej w tej firmie, a resztę zespołu w większości stanowią początkujący deweloperzy.
Najlepszym przykładem tego, jak bardzo niedoświadczony był to zespół, jest główna scenarzystka – Jennifer Svedberg-Yen. Wcześniej pracowała ona w firmie inwestycyjnej i Clair Obscur: Expedition 33 było pierwszą grą, której fabułę przygotowała. Jej zatrudnienie do projektu jest zresztą ciekawą historią.
- W 2020 roku zobaczyła ona ogłoszenie w serwisie Reddit, w którym autorzy szukali aktorki głosowej. Wysłała więc próbki swoich nagrań i została zaangażowana do dwóch ról – Lune oraz Maelle.
- Wtedy gra miała zupełnie inny scenariusz, ale te dwie postacie przetrwały wszystkie zmiany i pozostały w głównej obsadzie projektu, choć ostatecznie zagrały je inne aktorki.
Również kompozytor muzyki, Lorien Testard, nigdy wcześniej nie pracował przy grach. Szef studia Sandfall, Guillaume Broche, znalazł jego utwory w serwisie Soundcloud i zaproponował współpracę.
Twórcy mocno inspirowali się japońskimi RPG-ami, ale w przeciwieństwie do większości produkcji tego typu, które stawiają na kreskówkową oprawę, autorzy chcieli, aby Clair Obscur: Expedition 33 miało realistyczny styl wizualny, tak aby przypominało wysokobudżetowy serial fantasy.
Autorzy, opisując to, jak podeszli do tego projektu, stwierdzili:
Jesteśmy wręcz wyczerpani. Włożyliśmy w tę grę wszystko, co mieliśmy w sobie, tak że nic w nas nie zostało.
Abonament Game Pass kupisz tutaj
Clair Obscur: Expedition 33 dostępne jest na PC oraz konsolach Xbox Series X, Xbox Series S i PlayStation 5. Produkcja wchodzi również w skład oferty abonamentu Game Pass, zarówno ona pecetach, jak i XSX/S.
- Recenzja gry Clair Obscur: Expedition 33. Jedna ze wspanialszych historii, w jakie grałem w całym swoim życiu
- Expedition 33 – poradnik do gry