Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 maja 2025, 11:50

autor: Adrian Werner

Twórcy Clair Obscur: Expedition 33 wyjaśnili zamieszanie z DLC i rzucili nieco światła na produkcję. „Włożyliśmy w tę grę wszystko, co mieliśmy w sobie”

Studio Sandfall ogłosiło, że przynajmniej na razie Clair Obscur: Expedition 33 nie otrzyma żadnego DLC. Opowiedzieli także o tym, jak przebiegały prace nad tym projektem.

Źródło fot. Sandfall
i

Premiera francuskiego RPG-a Clair Obscur: Expedition 33 okazała się jednym z najważniejszych wydarzeń w branży gier minionego miesiąca. W wywiadzie z Washington Post autorzy opowiedzieli o procesie powstawania gry, jak również wyjaśnili kilka nieporozumień, które narosły wokół tego projektu.

  1. Przede wszystkim obecnie nie ma jeszcze w planach żadnych DLC. Krótko po premierze zapytani o to przez fana twórcy odpowiedzieli, że są na to spore szanse. Niektórzy uznali, że to potwierdzenie, że dodatek powstanie, ale okazało się to nadinterpretacją.
  2. Na tę chwilę twórcy nie podjęli jeszcze żadnych decyzji w tej sprawie.

Niedoświadczony zespół z interesującą przeszłością

Odpowiedzialne za projekt studio Sandfall bywa opisywane jako „byli pracownicy Ubisoftu”, ale to nie jest do końca prawda. Jak tłumaczą autorzy, tylko trzy z 33 zatrudnionych osób pracowało wcześniej w tej firmie, a resztę zespołu w większości stanowią początkujący deweloperzy.

Najlepszym przykładem tego, jak bardzo niedoświadczony był to zespół, jest główna scenarzystka – Jennifer Svedberg-Yen. Wcześniej pracowała ona w firmie inwestycyjnej i Clair Obscur: Expedition 33 było pierwszą grą, której fabułę przygotowała. Jej zatrudnienie do projektu jest zresztą ciekawą historią.

  1. W 2020 roku zobaczyła ona ogłoszenie w serwisie Reddit, w którym autorzy szukali aktorki głosowej. Wysłała więc próbki swoich nagrań i została zaangażowana do dwóch ról – Lune oraz Maelle.
  2. Wtedy gra miała zupełnie inny scenariusz, ale te dwie postacie przetrwały wszystkie zmiany i pozostały w głównej obsadzie projektu, choć ostatecznie zagrały je inne aktorki.

Również kompozytor muzyki, Lorien Testard, nigdy wcześniej nie pracował przy grach. Szef studia Sandfall, Guillaume Broche, znalazł jego utwory w serwisie Soundcloud i zaproponował współpracę.

Twórcy mocno inspirowali się japońskimi RPG-ami, ale w przeciwieństwie do większości produkcji tego typu, które stawiają na kreskówkową oprawę, autorzy chcieli, aby Clair Obscur: Expedition 33 miało realistyczny styl wizualny, tak aby przypominało wysokobudżetowy serial fantasy.

Autorzy, opisując to, jak podeszli do tego projektu, stwierdzili:

Jesteśmy wręcz wyczerpani. Włożyliśmy w tę grę wszystko, co mieliśmy w sobie, tak że nic w nas nie zostało.

Abonament Game Pass kupisz tutaj

Clair Obscur: Expedition 33 dostępne jest na PC oraz konsolach Xbox Series X, Xbox Series S i PlayStation 5. Produkcja wchodzi również w skład oferty abonamentu Game Pass, zarówno ona pecetach, jak i XSX/S.

  1. Recenzja gry Clair Obscur: Expedition 33. Jedna ze wspanialszych historii, w jakie grałem w całym swoim życiu
  2. Expedition 33 – poradnik do gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej