Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość Pliki do gier 13 lutego 2022, 11:30

autor: Adrian Werner

Cities: Skylines - niebezpieczne mody mogły czynić graczy podatnymi na ataki hakerskie

Społeczność fanowska Cities: Skylines odkryła, że mody jednego użytkownika zawierają niebezpieczne elementy, które mogą pozwolić autorowi na zainstalowanie praktycznie dowolnych programów na komputerze użytkownika.

Mody są jedną z najfajniejszych rzeczy w graniu na PC, ale niestety czasem potrafią również przysporzyć poważnych kłopotów. Najnowszym tego przykładem stały się niebezpieczne modyfikacje do gry Cities: Skylines, zawierające kod, który mógł umożliwić autorowi instalowanie na komputerach graczy dowolnych programów, w tym trojanów, keyloggerów czy narzędzi do kopania kryptowalut.

Potwierdzone niebezpieczne mody to m.in.:

  1. Network Extensions 3,
  2. Harmony (redesigned).

Jak się zabezpieczyć, jeśli gracie z modami do Cities: Skylines

Autor tych modyfikacji korzystał z ksywek Chaos oraz Holy Water. Jeśli więc macie subskrypcję jakichś jego modów w Steam Workshop, to radzimy ją wyłączyć. Fani przygotowali prosty skrypt „No Chaos” w tej usłudze, który zrobi to za Was automatycznie:

  1. No Chaos w Steam Workshop

Sposób na uniknięcie problemów z save’ami

Pojawia się jednak pewien problem. Odinstalowanie tych modów może Wam popsuć zapisy (np. z map znikną drogi). Na szczęście jest na to sposób:

1. W Steam Workshop zrezygnujcie z subskrypcji wszystkich wersji Network Extensions (także tych innych autorów niż Chaos / Holy Water).

2. Następnie zasubskrybujcie i włączcie następujące trzy elementy z Warsztatu Steam:

  1. RON, the network replacer,
  2. Network Extensions 2 Roads Replacement,
  3. Zoning Adjuster.

W ramach zamienników i poprawek, koniecznych po wyrzuceniu niebezpiecznych modów, zasubskrybujcie i aktywujcie również

  1. Harmony – to oryginalna wersja pakietu, pozbawiona niebezpiecznych elementów, które dodano w Harmony (redesigned),
  2. Traffic Manager: President Edition,
  3. Loading Screen Mod.

Dlaczego mody od Chaos / Holy Water są niebezpieczne

Chaos zaczął od wypuszczenia projektu Harmony (redesigned). To przerobiona edycja pakietu Harmony, który jest bazą dla modyfikacji do wielu gier. Następnie wypuścił przeróbki innych popularnych modów, które do działania wymagały Harmony (redesigned), a nie oryginalnego Harmony.

Cały problem tkwi w tym, że Harmony (redesigned) zawiera system aktualizacji, który, po uruchomieniu gry w trybie administratora, pozwalał Chaosowi na zainstalowanie praktycznie dowolnego programu na komputerze gracza.

Co więcej, Harmony (redesigned) opracowano tak, żeby dostęp do jego modyfikacji był utrudniony dla osób z określonymi Steam ID, należącymi do innych moderów, znanych członków społeczności Cities: Skylines oraz pracowników odpowiedzialnego za tę grę studia Colossal Order.

Valve zbanowało twórcę niebezpiecznych modów

Chaos został zbanowany przez Valve już wcześniej, za „doxing” (ujawnienie tożsamości Internauty posługującego się w sieci tylko pseudonimem) członka społeczności Cities: Skylines. Powrócił jednak pod ksywką Holy Water. Teraz to konto również zostało zablokowane przez administratorów Steama, wraz z częścią, ale nie wszystkimi przypisanymi do niego modyfikacjami.

Społeczność Cities: Skylines obawia się jednak, że twórca może powrócić po raz kolejny, pod innym pseudonimem.

  1. Recenzja gry Cities: Skylines - SimCity 4 ma wreszcie godnego konkurenta
  2. Cities: Skylines - poradnik do gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej