60 kl./s w 4K i to przy użyciu ray tracingu na PlayStation 6. Najnowsze przecieki sugerują potężną moc obliczeniową nowej konsoli Sony
Nowe przecieki od Moore's Law is Dead zdradzają specyfikację PlayStation 6. Konsola ma być potęgą w ray tracingu, celując w stabilne 60 kl./s w 4K. Sercem urządzenia ma być procesor oparty na architekturze Zen 6 oraz układ graficzny RDNA 5.

W swoim najnowszym materiale leaker Moore's Law is Dead ujawnił sporo szczegółów na temat (domniemanej) specyfikacji PlayStation 6. Według pozyskanych informacji najnowsza konsola Sony będzie miała całkiem potężną moc obliczeniową, z silnym naciskiem na AI oraz ray tracing.
Stabilne 60 kl./s w 4K przy użyciu ray tracingu na PlayStation 6
Na początku sierpnia Tom ujawnił już sporo informacji dotyczących podzespołów PlayStation 6, ale teraz powrócił z większą liczbą szczegółów. Według najnowszych przecieków wydajność w ray tracingu ma być od 10 do 12 razy większa niż w przypadku PlayStation 5. Teoretycznie oznaczałoby to, że otrzymalibyśmy rozgrywkę w 4K na poziomie 60–120 kl./s i to bez kompromisów w wydajności, stosując pełny ray tracing. Wydajnościowo byłoby to porównywalne do RTX 5090.
Dodatkowo otrzymamy wsparcie dla technologii upscalingu, takich jak FSR 4 czy PSSR 2, co oznacza gwałtowny wzrost wydajności, który przełoży się nie tylko na płynność, ale także na szybkość działania. Leaker przyznał, że spodziewa się, iż Sony zdecyduje się na 30 GB lub 40 GB pamięci RAM dla PS6, w zależności od cen pamięci w 2027 roku.
PlayStation 6 – rozszerzona specyfikacja
Według najnowszych przecieków znamy już możliwą specyfikację PlayStation 6. Jak podaje Moore's Law is Dead, prezentuje się ona następująco:
Procesor (CPU):
- 7-8 rdzeni Zen 6c
- 2 rdzenie Zen 6 LP (niskiego poboru mocy)
- Łącznie 9-10 rdzeni (w zależności od tego, czy jeden rdzeń będzie wyłączony).
Pamięć:
- Kontroler pamięci GDDR7, 160-bitowy, 32 GT/s.
- Przepustowość: 640 GB/s.
- Wsparcie dla maksymalnie 40 GB pamięci RAM.
Procesor graficzny (GPU):
- 52-54 jednostki obliczeniowe (CU) architektury RDNA 5.
- Taktowanie w zakresie 2,6–3 GHz.
- 10 MB pamięci podręcznej L2.
- Architektura GPU zorganizowana w 3 silniki cieniowania (Shader Engines), każdy z 9 grupami roboczymi (Workgroups), co daje łącznie 27 grup roboczych.
Szacowana wydajnośćma wynieść od 34 do 40 TFLOPS. Z kolei układ scalony będzie monolityczny, o powierzchni ~280 mm2, wyprodukowany w procesie technologicznym 3 nm firmy TSMC.
Premiera PlayStation 6 miałaby nastąpić najpewniej jesienią 2027 roku, chociaż nie brakuje informacji, że bardziej prawdopodobny jest rok 2028. Nowa konsola budzi spore emocje, zwłaszcza że wraz z jej premierą ma się pojawić pierwszy od dawna handheld od Sony. Nie brakuje głosów i to nawet w branży, że PS6 nie jest potrzebne nikomu.