futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 6 października 2014, 12:10

autor: Janusz Guzowski

RoomAlive – technologia Microsoftu zmieniająca pokój w świat gry

Firma Microsoft zaprezentowała prototyp nowej technologii rozszerzonej rzeczywistości – RoomAlive. W przeciwieństwie do wcześniejszego projektu – Illumiroom – kolejny produkt giganta z Redmond pozwoli nie tylko na wyświetlanie świata gry w przestrzeni otaczającej gracza, ale także umożliwi wchodzenie w interakcje z wirtualnymi elementami.

Microsoft zaprezentował nowy projekt wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość. - RoomAlive – technologia Microsoftu, która zamieni Twój pokój w przestrzeń gry - wiadomość - 2014-10-06
Microsoft zaprezentował nowy projekt wykorzystujący rozszerzoną rzeczywistość.

Nieco ponad rok temu informowaliśmy o testowanej przez firmę Microsoft technologii Illumiroom. System, dzięki wykorzystaniu kontrolera Kinect, podłączonego do konsoli lub komputera PC, oraz projektora, pozwalał na rozszerzenie obszaru, na którym wyświetlany jest świat gry, o ścianę za monitorem czy telewizorem i podłogę. Pojawiły się sugestie, że rozwiązanie to będzie zintegrowane z konsolą Xbox One, jednak ostatecznie pomysł okazał się zbyt drogi. Dzisiaj gigant z Redmond zademonstrował prototyp kolejnej technologii rozszerzonej rzeczywistości – RoomAlive. Nowy system przekształca całe pomieszczenie w interaktywną przestrzeń gry, umożliwiając wchodzenie w interakcję z wirtualnymi elementami. Film prezentujący nowe rozwiązania można zobaczyć poniżej:

Jak widać, RoomAlive pozwala na wykorzystanie wszystkich powierzchni jako urządzeń wejścia/wyjścia. Dzięki takim rozwiązaniom możemy przenieść rozgrywkę na dowolnie wybrany obszar i np. zamienić całe pomieszczenie w najeżony pułapkami grobowiec.

Warto zwrócić uwagę na kilka elementów. Po pierwsze, system opiera się na sześciu projektorach połączonych z kontrolerem Kinect, co sugeruje raczej duże koszty implementacji takiego rozwiązania w przypadku przeciętnego gracza. Po drugie, o ile Illumiroom potrafił poradzić sobie z poprawnym wyświetlaniem rozszerzonego świata gry bez konieczności modyfikacji kodu (taką pozycją był np. Portal), o tyle RoomAlive wymaga przystosowania produktu pod jego kątem. Twórcy, co prawda, przygotowują plugin do silnika graficznego Unity, który ma pozwolić na łatwą implementację nowych możliwości, jednak nie wiadomo ilu deweloperów zdecyduje się na wsparcie tak drogiego (prawdopodobnie) rozwiązania. Po trzecie, na prezentacji widać, że tak duża ilość projektorów generuje też dużą ilość cieni w pomieszczeniu, co może obniżać komfort rozrywki.

Niemniej, RoomAlive jest ciekawą koncepcją. Od kilku lat obserwujemy wzmożone zainteresowanie zagadnieniem immersji w grach i próbami zwiększenia poczucia obecności w świecie przedstawionym. Oprócz rozwiązań na poziomie obecnej powszechnie technologii (np. rezygnacja lub minimalizacja interfejsu użytkownika) dominujące trendy opierają się na wykorzystaniu rzeczywistości wirtualnej (np. Oculus Rift) lub rzeczywistości rozszerzonej (np. Illumiroom, RoomAlive). Jak stwierdził jeden z twórców technologii Microsoftu:

W przyszłości chcemy rozwijać podejście, w którym zakłada się obecność wielu użytkowników i tworzy otoczenie uwzględniające wieloosobową perspektywę. Planujemy też zwiększyć immersję za pomocą dźwięku przestrzennego. RoomAlive to tylko przelotne spojrzenie na to, jak skalowany system oparty na kilku projektorach może przekształcić każdy pokój w angażujące doświadczenie gry w rozszerzonej rzeczywistości. Przed nami do odkrycia jeszcze wiele nowych i ekscytujących możliwości.