futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 15 kwietnia 2019, 11:52

autor: Bartosz Świątek

Ray tracing na kartach GeForce GTX – zobacz testy wydajności

Serwis Wccftech opublikował wyniki testów mierzących wydajność starszych układów graficznych Nvidii po aktywowaniu funkcji ray tracingu. Rezultaty nie są najgorsze, ale niestety wiąże się z nimi pewien haczyk.

Ray tracing na starszych GeForce’ach. - Ray tracing na kartach GeForce GTX – zobacz testy wydajności - wiadomość - 2019-04-15
Ray tracing na starszych GeForce’ach.

Zgodnie z zapowiedzią, firma Nvidia udostępniła niedawno sterowniki, które umożliwiają korzystanie z technologii ray tracingu na niektórych starszych kartach graficznych pozbawionych rdzeni RT – mowa o układach opartych na architekturze Pascal oraz budżetowych Turingach, takich jak GeForce GTX 1660 czy 1660 Ti (pełną listę wspieranych modeli znajdziecie poniżej). Serwis Wccftech opublikował testy wydajności śledzenia promieni na wspomnianych GPU.

Ray Tracing na kartach GTX – obsługiwane modele:

  1. GeForce GTX 1660 Ti
  2. GeForce GTX 1660
  3. NVIDIA TITAN XP (2017)
  4. NVIDIA TITAN X (2016)
  5. GeForce GTX 1080 Ti
  6. GeForce GTX 1080
  7. GeForce GTX 1070 Ti
  8. GeForce GTX 1070
  9. GeForce GTX 1060 6GB
  10. laptopowe warianty wymienionych układów Pascal i Turing

Ray Tracing na starszych układach graficznych – testy

Karty pozbawione rdzeni RT radzą sobie z ray tracingiem tak, jak można się było tego spodziewać – włączenie funkcji wiąże się z bardzo dużymi spadkami wydajności, większymi niż w przypadku GPU z serii RTX. Poniżej kilka testów obejmujących poszczególne zastosowania omawianej technologii (śledzenie promieni może być używane do poprawienia różnych efektów – odbić, cieni, globalnej iluminacji, ambient occlusion lub kombinacji kilku z nich).

Ray tracing – cienie. Źródło: Wccftech.

Ray tracing – odbicia. Źródło: Wccftech.

Ray tracing – global illumination i ambient occlusion. Źródło: Wccftech.

Warto przy tym odnotować, że choć uśrednione wyniki wydajności prezentują się całkiem przyzwoicie, to niestety nie oddają pełnego obrazu sytuacji. W niektórych momentach starsze karty radzą sobie całkiem dobrze, ale jest tak głównie dlatego, że akurat te sceny nie wykorzystują ray tracingu zbyt mocno. Kiedy wzrasta liczba śledzonych wiązek światła, wydajność potrafi polecieć na łeb na szyję – GeForce GTX 1080 Ti wyciąga w takich chwilach 20-30 FPS w Metro Exodus, z ray tracingiem na High i w rozdzielczości 1080p. Więcej na ten temat dowiecie się z kompleksowej analizy autorstwa serwisu Digital Foundry.

Na ten moment ray tracing na starszych układach graficznych wydaje się raczej ciekawym bajerem, który pozwala na sprawdzenie możliwości omawianej technologii, ale niekoniecznie komfortowe granie – co być może skłoni niektórych do zakupu nowiutkiego Turinga. Oczywiście, nie da się wykluczyć, że właśnie w takim celu Nvidia udostępniła nowe sterowniki…

  1. Nvidia – strona oficjalna