Firma Valve opublikowała wyniki ankiety sprzętowej Steam za luty. Intel i Nvidia wciąż dominują na rynkach procesorów i kart grafiki, ale AMD systematycznie zyskuje.

Kolejny miesiąc za nami. Przyszła pora na zapoznanie się z nową ankietą sprzętową Steama, ujawniającą informacje na temat sprzętu i oprogramowania wykorzystywanego przez dziesiątki milionów graczy na całym świecie. Tym razem obyło się bez większych zmian. Windows 10 w wersji 64-bitowej pozostaje najpopularniejszym systemem – korzysta z niego już ponad 80% użytkowników platformy Valve. Poza tym wciąż dominują konfiguracje z 16 GB pamięci RAM oraz procesorem czterordzeniowym (mimo ciągłej tendencji spadkowej), a zdecydowana większość osób nadal bawi się w rozdzielczości Full HD (1920x1080).
Podobnie wygląda sytuacja jeśli chodzi o rywalizację AMD, Nvidii oraz Intela. Trzeba jednak odnotować, że pierwsza z tych firm ponownie zmniejszyła dystans dzielący ją od konkurentów. Na rynku procesorów spółka zyskała prawie 1% udziałów w porównaniu ze styczniem (z wynikiem 21,8%). Gorzej wypadła rywalizacja z Nvidią – GeForce GTX 1060 i jego słabsi bracia pozostają najpopularniejszymi kartami grafiki pośród użytkowników Steama, mimo niewielkiego spadku zainteresowania wciąż znacznie wyprzedzając Radeony. Niemniej AMD poprawiło swój wynik ze stycznia – z kart grafiki „czerwonych” korzysta 15,74% użytkowników (w poprzednim miesiącu 15,28%).

Jeszcze bardziej optymistyczny obraz dla „czerwonych” maluje grupa analityczna Jon Peddie Research. Firma opublikowała raport na temat sprzedaży kart grafiki w końcówce 2019 roku, wskazując na wyraźny wzrost popularności układów AMD. W okresie od października do grudnia na rynek trafiły karty o łącznej wartości 3,9 miliarda dolarów, co jest wynikiem o 33,4% lepszym niż podobnym okresie rok wcześniej i 12,3% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Samemu AMD udało się zwiększyć udziały w rynku do 31,08% z zeszłorocznych 18,77% i o 4 punkty procentowe w stosunku do poprzednich trzech miesięcy. Rzecz jasna, przełożyło się to na gorszy rezultat Nvidii – wpływ „zielonych” spadł z ponad 81% do prawie 69% w skali roku. Niestety, to najpewniej ostatni tak dobry okres dla rynku. Autorzy raportu przewidują, że debiut platform streamingowych pokroju Google Stadia oraz problemy z dostawami w związku z epidemią koronawirusa nie pozostaną bez wpływu na sprzedaż.
Wracając do ankiety, w segmencie zestawów rzeczywistości wirtualnej odnotowano dalszy wzrost popularności gogli Valve Index (zapewne w związku z nadchodzącym debiutem Half-Life: Alyx). Więcej użytkowników zyskał Oculus Rift S, aczkolwiek odbyło się to kosztem wcześniejszej wersji sprzętu.
33

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).