Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS3X360XBOX
Okładka TimeShift (PC)

TimeShift

Oryginalna strzelanina FPP, stworzona po wielu perturbacjach przez ekipę studia Saber Interactive. W grze wcielamy się w postać bezimiennego rebelianta, który musi stawić czoła szalonemu naukowcowi, doktorowi Aidenowi Krone.

Akcji | FPP | science fiction | FPS | podróże w czasie | strzelanki

TimeShift jest pierwszoosobową grą akcji, którą po wielu przygodach stworzyła firma Saber Interactive (twórcy Will Rock). Po wielokrotnym przesuwaniu terminu premiery, zmianie wydawcy i potrójnym liftingu podstawowych elementów programu, pozycja wreszcie otrzymała swój ostateczny kształt – dynamicznej strzelaniny FPP z nowoczesną oprawą graficzną i paletą nowatorskich rozwiązań.

Fabułę osadzono w mrocznym świecie science-fiction. Naszym głównym zadaniem staje się powstrzymanie pewnego szaleńca, któremu udało się dopracować metodę podróży w czasie. To doktor Aiden Krone. Mężczyzna ten zdołał przenieść się w przeszłość i zmienić bieg historii w taki sposób, aby ludzkość znalazła się pod władaniem jego korporacji. Jak można się łatwo domyślić, musimy przywrócić naturalny bieg historii, likwidując jednocześnie wspomnianego naukowca. Wcielamy się w postać świetnie wyposażonego, bezimiennego rebelianta, stawiającego czynny opór utworzonej przez Krone’a korporacji. Główny bohater przywdziewa futurystyczną, masywną zbroję o niezwykłych właściwościach. Jest to bowiem częściowo świadoma i w pewnym zakresie inteligentna cyber-konstrukcja. Kombinezon ten pozwala na używanie jednej z trzech funkcji. Mowa tu o spowalnianiu czasu, zatrzymywaniu jego upływu lub cofaniu wydarzeń, które miały już miejsce.

Liczba zagadek i łamigłówek, która w założeniach wcześniejszych wersji programu miała być dosyć znaczna, została ostatecznie znacząco okrojona, oddając tym samym pole bardziej zręcznościowej, efektowniejszej strzelance. W kampanii dla pojedynczego gracza do pokonania mamy w sumie 24 poziomy, rozgrywające się w wielu różnych typach środowisk. Są to między innymi fabryki broni, tereny pozamiejskie, czy wyniszczone przez korporację Krone’a miasta. Przeważnie poruszamy się o własnych siłach, choć nie zabrakło poziomów umożliwiających przejęcie kontroli nad quadem. Do pokonywania wrogów używamy wielu różnych broni. Są to między innymi karabiny maszynowe i snajperskie, kusze, shotguny, czy wyrzutnie rakiet. Każda z dostępnych broni posiada standardowy i alternatywny tryb ostrzału. W tym drugim przypadku możemy liczyć między innymi na uaktywnienie granatnika czy miotacza ognia.

Oprócz kampanii dla pojedynczego gracza możemy sprawdzić się w multiplayerze. W zabawie jednocześnie uczestniczy do szesnastu osób, a zmagania prowadzone są na czternastu różnych mapach. Wybieramy tu pomiędzy sześcioma różnymi trybami zabawy, takimi jak Deathmatch, Capture the Flag, czy King of Time. Na uwagę zasługują też dodatkowe opcje, dzięki którym modyfikujemy zasady poszczególnych walk. Dzięki tym funkcjom możemy między innymi zmniejszyć siłę grawitacji, czy wprowadzić ograniczenia odnośnie używanych broni (np. tylko karabiny snajperskie).

Na brak efektów wizualnych nie możemy raczej narzekać. W procesie tworzenia graficy poddawali bowiem grę wielokrotnemu, gruntownemu odmłodzeniu, stosując nowocześniejsze rozwiązania i bardziej zaawansowane technologie graficzne, szczególnie w zakresie wyświetlania efektów powierzchniowych i gry światłocieni. Ponadto, TimeShift jest jednym z pierwszych tytułów wykorzystujących zaktualizowaną wersję (4.5) udanego i popularnego silnika fizycznego o nazwie Havok. Gwarantuje to co najmniej zadowalający poziom odwzorowania zachowań substancji płynnych i brył sztywnych, w tym oczywiście ciał występujących w grze przeciwników, ze szczególnym uwzględnieniem usprawnionych algorytmów fizycznych, odpowiadających za efekt „szmacianej laleczki”.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1 - 16  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 8 / 10 na podstawie 2428 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,8 / 10 na podstawie 78 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 99,90 PLN

Klasyfikacja PEGI TimeShift

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe TimeShift

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.13 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 8600GTS lub lepsza), 8 GB HDD, Windows XP/Vista

Microsoft Xbox

Wykorzystuje: Xbox Live

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Xbox Live

TimeShift - recenzja gry

Recenzja 15 listopada 2007, 12:24

W singleplayerowej kampanii do pokonania są 24 poziomy. Wyznaczenie średniej określającej ilość czasu niezbędnego do ukończenia każdej misji mija się tu z celem. Zdarzają się bowiem proste kilkuminutówki (jak np. przeloty sterowcem w połączeniu z niszczeniem myśliwców wroga), jak i większe plansze, gdzie przebicie się do wyjścia zajmuje nawet godzinę. Generalnie można jednak stwierdzić, iż dotarcie do napisów końcowych powinno zająć około 11-13 godzin. Jak na strzelankę jest to dużo, tym bardziej, że właściwie wszystkie etapy są interesujące. Wynika to głównie z dużego zróżnicowania odwiedzanych lokacji. Są to między innymi fabryki broni, wyniszczone miasta, czy obszary pozamiejskie. Mnie osobiście te ostatnie najbardziej przypadły do gustu. Mowa tu między innymi o terenach leśnych, w dużym stopniu nawiązujących do wybranych poziomów z drugiej części „Half-Life’a”. Z grami autorstwa Valve Software „TimeShift” ma zresztą wiele elementów wspólnych. Mowa tu między innymi o krótkich przejażdżkach (quady wyposażone w dopalacz), czy używanych broniach. Jest więc między innymi karabin maszynowy, który w alternatywnym trybie pełni rolę granatnika, czy kusza, skutecznie uzupełniająca karabin snajperski. Bronie mimo wszystko stanowią tu jednak dużą atrakcję, a to dlatego, iż wiele z nich poddano ciekawym modyfikacjom. Świetnym przykładem może być właśnie kusza. Strzela ona pociskami przyklejającymi się do celu, które to po kilku sekundach eksplodują. Mój absolutny faworyt to jednak karabin Hell-Fire, który w trybie alternatywnym pełni też rolę podręcznego miotacza ognia.

PC
XBOX
X360
PS3