Data wydania: 17 kwietnia 2008
The Void jest utrzymaną w mrocznym klimacie grą przygodową z elementami survival horroru. Tytuł wyprodukowany został przez rosyjskie studio Ice-Pick Lodge. Akcja gry osadzona została w surrealistycznym świecie Pustki, zamieszkanym przez Braci i Siostry. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który próbuje wydostać się z rzeczywistości, do której przypadkowo trafił. Twórcy przewidzieli 24 możliwe zakończenia.
Gracze
Steam
Tension to gra wymykająca się jednoznacznym podziałom gatunkowym; znajdziemy tu elementy survivalu i zarządzania zasobami, ale i walkę oraz rozbudowane tło fabularne. Wydane w krajach anglojęzycznych jako The Void, jest to drugie dzieło rosyjskiego studia Ice-Pick Lodge po kultowym w niektórych kręgach Pathologic (wydanym później w odświeżonej wersji jako Pathologic Classic HD).
Akcja Tension rozgrywa się w Pustce – surrealnej, jałowej krainie zawieszonej na granicy Całkowitej Śmierci. Zamieszkują ją dwa rodzaje istot: piękne i tajemnicze Siostry marzące, by się stąd wydostać, i gigantyczni, groteskowi Bracia pilnujący, by nigdy im się to nie udało – samo stwierdzenie, że może istnieć lepszy świat, jest dla nich tabu.
Gracz wciela się w bezimienną, zagubioną duszę ocaloną przez najmłodszą z Sióstr. By przetrwać, musi nauczyć się praw rządzących Pustką, zyskać łaskę Braci, a także nauczyć się kontrolować najważniejszy i jedyny zasób tego miejsca – Barwy.
Grę obserwujemy w widoku FPP. Pustka podzielona jest na szereg komnat połączonych przejściami, po których przemieszczamy się z poziomu mapy. Rozgrywka zamyka się w 35 cyklach po 99 sekund każdy – z początkiem każdego cyklu Pustka zmienia się i pojawiają się w niej nowe źródła Barw, jednak ich rodzaj i ilość są losowe.
Barwa stanowi tu zarówno ekwiwalent punktów życia, jak i waluty, a nawet broni – wykorzystywanie jej to nasz jedyny sposób interakcji ze światem. Używamy jej, malując kursorem odpowiednie Grafemy – symbole o konkretnym działaniu; np. Jałmużna umożliwia podarowanie Barwy komuś lub czemuś innemu, Harpun służy do wydobycia złóż Barwy ze ścian kopalni, a Pochodnia rozjaśnia mroczne lokacje. Im więcej Barwy użyjemy, rysując Grafem, tym dłuższy i silniejszy będzie efekt. Jednak nie możemy nią szafować dowolnie. Zebrana w Pustce Barwa musi zostać przez nas przetworzona, w którym to celu umieszczamy ją w... swoim sercu, gdzie a czasem zmienia się w substancję zwaną Naerwą. Ten proces jest niezbędny do podtrzymania życia w Pustce, więc jeśli w naszym sercu skończy się Barwa, nasza postać umrze. Z biegiem rozgrywki możemy otrzymać dodatkowe serca, umożliwiające jednoczesne przetwarzanie większych ilości Barwy i zwiększające nasze szanse w walce, jako że łączna ilość Barwy we wszystkich naszych sercach stanowi swego rodzaju odpowiednik punktów życia. Co ciekawe, proces transformacji Barwy w Naerwę zachodzi jedynie na ekranie mapy Pustki, bo też tylko tam upływa czas – gdy przemierzamy poszczególne komnaty, czas stoi w miejscu, a z naszej postaci nie ucieka życie.
Odpowiednie gospodarowanie Barwą jest kluczowe nie tylko do przeżycia, ale i sukcesu – by uzyskać dostęp do dalszych części Pustki, musimy obdarować dużą ilością wybranej Barwy Siostrę, która może otworzyć nam drogę. Barwa występuje w siedmiu odcieniach – złotym, srebrnym, zielonym, niebieskim, bursztynowym, czerwonym i purpurowym. Każdy z nich wywiera inny efekt, jeśli znajduje się w naszym sercu (np. niebieski zwiększa prędkość, a złoty redukuje koszt Barwy przy rysowaniu Grafemów), ale też i wywiera wpływ na całą Pustkę. I tak np. jeśli będziemy często używali czerwieni, która zwiększa zadawane przez nas obrażenia, zamieszkujące świat stworzenia staną się liczniejsze i bardziej agresywne, zaś zieleń, zapewniająca nam obronę, sprawi, że Bracia będą bardziej skorzy do plądrowania ogrodów, w których uprawiamy „barwodajne” drzewa. Poznanie i wykorzystanie oddziaływania poszczególnych Barw jest niezbędne.
Tension wyróżnia się surrealną, posępną atmosferą.
Gra funkcjonuje na rynku w czterech wersjach, zależnie od kraju i daty wydania. Tension, oficjalne polskie wydanie, znacząco odbiega od późniejszej, międzynarodowej wersji funkcjonującej pod tytułem The Void – ta druga otrzymała przede wszystkim znacznie przebudowany wątek fabularny i bardziej czytelny tutorial.
Autor opisu gry: Andrzej Mielczarek
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy i dialogi
Gry podobne:
Rozpoczęła się kolejna odsłona akcji Indie Royale. Dzięki niej gracze mogą kupić za niecałe 20 złotych pakiet kilku interesujących tytułów niezależnych.
pozostałe
Marek Oramus
31 maja 2012 09:33
W popołudnie ostatniego dnia gamescomu, gdy większość dziennikarzy już dawno rozjechała się do domów rosyjskie studio Ice-Pick Lodge, znane z gier takich jak Tension czy Pathologic zorganizowało prezentację swojego najnowszego projektu.
gry
Adrian Werner
23 sierpnia 2010 09:26
Już po raz trzeci zapraszamy Was do udziału w naszym plebiscycie – początek głosowania już 16 lutego. Tym razem Grę Roku 2008 będziecie wybierać spośród 50 najważniejszych i najpopularniejszych tytułów wydanych w naszym kraju w minionym roku.
pozostałe
Filip Grabski
12 lutego 2009 18:00
Choć niewiele na to wskazywało, tendencja z zeszłego tygodnia utrzymała się i na naszym rynku znów zadebiutowało dwanaście gier, reprezentujących skądinąd bardzo szerokie spektrum gatunków.
gry
Marek Grochowski
3 listopada 2008 08:45
Wymagania sprzętowe gry Tension:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP SP2/Vista.
Średnie Oceny:
Średnia z 370 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 891 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
sauber191 Junior
Hmm, jedynym minusem tej gry jest chyba wysoki poziom trudności; Braci lubię zabijać, a nic nie niszczy tak komnat jak wyzwanie na pojedynek "opiekującego" się nimi strażnika;d
Toxicator Pretorianin
Ice Pick udowadnia że można zrobić grę nie przypisując jej do żadnego gatunku, zawsze unikalni na rynku, zawsze dostarczają świetny, trudny produkt do rozgryzienia na długie posiedzenia, coś wspaniałego.
Wicih Konsul
A więc, zanim zacząłem pogrywać w gry od Ice Pick grałem kiedyś w Dark Souls i myślałem że to gra z definicji trudna. Dziś się z tego nie mogę naśmiać, bo gry od Ice Pick wznoszą definicję trudności na nowe szczyty, z poziomem artystycznym i udowadnianiem że gry wideo to tak samo wartościowa sztuka jak teatr i kino włącznie.
Ale od początku. The Void, aka Tension, aka Turgor, aka to od twórców Pathologic jest grą niesamowicie trudną. Ale nie tak trudną jak Dark Souls w którym jak mamy problem to idziemy farmić. Tutaj jak mamy problem to bardzo często jest to nasz ostatni problem w grze. Mechanika rozgrywki w której bezruch nas zabija wymusza na nas bycie przygotowanym na wszystko, co łatwe nie jest. Całe szczęście ktoś przygotował do gry poradnik który gdzieś tam jest, twórcy zrobili łatkę ułatwiającą która niestety na wersji steam działa średnio, oraz udostępnili kody. Korzystanie z tych ułatwień w przypadku tej gry to chyba nic złego, naprawdę.
Co do poziomu to gra trzyma niesamowicie wysokie standardy artystyczne. Jako produkcja oparta w znacznym stopniu o eksplorację pochwalić się może projektami lokacji które zapadną w pamięć na bardzo długo. Cały Niebyt (miejsce w którym się znajdujemy) jest surrealistyczną ponurą krainą w której jedyną pocieszną wartością są barwy, będące dla nas - jako graczy - dosłownie wszystkim. Dosłownie. Barwy służą nam za życie, manę, są wymagane do prowadzenia rozmowy, do walki, do poruszania się, stanowią coś w rodzaju punktów statystyk i ubywają nam cały czas. Dlatego The Void jest grą piekielnie trudną :). Fabuła natomiast obraca się wokół zatargów Kapłanów, Braci, jak zwał tak zwał, męskich ciemiężycieli którzy przybyli z koszmaru i zajęli Niebyt usprawiedliwiając to swoją surową religią, a Siostrami, rdzennymi mieszkankami Niebytu które zostają podporządkowane Kapłanom, głodzone przez nich, czasem torturowane, czasem jak jest dobry dzień karmione barwami których potrzebują by przeżyć. W środek takiej sytuacji pojawiamy się my, nie mówiąc kim jesteśmy aby nie zaspoilerować na razie starczy rzec że nasza postać jest przez Siostry postrzegana jako werdykt rewolucji, natomiast przez Kapłanów jako nowy z Braci który wyłonił się z Koszmaru. Sami też nie wiemy kim jesteśmy, a do tego nie umiemy mówić. Zawiła fabuła to tylko połowa zabawy. Eksplorując niebyt zbieramy serca, które potem napełniamy barwami dzięki czemu produkujemy barwy których możemy używać, a do każdego serca dołączony mamy grafem, czyli symbol który po nakreśleniu przydaje się w walce albo rozmowie. Tak, w tej grze rozmawiamy rysując znaczki. Do tego znajdziemy w grze naprawdę imponujący wachlarz komnat, które odblokowujemy otwierając serca sióstr, czyli dając im dużo barwy którą lubią. Mamy ogrody w których możemy hodować barwy, kopalnie w których możemy je kopać, mateczniki w których możemy polować, a także potwory w formie mini bossów. Tak więc gra najbardziej podchodzi pod przygodówkę z elementami wszystkiego.
Gameplayowo jedynym dla mnie minusem jest poziom trudności który momentami jest przesadzony. Chociaż również rysowanie grafemów jest czasem upierdliwe jak captcha. Poza tymi dwoma pierdołami można ewenualnie przyczepić się poziomowi erotyki momentami aż na siłę, ale częściej ze smakiem. Polski dubbing ewidentnie nie dla ludzi nie lubiących głosu Bożeny Furczyk. Poza tym gra arcydzieło
Vorightaun Pretorianin
W mnie to wciąga mroczne surrealistyczny klimat i lekkie przebarwienie erotyczne i piękne krajobrazki sztuka. Szacun dla artysty.
Moim zdaniem że Klasyfikacja PEGI powinno jest 18 lat a nie 12 czy 16 bo inaczej nieletni wyskoczą wacki.