Data wydania: 8 września 2011
Tales of Xillia to trzynasta odsłona popularnej serii jRPG, która została stworzona, by uczcić piętnastolecie istnienie marki. Gracze po raz pierwszy mają szansę na wybór dwóch protagonistów, z których perspektywy będą obserwować przebieg historii. Produkcja wprowadza także szereg mniejszych i większych nowinek, dotykających praktycznie wszystkich elementów zabawy.
Gracze
Tales of Xillia na konsoli PlayStation 3 to trzynasta odsłona jednej z najpopularniejszych serii jRPG. Cykl narodził się w 1995 roku na konsoli SNES, a za jego stworzenie odpowiadała firma Namco (obecnie Bandai Namco). Pod rozpoznawalnym szyldem marki ukazało się kilkadziesiąt różnych produkcji, które wydane zostały na wszystkich najważniejszych platformach sprzętowych. Seria Tales of... nie jest tak popularna jak np. Final Fantasy, ale ma swoją oddaną i wierną rzeszę fanów, także poza granicami Kraju Kwitnącej Wiśni. Tales of Xillia powstało, by uczcić piętnastą rocznicę istnienia cyklu. Deweloperzy ze studia Namco Tales zdecydowali się więc z tej okazji wprowadzić szereg innowacji, takich jak możliwość wyboru głównego bohatera lub bohaterki gry, a także nowy sposób eksploracji i prezentacji świata.
Akcja Tales of Xillia przenosi nas do świata o nazwie Rieze Maxia, który podzielony jest na dwa zwalczające się królestwa – Rashugal oraz Auj Oule. Na początku zabawy wybieramy bohatera z którego perspektywy będziemy obserwować historię. Jude Mathis to młody i ambitny student medycyny, a Milla Maxwell to tajemnicza kobieta, która dysponuje potężną mocą magiczną i podaje się za wcielenie Maxwella – boga odpowiadającego za stworzenie Rieze Maksii. Na barkach obu z nich wkrótce spoczywają losy obu zwalczających się politycznych potęg oraz misja powstrzymania groźby zachwiania naturalnej równowagi uniwersum. Przerywniki fabularne zostały zrealizowane w formie klasycznych cut-scen, jak i również tzw. skitów, a więc wykonanych w konwencji visual novel krótkich scenariuszy skutecznie nakreślających sylwetki bohaterów oraz relacje pomiędzy nimi.
Tales of Xillia jest klasycznym przedstawicielem gatunku jRPG, odznaczającym się szybkim i dynamicznym zręcznościowym systemem walki. Podobnie jak w Tales of Graces F, produkcja nie posiada dużej mapy świata, po której możemy swobodnie się poruszać, zamiast tego podróżujemy po otwartych i połączonych ze sobą lokacjach. Po raz pierwszy gracze mogą swobodnie kontrolować kamerę podczas eksploracji. Przeciwnicy widoczni są na ekranie i po ich zaatakowaniu jesteśmy przenoszeni na osobne i zamknięte areny, na których odbywają się właściwe walki.
W trakcie bitew w drużynie znajduje się maksymalnie czterech bohaterów. Każda grywalna postać dysponuje unikalnym zestawem umiejętności. W walce gracze budują komba i korzystają ze specjalnych zdolności i czarów. Unikalną cechą systemu jest możliwość wykorzystania tzw. linków, a więc pasywnej kooperacji pomiędzy dwoma uczestniczącymi w bitwie bohaterami. Zapewnia ona bonusy do statystki, a także odblokowuje nowe ruchy i ataki. Linki możemy włączać i przełączać w dowolnym momencie.
Oprawa graficzna została przygotowana z myślą o współpracy z rozdzielczościami HD. Producenci zdecydowali się na nowy kierunek artystyczny dla cyklu, widoczny w projekcie świata oraz postaci. Na uwagę zasługują trójwymiarowe modele bohaterów oraz scenografia. Niestety wiele lokacji, które zwiedzamy to wyjątkowo proste oraz pozbawione detali korytarze lub duże i zupełnie puste otwarte przestrzenie. Tales of Xillia posiada pełen angielski dubbing. W grze zabrakło oryginalnej japońskiej ścieżki dźwiękowej.
Autor opisu gry: Norbert Szamota
Platformy:
PlayStation 3
Producent: Bandai Namco Entertainment
Wydawca: Bandai Namco Entertainment
Ograniczenia wiekowe: 12+
Gry podobne:
31GIER
Seria gier jRPG, uznawana za trzecią pod względem popularności wśród miłośników tego gatunku (po Final Fantasy i Dragon Quest). Cykl stworzony został przez studio deweloperskie Wolf Team, a o jego rozwój dba koncern Namco Bandai.
Dziś piszemy m.in. o dacie premiery WRC 4, kolejnym czarnym charakterze występującym w Batman: Arkham Origins, wynikach sprzedaży gry Tales of Xillia, a także wersji demonstracyjnej LEGO Marvel Super Heroes. Witamy w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.
gry
Marcin Skierski
14 października 2013 14:42
Firma Namco wreszcie wysłuchała próśb miłośników japońskich RPG-ów. Wydawca zapowiedział właśnie anglojęzyczną wersję Tales of Xillia. Gra ukaże się w przyszłym roku.
gry
Adrian Werner
7 lipca 2012 16:57
Firma Namco Bandai zapowiedziała jRPG-a Tales of Xillia 2, czyli bezpośrednią kontynuację jednej z najlepszych odsłon cyklu. Gra powstaje z myślą o konsoli PlayStation 3.
gry
Adrian Werner
3 czerwca 2012 09:46
Średnie Oceny:
Średnia z 61 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysiek Kalwasiński
GRYOnline.pl Team
2022.11.20
Piotr Opolski
GRYOnline.pl Team
2021.06.11
zanonimizowany881864 Generał
Zajebista gra kazde jrpg w podłóg tego jrpg sie kryje :) Polecam je wszystkim głównie dla fanów anime .
spioszeq Centurion
Lepsze od graces F, ale gorsze niz vesperia. Przyjemnie sie gra, bohaterowie nie raza glupota jak w graces, skity udane, systemy walki jak i rozwoju postaci moim zdaniem najlepsze z calej serii(duzo akcji i malo grindu). Wydaje sie troche krotsza niz 2 poprzednie czesci. Najbardziej razi koncowka, ktora jest zupelnie bez polotu, zero napiecia jakby sie pokonywalo jakiegos bossa ze srodka gry - nie bede spoilowac kto zagra ten sie przekona.
Yuri Lowell Konsul
Za mną pierwsze przejście, "ścieżka" Jude'a. 60h Talesów, które zajęły moją każdą wolną chwilę popołudniami. Dobrze, że jest jeszcze przede mną "ścieżka" Milli bo te 60 godzin w zaokrągleniu to dla mnie zdecydowanie zbyt mało jak na serię Tales of...
Ponieważ wcześniej grałem w Tales of Berseria, początkowo trochę mnie raził zdecydowanie gorszy poziom jeśli chodzi o grafikę. Ale dość szybko mi to przeszło i mogłem skupić się całkowicie na historii i pojedynkach. Podnoszenie poziomu postaci, "żąglowanie" składem i próbowanie różnych umiejętności naszych bohaterów są w tej grze przyjemnością. Dojrzewałem do Tales of Xillia sporo czasu. Ale jak już zacząłem, to tak jak inne Talesy - każda wolna chwila z Judem, Millą, Alvinem, Elize, Rowenem i Leią!
Czas teraz na powtórzenie historii z punktu widzenia Milli Maxwell! Rieze Maxia czeka!
Yuri Lowell Konsul
Przygoda ukończona, satysfakcja pełna. A teraz czas na kontynuację i Ludgera Kresnika. :)
Ps. Podsumowanie drugiego przejścia później
Yuri Lowell Konsul
Rozbicie fabuły na 2 wątki wg mnie było dobrym pomysłem. Co prawda większość wydarzeń jest praktycznie taka sama, misje poboczne też, to i tak ponowne przejście całej gry i wyłapanie tych, często drobnych niuansów, ma swój smaczek. I tak drugie przejście zajęło mi 80h co sumując ze "ścieżką" Jude'a dało mi 140h świetnej zabawy. Serducho mi ścisnęło, gardło też, oczy się nieraz zaszkliły - za to kocham Talesy!
Już wcześniej dałem grze ocenę 10, zasłużoną wg opinii mojej córy, a ja potwierdzam. Nie wysilałem się specjalnie by wypełnić wszelkie możliwe zadania, może z wyjątkiem diabelskich broni i grę ukończyłem z wynikiem 75% wszelkich osiągnięć. Z niektórymi zadaniami trzeba mieć farta, bo nie wiadomo kiedy się rozpoczęły, zmieniasz planszę a tu: mision fallida.
No i muzyka, oj lubię sobie puścić szczególnie temat w walkach z bossami. Gdy się rozpoczynały, leciałem do wzmacniacza i muza szła wtedy na full! Ku zgrozie małżonki...
Nie odważę się stwierdzić czy to najlepsze Talesy, za to cholernie się cieszę, że od razu mogę sięgnąć po Tales of Xillia 2!