Tales of Graces F to dwunasta odsłona popularnego cyklu jRPG. Za stworzenie serii, która narodziła się w 1995 roku na konsol SNES, odpowiada firma Namco (obecnie Bandai Namco). W jej skład wchodzi co najmniej kilkanaście głównych części oraz prawie drugie tyle powiązanych z nimi pobocznych produkcji, które wydane zostały na wszystkich najważniejszych platformach sprzętowych. Marka Tales of... z pewnością nie jest tak popularna jak np. Final Fantasy, ale ma swoją oddaną i wierną rzeszę fanów, także poza granicami Kraju Kwitnącej Wiśni. Tales of Graces F ukazało się po raz pierwszy na konsoli Wii w 2009 roku. Wydany rok później port na PlayStation 3 zawiera liczne poprawki w rozgrywce, zupełnie nowy rozdział, który stanowi epilog fabuły, a także ulepszoną oprawę graficzną.
Tales of Graces F przenosi graczy do świata o nazwie Ephinea, który podzielony jest pomiędzy trzy rywalizujące ze sobą państwa – Windor, Strata oraz Fendel. Protagonistą gry jest Asbel Lhant, syn windorskiego lorda, sprawującego kontrolę nad miasteczkiem Lhant. Bohater w dzieciństwie wraz ze swoim adoptowanym bratem i młodym spadkobiercą tronu Windoru spotkał tajemniczą dziewczynę o imieniu Sophie, która cierpiała na amnezję. Po krótkiej przygodzie trójka chłopców rozstała się z nią w niewytłumaczonych okolicznościach. Sophie wraca jednak niezmieniona po siedmiu latach od pierwszego spotkania i to w chwili gdy Lhant atakowane jest przez zbrojne siły Fendelu. Asbel zmuszony jest, by wyruszyć w podróż i wyjaśnić tajemnicę przyjaciółki oraz powstrzymać rozlew krwi w rodzinnym kraju.
Tales of Graces F korzysta ze sprawdzonej formuły cyklu Tales of. Produkcja jest klasycznym przedstawicielem gatunku JRPG. Akcja przedstawiona została z perspektywy trzeciej osoby, choć gracze mogą kontrolować kamerę wyłącznie w trakcie walki. Po raz pierwszy w historii serii twórcy zrezygnowali z mapy świata, po której można było swobodnie się przemieszczać i odwiedzać wybrane miejsca. Zamiast tego najważniejsze miasta i charakterystyczne punkty w wirtualnym świecie gry są połączone ze sobą dziesiątkami lokacji i podziemi, które musimy przebyć w drodze do celu. W trakcie podróży spotkamy zarówno wrogów jak i wielu przyjaznych npc-ów, oferujących rozmaite poboczne zadania i wyzwania. Przeciwnicy widoczni są na ekranie i po wejściu w interakcje z nimi jesteśmy przenoszeni na osobne i zamknięte areny, na których odbywają się pojedynki.
Produkcja korzysta z szybkiego i zręcznościowego systemu prowadzenia bitew o nazwie SS-LMBS (Style Shift Linear Motion Battle System), który przez wielu fanów uznawany jest za najlepszy w historii serii. Podobnie jak w bijatykach gracze budują komba, korzystając z ustalanych przez nich ruchów oraz wykorzystują różnego rodzaju ataki i zdolności specjalne. Każdy grywalny bohater dysponuje unikalnym stylem walki, który wymaga stosowania różnych strategii.
Tales of Graces F zostało wykonane w charakterystycznej mangowej stylistyce. Oprawa audiowizualna stoi na dość wysokim poziomie. Oprócz ciekawie zrealizowanych lokacji i modeli postaci oglądamy także widowiskowe pojedynki, pełne efektów specjalnych i spektakularnych ataków wykonywanych przez bohaterów. Tytuł zawiera pełny aktorski dubbing, który dostępny jest jednak jedynie w wersji angielskiej.
Autor opisu gry: Szymon Liebert
Platformy:
Nintendo Wii 10 grudnia 2009Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 3 2 grudnia 2010Angielskie napisy i dialogi
Producent: Bandai Namco Entertainment
Wydawca: Bandai Namco Entertainment
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
32GRY
Seria gier jRPG, uznawana za trzecią pod względem popularności wśród miłośników tego gatunku (po Final Fantasy i Dragon Quest). Cykl stworzony został przez studio deweloperskie Wolf Team, a o jego rozwój dba koncern Namco Bandai.
Firma Namco Bandai oficjalnie wypowiedziała się w kwestii nowych gier z serii Tales of…, o których wiedzieliśmy już kilka dni temu. Chodzi mianowicie o Tales of Graces na Wii oraz Tales of VS. na PSP. Oba tytuły na pewno znajdują się w produkcji i już niedługo fani wymienionych wyżej platform będą mogli w nie zagrać. Te i inne informacje przekazano na poniedziałkowej konferencji koncernu w Tokio.
gry
Szymon Liebert
7 kwietnia 2009 18:56
Średnie Oceny:
Średnia z 45 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
zanonimizowany648808 Centurion
Każda konsola ma swoje 'Ekskluziwy' ta gra na Wii to powód zakupu konsoli >! Ta gra, Monster HUnter3 i Zelda ... może jeszcze pare innych tytułów ale ja uwielbiam najbardziej japońskie jRPG ^^
zanonimizowany669467 Konsul
"Każda konsola ma swoje 'Ekskluziwy' ta gra na Wii to powód zakupu konsoli "
będzie na PS3
dudxxx Pretorianin
Dziwne, data premiery czerwiec 2011 - a ja to już mam na konsoli, fakt że wersja trial i po japońsku, a gierka fajna, być może i kupie na psn jp.
spioszeq Centurion
Dość kiepska fabularnie w porównaniu do Tales of Vesperia. Główny bohater przesłodzony i brakuje mu jaj takich jak miał Yuri. Ogólnie jego przesadna chęć czynienia dobra irytuje przez cała grę. Także postać co ma tworzyć zabawne sytuację -Pascal wypada kiepsko przy Ricie z ToV. Świat również wydaję się mniejszy niż ten z Vesperii. System walki i rozwoju postaci za to o niebo lepszy. Brak many tworzy grę bardziej dynamiczną no i nieporównywalnie mniej farmienia.
Yuri Lowell Konsul
Upłyneło już trochę czasu jak ukończyłem Tales of Graces F, jednym ciągiem zagrałem wtedy w Tales of Symphonia, Tales of Symphonia: Dawn of the New World i Tales of Graces F. Skok, szczególnie w zakresie samych pojedynków był dość spory, grafika oczywiście lepsza ale przecież w tego typu grach nie ona jest najistotniejsza. Mnie, po raz kolejny, urzekła historia i bohaterowie w kolejnym Tales of... Bardzo lubię tą serię gier i czego tylko mógłbym żałować, to tego, że nie wszystkie pojawiły się poza Japonią. Oczywiście są lepsze i gorsze, każdemu przypadnie do gustu ta czy inna gra serii ale wszystkie warte są tego by w nie zagrać i mile spędzić czas... albo wziąć głębszy oddech gdy los któregoś z bohaterów nie jest taki, jakiego byśmy mu życzyli. ;)