Seria Pharaoh - seria gier
Seria strategii ekonomicznych typu city builder, osadzonych w starożytnym Egipcie. Cykl Pharaoh (w Polsce znany jako Faraon) został zapoczątkowany przez studio Impressions Games, znane również za sprawą pokrewnej gatunkowo serii Caesar (Cezar), gry Zeus: Master of Olympus (Zeus: Pan Olimpu), a także marki Lords of the Realm. W 2023 roku wskrzeszenia Faraona podjęło się studio Triskell Interactive we współpracy z firmą Dotemu.
Historia serii Faraon
Pierwsza produkcja spod tego szyldu, zatytułowana po prostu Faraon (ang. Pharaoh), zadebiutowała na komputerach osobistych w październiku 1999 roku. Dzieło Impressions Games zostało ciepło przyjęte przez graczy, a z czasem doczekało się statusu kultowego.
Choć jego twórcy w dalszej kolejności zajęli się przygotowywaniem innych projektów, schedę po nich przejęli deweloperzy z Breakaway Games, tworząc oficjalne rozszerzenie pod tytułem Kleopatra: Królowa Nilu (ang. Cleopatra: Queen of the Nile). W marcu 2001 roku Faraon doczekał się Złotej Edycji (ang. Pharaoh Gold), po czym słuch po tej serii zaginął na kolejne 19 lat.
Dopiero w sierpniu 2020 roku studio Triskell Interactive poinformowało, że przygotowuje remake dzieła Impressions Games. Pharaoh: A New Era, bo tak zatytułowano tę pozycję, ukazał się w lutym 2023 roku. Pomimo że w momencie premiery gra cierpiała na szereg bolączek, autorzy pracowali nad jej rozwojem, regularnie oddając w ręce graczy kolejne aktualizacje i wzbogacając swe dzieło o nowe funkcje. W efekcie Pharaoh: A New Era zaczął cieszyć się „w większości pozytywnymi” recenzjami na Steamie.
Gameplay w cyklu Pharaoh
W serii Faraon akcję oglądamy w widoku izometrycznym. Podczas rozgrywki wcielamy się w zarządców miast w starożytnym Egipcie, które budujemy od podstaw, a następnie dbamy o to, by prosperowały. W tym celu gromadzimy zasoby, wznosimy budowle, wytyczamy drogi, tworzymy łańcuchy produkcyjne, a także zajmujemy się rolnictwem (zależnym od wylewów Nilu) i produkcją jedzenia. Ponadto musimy zwracać uwagę na potrzeby mieszkańców.
Co ciekawe, choć w pierwowzorze pojawiła się możliwość przejmowania kontroli nad wojskami, twórcy Pharaoh: A New Era zrezygnowali z tego elementu, zastępując go zautomatyzowanymi bitwami.