Overboard! jest produkcją typu visual novel, w której przychodzi nam przeprowadzić swego rodzaju „antyśledztwo”. Produkcja została opracowana przez niezależne studio inkle, mające w swoim portfolio takie projekty, jak 80 Days, Heaven's Vault oraz Pendragon.
Akcja Overboard! toczy się w lipcu 1935 roku, na pokładzie SS Hook – statku pasażerskiego płynącego z Anglii do Nowego Jorku. Główną bohaterką gry jest Veronica Villensey, która pod koniec rejsu postanawia zamordować swojego męża. Protagonistka ma teraz osiem godzin, by zatrzeć za sobą ślady, zmyć z siebie wszystkie podejrzenia, a najlepiej wskazać innego winnego zbrodni, nim postawi stopę na amerykańskim lądzie. Ze względu na nieliniową konstrukcję fabuły, to, które z jej zakończeń zobaczymy, a także to, w jakich wydarzeniach weźmiemy udział, zależy od naszych poczynań i dokonywanych przez nas wyborów.
Na pierwszy rzut oka rozgrywka w Overboard! nie odbiega zbytnio od tego, do czego przyzwyczaiły nas inne pozycje typu visual novel. Zabawa polega więc na śledzeniu historii, prowadzeniu rozmów z postaciami, a także na podejmowaniu decyzji, które rzutują na dalszy przebieg opowieści.
Tym co wyróżnia omawiany tytuł na tle większości innych produkcji tego typu jest jednak fakt, że na przeprowadzenie swojego „antyśledztwa” mamy ściśle ograniczony czas (tytułowe osiem godzin) i każda czynność, jakiej się podejmiemy, powoduje upływ cennych minut. A trzeba przyznać, że jest tutaj co robić. Musimy bowiem rozmawiać z pasażerami i starać się zebrać jak najwięcej informacji na temat tego, co wiedzą o sprawie, a także eksplorować statek w poszukiwaniu dowodów, których należy się pozbyć. Warto przy tym pamiętać, że nie wszystkie dostępne akcje i ścieżki, jakimi możemy podążyć są ważne i przydatne, podobnie jak nie każda zaprowadzi nas do szczęśliwego finału.
Podczas pojedynczego przejścia nie sposób zrobić wszystkiego, toteż do zbrodni doskonałej, po której nie padnie na nas nawet cień podejrzenia, musimy dojść metodą prób i błędów. Gra jest zresztą przygotowana do wielokrotnego przechodzenia i sama nas do tego zachęca; dość powiedzieć, że przy kolejnych podejściach kwestie dialogowe wybrane przez nas poprzednio bądź wybory, których dokonaliśmy już wcześniej, są stosownie oznaczone, a poszczególne sceny można przewijać.
Oprawę graficzną gry Overboard! utrzymano w barwnej, kreskówkowej stylistyce. Rozgrywka toczy się przy akompaniamencie klimatycznego soundtracku stylizowanego na utwory z epoki.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
Android 22 lipca 2021Angielskie napisy i dialogi
PC Windows 2 czerwca 2021Angielskie napisy i dialogi
Nintendo Switch 2 czerwca 2021Angielskie napisy i dialogi
Apple iOS 2 czerwca 2021Angielskie napisy i dialogi
Wymagania sprzętowe gry Overboard!:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
CPU 2.0 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki Intel HD lub lepsza, 200 MB HDD, Windows XP 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
CPU 4.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki Intel HD lub lepsza, 200 MB HDD, Windows XP/Vista/7/8/10 64-bit.
Średnie Oceny:
Oceny Recenzentów i Ekspertów
ArtystaPisarz
Ekspert
2024.10.25
Jak nawet lubię ich wersję „80 dni”, tak muszę przyznać, że „Overboard!” studia Inkle mnie, niestety, rozczarowało. Pierwsze kilka podejść do tej produkcji (a trwają one po ok. 20 min.) było naprawdę sympatyczne, ale później stało się boleśnie jasnym, jak bardzo ta gra jest powtarzalna i jak straszliwie ograniczonym jest tu gracz.Szkoda, bo oczekiwania miałem naprawdę wysokie, zwłaszcza że pomysł stojący za tym tytułem – próba uniknięcia schwytania w związku z popełnionym przez naszą postać, Veronicę, morderstwie na jej mężu – jest doprawdy zacny. Niestety, tak jak wspominałem wcześniej, wybór mamy cały czas naprawdę niewielki – garść lokacji do odwiedzenia, garść postaci do wrobienia itp. Jasne, każdy ma tu jakiś sekret i ciekawie się je odkrywa, ale z biegiem czasu żeby dokopać się do nowych treści trzeba powtarzać coraz więcej dobrze już znanych, nużących czynności i się tego człowiekowi odechciewa. Pomogłoby, gdyby gra zapewniała nam jakąś mapę działań i jasno informowała, co już kiedyś robiliśmy, a co nie, ale ona pozwala nam tylko zobaczyć decyzje z poprzedniego przejścia gry, a to za mało by sensownie szukać nowych opcji.Z tego względu choć przez pierwszą godzinę bawiłem się doskonale, już po drugiej miałem powoli dosyć tych powtórzeń, a gdy rozgryzłem, jak zapewnić sobie i Veronice najlepsze zakończenie, odechciało mi się szukać jakichkolwiek innych opcji. No cóż, nie każda gra musi być arcydziełem. Studiu Inkle życzę zaś kolejnych, lepszych gier. Może niech przestaną myśleć o dystrybucji mobilnej? Ich gry byłby moim zdaniem dużo lepsze, gdyby przestały ich ograniczać platformy mobilne.
gutosaw
Ekspert
2021.09.13
+++ Możliwość planowania, improwizacji i wysnuwania wniosków z popełnionych błędów ++ Szybka, dynamiczna rozgrywka z naciskiem na jej powtarzanie ++ Wąskie grono postaci i celów ++ Granie mordercą + Podświetlanie i przewijanie dialogów z poprzedniej rozgrywki + Dobrze nakreślone postaci + Czytelne przedstawienie aktualnego czasu i pozycji innych postaci -- Zakończenia mało satysfakcjonujące -- Jedynie 3 opcje dialogowe/akcji do wyboru -- Późniejsze podejścia szybko stają się nudne i powtarzalne - Ciężko przewidzieć jakie akcje lub dialogi będziemy mogli poprowadzić - Brak aktorów głosowych
Ocena OpenCritic
98% rekomendacji (23)
RPG Fan
Jonathan Logan
Use a Potion
GameSpace
Scott Jeslis
NintendoWorldReport
Neal Ronaghan
Guardian
Keith Stuart