Making History: The Calm and the Storm jest stworzoną przez Muzzylane Software, a wydaną przez Strategy First turową strategią na PC osadzoną w realiach II wojny światowej. Gracze wcielają się w rolę przywódcy jednego z państw biorących udział w konflikcie: Francji, Włoch, Stanów Zjednoczonych, Związku Radzieckiego, Japonii lub Niemiec. Tylko od ich poczynań zależą losy wojny. Gra aż prosi się, by przeprowadzić rozliczne scenariusze pokroju: „co by było, gdyby…”.
W odróżnieniu od innych produkcji traktujących o wydarzeniach lat 1939-1945, w tej nie liczy się sam aspekt militarny wojny, lecz także ekonomia. W końcu skądś trzeba czerpać środki na produkcje nowego uzbrojenia i utrzymanie wojska. Rozgrywkę na poziomie ekonomicznym urozmaica zawansowana sztuczna inteligencja, dzięki której poszczególne kraje odznaczają się specyficznymi dla nich celami i wzorcami zachowań. Jest to bardzo istotne, ponieważ zwycięstwo w dużej mierze zależy również od utrzymywanych przez gracza stosunków dyplomatycznych z innymi państwami.
Autorzy zadbali o wierne odwzorowanie realiów historycznych okresu II wojny światowej. Dotyczy to nie tylko globalnej sytuacji polityczno-militarno-ekonomicznej, ale również oprawy graficznej. Państwa, miasta i regiony (77 krajów i ponad 800 regionów) zostały przedstawione zgodnie z rzeczywistością. To jednak nie koniec, ponieważ z równą dbałością o szczegóły odwzorowano poszczególne jednostki wojskowe. Ponadto po zakończeniu rozgrywki, wyniki osiągnięte przez gracza są porównywane z rzeczywistym przebiegiem wojennych działań.
Te natomiast są różnorodne – cechują się innymi charakterystykami, a starcia w ich ramach przebiegają inaczej w zależności od tego, jaki jest preferowany styl walki gracza oraz jakimi siłami wojskowymi dysponuje. Można stawiać na frontalny atak piechotą albo niszczyć zaplecze przeciwnika za pomocą nalotów bombowych. Dla państw posiadających potężne siły powietrzne nie jest również problemem trzymanie na dystans wrogich jednostek.
Zastosowany w Making History: The Calm and the Storm system walki pozwala na różne, odmienne od siebie podejścia do militarnych starć. Można postawić wszystko na bezpośredni atak i zgnieść wroga przeważającą liczbą swoich jednostek, można również grać na zwłokę i unikać otwartych konfliktów. W swoich strategicznych planach gracze muszą uwzględnić nie tylko rozkład sił wojskowych swoich i przeciwnika, ale również takie czynniki jak zasoby, wsparcie oraz ukształtowanie terenu.
Wojna nie kończyła się jednak na polach bitwy. Bardzo istotnym elementem był wyścig technologiczny, rywalizacja pomiędzy naukowcami poszczególnych krajów. Autorzy gry uwzględnili również ten aspekt, pozwalając graczom inwestować w badania nad ulepszaniem swoich jednostek.
Pomimo tego, że gra toczy się w systemie turowym, wszystkie działania podejmowane przez strony konfliktu mają miejsce w tym samym czasie (symultaniczne tury). Nie ma więc oczekiwania na ruch przeciwnika.
Przed rozpoczęciem rozgrywki gracz może ustalić preferowane przez niego warunki zwycięstwa: określić czy chce, by jego państwo wygrało wojnę bądź doprowadzić do tego, by frakcja albo grupa ideologiczna, do której należy, zatryumfowała w konflikcie.
Warto dodać, że zawartość gry można łatwo modyfikować, ponieważ została napisana w XML. Dzięki temu co ambitniejsi użytkownicy mają duże pole do działania i mogą dostosowywać produkcję do swoich potrzeb.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Producent: Muzzylane Software Inc.
Wydawca: Strategy First
Firma Strategy First ogłosiła, że opracowana przez Muzzy Lane Software gra MAKING HISTORY: The Calm & the Storm jest już dostępna do nabycia w sklepach na terenie Stanów Zjednoczonych. Wspomniana produkcja jest strategią turową pozwalającą nam pokierować losami jednego z państw biorących udział w II wojnie światowej.
gry
Artur Falkowski
14 marca 2007 13:38
Firma Strategy First ogłosiła, że gra strategiczna Making History: The Calm & the Storm osiągnęła status złoty. Opracowana przez Muzzy Lane Software produkcja trafi na Pólki sklepowe na terenie Ameryki Północnej już 13 marca.
gry
Artur Falkowski
24 lutego 2007 10:56
Popularne pliki do pobrania do gry Making History: The Calm and the Storm.
trainer Making History: The Calm and the Storm - v2.1.0 +1 Trainer - 24 marca 2009
mod Making History: The Calm and the Storm - Allies vs Axis - 3 grudnia 2008
patch Making History: The Calm and the Storm - v.2.0.4 - 19 maja 2008
demo Making History: The Calm and the Storm - v.2.0.4 - 3 lipca 2008
mod Making History: The Calm and the Storm - Brazil Add-On - 13 marca 2016
mod Making History: The Calm and the Storm - Axis Rising (Non-historical) v.2.0 - 13 maja 2016
mod Making History: The Calm and the Storm - The Modern World (2020) for MH GOLD v.3.3 - 17 lipca 2020
Średnie Oceny:
Średnia z 71 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 545 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
zanonimizowany419122 Senator
Nawet fajnie się prezentuje.
Virus_Man Generał
Wyglada przyzwoicie ale nie gralem wiec dokladniej nie ocenie
zanonimizowany475906 Junior
To najlepsza gra taktyczna na świecie. POLECAM
Chupacabra Konsul
gra napisana w XML, ohohoho, no to kurde musze to zobaczyc, bo patrzac na obrazki, to jacys geniusze musieli zrobic:)
Tak serio, wiem o co chodzi, ale te zdanie jest tak skonstruowane gramatycznie, ze wychodzi ze gra jest napisana w XMLu.