Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePC
Okładka Loom (PC)

Loom PC

Gra przygodowa Loom ukazała się w 1990 roku, jeszcze przed wydaniem pierwszej części Mokey Island. Dwa lata później LucasArts wypuścił na rynek jej ulepszoną wersję na płycie CD.

Przygodowe

PC Windows
Okładka Loom (PC)

producent: LucasArts

wydawca: LucasArts

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

12kwietnia1990

Gra przygodowa Loom ukazała się w 1990 roku, jeszcze przed wydaniem pierwszej części Mokey Island. Dwa lata później LucasArts wypuścił na rynek jej ulepszoną wersję na płycie CD. Produkt ten nie wszystkim przypadł do gustu, jednak spora ilość miłośników przygodówek okrzyknęła Loom grą przełomową.

Świat gry jest pełen magii i muzyki, a „pierwsze skrzypce” grają w nim tkacze, którzy posiadają magiczne krosno (Loom – z ang. krosno, warsztat tkacki) pozwalające przekształcać według ich woli tkaninę, z której została utkana rzeczywistość. A jakie daje to możliwości, tłumaczyć chyba nie trzeba. Ludzie żyjący w przedstawionym w grze kraju, podzielili się na plemiona zwane „cechami”. Każdy z „cechów” trudni się innymi zajęciami, a ludzie wchodzący w jego skład wykonują dzięki temu to, co lubią i na czym najlepiej się znają; np. kowale, pasterze i oczywiście tkacze. Cała historia gry opowiada o osieroconym chłopcu o imieniu Bobbin Threadbare, który posiada ogromną moc i talent, a jego przeszłość jest owiana wielką tajemnicą. Kiedy opiekunka chłopca o imieniu Hetchel chce wyjawić swojemu podopiecznemu całą prawdę o jego rodzicach i pochodzeniu, starszyzna rzuca zaklęcie na nieposłuszną nianię. W chwili, gdy mają uczynić to samo z Bobbinem pojawia się tajemniczy łabędź, starszyźnie wymyka się spod kontroli krosno, a cały cech zostaje przemieniony w klucz łabędzi i odlatuje. Cało uchodzi tylko Bobbin, który musi teraz odleźć czarodziejskie ptaki, będąc tym samym skazanym na wielką przygodę.

Grafika w pierwszej, dyskietkowej wersji gry posiadała 16 kolorów i mimo to, dzięki starannemu jej wykonaniu, uboga paleta barw nie przeszkadza w komfortowym prowadzeniu rozgrywki. Wersja CD z 256 kolorami wygląda więc wręcz rewelacyjnie ... oczywiście jak na tamte (zamierzchłe) czasy. Nie gorzej prezentuje się oprawa dźwiękowa gry, której motywy pochodzą ze sławnego „Jeziora Łabędziego” - dzieła Piotra Czajkowskiego. Najciekawszy jest jednak sposób prowadzenia rozgrywki i sam, jakże intuicyjny interfejs gry. W Loom nie zbieramy porozrzucanych po planszach rekwizytów, jak ma to miejsce w innych tego typu grach. Tutaj, naszym jedynym przedmiotem jest zaczarowana laska, za pomocą której możemy rzucać zaklęcia. Samo jednak władanie magią nie jest taką prostą sprawą i można ją zaliczyć do kolejnej innowacji w grze. Aby wywołać jakiś czar, nasz bohater musi ułożyć kombinację nut, które stworzą odpowiedni dźwięk/melodię. Coraz więcej nut, a co za tym idzie coraz więcej czarów, zdobywamy w miarę rozwijania się fabuły gry – na początku mamy do dyspozycji tylko 3 nuty. Ciekawym motywem jest też możliwość zagrania danej melodii wspak, co owocuje odwrotnym w skutku czarem. W zależności od wybranego poziomu trudności, w grze musimy wykazać się nie tylko dobrą pamięcią zapisów muzycznych (Practice, Standard), ale także bardzo dobrym słuchem (Expert).

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena czytelników: 9 / 10 na podstawie 162 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Loom

odpowiednia dla każdego wieku

Klasyki LucasArts już na Steamie
Klasyki LucasArts już na Steamie

wiadomość9 lipca 2009

LucasArts kontynuuje ofensywę i przypomina swoje kolejne stare, aczkolwiek kultowe tytuły, które na przestrzeni lat stały się klasykami swoich gatunków. Na platformę Steam trafiła paczka dziesięciu gier wydanych w przeszłości przez to studio.

LucasArts planuje szturm na iPhone'a i PSP Go

wiadomość7 lipca 2009

Wszystko wskazuje na to, że LucasArts ma więcej asów w rękawie, niż się spodziewaliśmy. Istnieje bowiem duża szansa, że do dziesięciu klasycznych produkcji mających zasilić Steama (8 lipca), wznowienia The Secret of Monkey Island na PC i Xboksa 360 (15 lipca) oraz kontynuacji przygód Guybrusha Threepwooda o tytule Tales of Monkey Island dołączą już niebawem konwersje starszych hitów na iPhone’a.

Klasyczne produkcje LucasArts powrócą w tę środę; remake Monkey Island za tydzień
Klasyczne produkcje LucasArts powrócą w tę środę; remake Monkey Island za tydzień

wiadomość6 lipca 2009

Firma LucasArts ogłosiła, że wyda na Steamie kilka swoich starszych produktów. Wśród nich pojawią się takie hity sprzed lat, jak: Loom, The Dig, Indiana Jones and the Fate of Atlantis oraz chociażby Star Wars: Battlefront II. Pierwsze trzy tytuły to kultowe przygodówki, które na pewno trafią do wielu fanów. Te i kilka innych produkcji będzie dostępnych na Steamie 8 lipca tego roku, czyli w środę.

Poniedziałek dniem ujawnienia odlotowych informacji prosto od LucasArts

wiadomość5 lipca 2009

Z informacji pozyskanych przez serwis Worthplaying wynika, że już jutro firma LucasArts pokusi się o ujawnienie „niezwykłych” i „odlotowych z punktu widzenia fanów oldschoolu” informacji. Wszystko wskazuje na to, że będą one dotyczyć kolejnego wznowienia jednego z klasycznych tytułów popularnego producenta.

Szansa na kolejne remaki od LucasArts
Szansa na kolejne remaki od LucasArts

wiadomość18 czerwca 2009

Dwa tygodnie temu świat obiegł spektakularny news o powrocie serii Monkey Island. Marka doczeka się nie tylko nowej odsłony, zatytułowanej Tales of Monkey Island, ale również odświeżonej wersji klasycznej, The Secret of Monkey Island: Special Edition. Gra, w wersji HD, trafi do dystrybucji elektronicznej już tego lata (dla PC i Xbox 360), a jej entuzjastyczne przyjęcie może zadecydować o losach kolejnych remake’ów.