Falcon 3.0 to realistyczny symulator lotu, pozwalający graczom zasiąść za sterami myśliwca F-16, zwanego „walczącym sokołem” (ang. fighting falcon). Pierwsza wersja gry, zaprojektowana przez Gilmana Louie pojawiła się jeszcze w 1983 roku na komputerach klasy MSX, a kilka lat później przeniesiono ją na Macintosha, Atari ST, Amigę oraz PC. Wersja 3.0 stworzona została przez tę samą ekipę brytyjskiego studia Sphere.
W Falcon 3.0 po raz pierwszy musimy się troszczyć nie tylko o własną skórę, lecz także o naszych skrzydłowych, dowodzimy bowiem małą grupką bojową, złożoną z maksymalnie 8 samolotów w ugrupowaniu. Wraz ze swą ekipą możemy wziąć udział w trzech kampaniach powietrznych, rozgrywających się w Izraelu, Kuwejcie i Panamie, gdzie czekają na nas całe rzesze przeciwników z najgroźniejszym Su-27 na czele. Absolutną nowością gry jest nieliniowość misji, które nie są predefiniowane, a każde następne zadanie, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć, zależy od wykonania poprzedniego. Ze względu na złożoność symulacji przed wylotem na prawdziwe misje bojowe, warto odbyć kompleksowy trening, ćwicząc swe umiejętności nad pustyniami Nevady.
Najmocniejszą stroną gry jest realizm. Zaawansowany panel pozwala kompleksowo zdefiniować takie szczegóły, jak model lotu, inteligencja samolotów sprzymierzonych oraz sił wroga, skuteczność uzbrojenia, działanie radarów czy efektywność wyrzutni SAM. Dzięki temu możemy również dostosować stopień trudności symulacji do umiejętności gracza. W ramach kampanii wykonywać będziemy misje różnego rodzaju, takie jak bombardowanie mostów, ochrona sił naziemnych, misje eskortowe. Nadarzy się też okazja do sporej ilości powietrznych pojedynków. Dla wszystkich graczy, ceniących sobie możliwość rywalizacji z żywym przeciwnikiem, autorzy przygotowali możliwość rozegrania pojedynku za pośrednictwem modemu lub kabla podłączanego do portu szeregowego.
Oprawa gry wykonana została poprawnie – mimo czysto wektorowej grafiki, możemy obserwować sporą ilość obiektów naziemnych, takich jak góry, jeziora i rzeki. W grze pojawia się również wiele digitalizowanych scenek przerywnikowych, obrazujących np. kołowanie samolotu, zajęcie miejsca w kokpicie, a także – dla tych, którym szczęście w boju nie dopisze – efektowny pogrzeb wojskowy z honorami. Ze względu na stopień złożoności, Falcon 3.0 doczekał się sporej ilości aktualizacji, poprawiających błędy gry, grafikę oraz opcje rozgrywki wieloosobowej. Silnik gry posłużył też do stworzenia wielu innych produkcji symulacyjnych, jak choćby Hornet: Naval Strike Fighter czy Mig-29: Deadly Adversary.
Autor opisu gry: Krzysztof Brandys
Platformy:
PC WindowsAngielskie napisy i dialogi
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
Wymagania sprzętowe gry Falcon 3.0:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
386DX 40 MHz, 1 MB RAM, DOS.
Średnie Oceny:
Średnia z 58 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.