Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Dark and Light (PC)
OkładkaDark and Light (PC)

Dark and Light PC

Produkcja typu MMORPG, której pierwsza wersja, opracowana przez studio NPCube i firmę Farlan Entertainment, zadebiutowała w 2006 roku.

RPG | FPP | TPP | fantasy | MMORPG | sandbox | MMO | crafting

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Dark and Light Premiera PC

30maja2006

producent: Snail Games wydawca: Snail Games Strona oficjalna

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Gry podobne do Dark and Light

EverQuest

Asheron's Call

Dark Age of Camelot

Dark And Light to osadzona w realiach średniowiecznego fantasy gra MMORPG, której historia przedstawia się dosyć nietypowo. Pierwsza wersja tytułu, dostępna w modelu biznesowym free-to-play, powstała we współpracy Farlan Entertainment ze studiem NPCube zadebiutowała jeszcze w 2006 roku i zebrała dość nieprzychylne recenzje. Na domiar złego, dwa lata później jej twórcy zostali uznani za winnych bezprawnego użycia opatentowanej technologii, a serwery gry zamknięto. W roku 2011 prawa do tytułu wykupiło studio Snail Games, odpowiadające wcześniej za popremierowe poprawki do gry. Po kilku latach prac, w roku 2016 Dark And Light został reaktywowany z zupełnie nową oprawę graficzną, nowym modelem biznesowym (buy-to-play) oraz całym szeregiem zmian na gruncie mechaniki.

Fabuła

Akcja Dark and Light osadzona została w świecie Ganareth, utrzymanym w stylistyce średniowiecznego fantasy. Na jego terenie znajduje się szereg królestw reprezentowanych przez bóstwa podległe Bogowi Bogów – Gotharowi. Ponadto rywalizują tu ze sobą trzy zwaśnione frakcje, z których każda kontroluje jedno rozległe miasto, będące miejscem neutralnym dla przynależnych do niej postaci. Przystępujący do zabawy gracze opowiadają się po jednej ze stron konfliktu.

Mechanika

Cechą charakterystyczną Dark And Light od zawsze był otwarty świat o wielkości ok. 40.000 km kwadratowych oraz nieskrępowana, wręcz sandboksowa swoboda rozgrywki, połączona z brakiem typowych questów fabularnych. W pierwotnej wersji gry do dyspozycji graczy oddano 12 ras oraz 14 klas postaci, podzielonych na cztery główne archetypy: Wojownik, Łowca, Uzdrowiciel oraz Mag. Każda z postaci dysponowała 12 slotami ekwipunku i możliwością noszenia zbroi oraz dwóch rodzajów broni (bądź broni i tarczy). Integralną częścią gry był rozbudowany system rzemiosła, podzielony na kilka zawodów, w ramach których gracze mogli wytwarzać różne rodzaje przedmiotów. Dość nietypowe rozwiązanie w Dark and Light stanowił oryginalny system rozwoju, zgodnie z którym gracze zdobywali trzy rodzaje punktów doświadczenia, tzn. Combat, Crafting oraz Social. Pierwsze z nich przyznawane były za zabijanie wrogów, drugie za wytwarzanie przedmiotów, zaś ostatnie za przynależność do gildii i wykonywanie związanych z nimi zadań.

Nowa wersja gry, stworzona przez studio Snail Games, choć pozostała wierna głównym założeniom pierwowzoru – wprowadziła do rozgrywki sporo zmian na gruncie mechaniki. Najważniejszą z nich stanowi przejście na praktycznie bezklasowy system rozwoju, polegający na tym, że wszystkie postacie rozpoczynają rozgrywkę tą samą klasą, a dopiero w miarę postępów w grze uczą się wybranych profesji (istnieje również możliwość ich łączenia). Z istotnych zmian wymienić warto również możliwość wznoszenia budowli (od małych domków po potężne zamki), nieco bardziej zręcznościowy system walki (wzorowany na FPS), a także wprowadzenie różnych rodzajów wierzchowców (naziemnych i latających), znacząco ułatwiających przemieszczanie się po świecie gry. Poza tym zarówno czas, jak i pory roku odpowiadają teraz tym realnym (1 minuta w grze równa jest 1 minucie czasu rzeczywistego).

Kwestie techniczne

W porównaniu z pierwotną wersją gry, krytykowaną za masę błędów technicznych, kiepskie zbalansowanie i niski poziom oprawy, produkcja przygotowana przez ekipę Snail Games stanowi istotny krok do przodu. Oprawa graficzna gry została zrobiona zupełnie od nowa – najpierw z myślą o autorskim enginie producenta, finalnie została jednak przepisana na zaawansowany silnik Unreal Engine 4. Dzięki temu zabiegowi możliwe stało się zrealizowanie gry zgodnie z pierwotną koncepcją twórców, co w roku premiery Dark and Light było nieosiągalne z przyczyn technicznych. Wart podkreślenia jest także niezwykle realistyczny system pogodowy, w którym deszcze, burze, słońce, śnieg lub grad wywołują konkretne efekty w świecie gry. Przykładowo, na czas burzy śnieżnej wszystkie okoliczne sklepy zostają zamknięte, a użycie przez gracza czarów związanych z zimnem powoduje, że pojawiają się dodatkowo zawieje i zamiecie.

Tryb gry: massive online multiplayer   Tryb multiplayer: Internet  

Ocena użytkowników: 6,8 / 10 na podstawie 69 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.5 / 10 na podstawie 9 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Dark and Light: 12+

Dark and Light Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i5-2500K 3.3 GHz
  • 4 GB RAM
  • karta grafiki 1 GB Geforce GTX 1050 lub lepsza
  • 50 GB HDD
  • Windows 7/8/10 64-bit
  • Zalecane:
  • Intel Core i7-5820K 3.3 GHz
  • 16 GB RAM
  • karta grafiki 4 GB GeForce 1070 lub lepsza
  • 50 GB HDD
  • Windows 7/8/10 64-bit